Showbiz

"Codul Da Vinci" - succesul anului 2006

Topul premierelor din acest an in cinematografele romanesti este condus, nu e o surpriza, de "Codul Da Vinci", care are o distanta - pentru noi astronomica - de 40.000 de spectatori fata de locul secund. Succesul international al filmului care a avut premiera mondiala la Cannes a demonstrat inca o data ca opinia criticilor e una, iar gustul publicului altul. Jurnalistii l-au desfiintat din prima zi a Cannes-ului, spectatorii au dat navala. Daca in alte parti spectatorii se socotesc cu milioanele, romanii lucreaza cu dimensiuni mult mai mici. Doar doua filme au reusit in 2006 sa adune la noi peste o suta de mii de spectatori fiecare. Am intrebat trei cunoscuti critici si jurnalisti de film din Romania ce parere au despre Top Ten-ul international si despre topul romanesc - pe care l-am lasat cu 12 pozitii tocmai pentru ca ultima e ocupata de mediumetrajele lui Lucian Pintilie si Corneliu Porumboiu, care au fost vazute de o numar microscopic de spectatori - 36. Publicul nostru e ca si cel american "Un astfel de top nu este relevant decat ca indicator al dorintei publicului de a vedea un anume gen de filme", considera Alex Leo Serban. "Asa ca topul nu ma surprinde: intr-adevar, "Codul Da Vinci", un film foarte prost, surclaseaza clasamentul intr-un mod cat se poate de previzibil. Cartea a spart si la noi, era normal ca o mare parte a cititorilor ei sa vrea sa vada si filmul, iar tuturor li s-au adaugat cei care oricum prefera sa vada un film decat sa citeasca o carte." Criticul considera imbucuratoare prezenta unui desen animat pe a doua pozitie, desi restul topului e previzibil. "Publicul romanesc nu este diferit de cel american, doar ca este mult, mult mai comod. Iese din casa doar pentru filme despre care a auzit ca au spart afara, cele cu vedete etc. Problema unor astfel de topuri este ca nimeni nu sta, la iesire, cu microfonul in mana ca sa monitorizeze daca filmul respectiv a si placut." "Top Ten-ul strain confirma faptul ca un trend american la origine se aplica si in Romania: filmele conservatoare si "familiste" scot cei mai multi bani din buzunarul amatorului de cinema", considera Alexandra Olivotto. "Locul 1 demonstreaza ca, in cazul unui asemenea fenomen mediatic, spectatorii nu dau doi bani pe parerea criticii. Pozitiile 2, 3 si 4 demonstreaza si cat de important este "escapismul" din sala de cinema pentru mioritici, din nou nesurprinzator. Mai ingaduitor ar putea fi Valerian Sava. "As vrea sa vad probe de disponibilitate si chiar emancipare culturala a publicului larg in faptul ca filmele de gen onorabile "Codul Da Vinci", "Epoca de gheata 2", "Piratii din Caraibe 2", " Cronicile din Narnia " si "Casino Royal" detin in suita primele cinci locuri, depasind in grup compact filmele ieftin-comerciale si speculative, performante in supertehnologiile violentei, care in anii trecuti ocupau locuri de frunte." Ai marketing, ai parte Prezenta pe prima pozitie a topului romanesc a filmului lui Tudor Giurgiu, " Legaturi bolnavicioase ", e o surpriza. "Dincolo de subiectul "sulfuros", cred ca au contat enorm marketingul (profesionist), precum si prezenta unei vedete muzicale ca Tudor Chirila pe afis", crede Alex Leo Serban. "Altminteri, filmul romanesc a avut un an fast afara, dar unul sub asteptari in tara. Cine si-ar fi imaginat ca "A fost sau n-a fost?" nu va "rupe" acasa, dupa triumful de la Cannes si mai ales cel de la Festivalul Transilvania?! Iata ca si aici suntem un public "americanesc": nici americanii nu cad pe spate la filmele lor premiate afara..." Si Alexandra Olivotto remarca marketingul, fara precedent la noi, care a contribuit la succesul filmului lui Giurgiu, impreuna cu subiectul controversat si "actorii aratosi". "In ceea ce priveste cele trei pelicule lansate in aceasta toamna, e comic ca se plaseaza in clasamentul total in aceeasi ordine ca aceea a lansarii: "Cum mi-am petrecut sfirsitul lumii" (43), "A fost sau n-a fost?" (55) si "Hartia va fi albastra" (93). " " nu a atins inca recordul fratelui sau, "Garcea si oltenii", dar mai dati-i timp..." Jurnalista vede si partea plina a paharului: "Dintre cele trei pelicule de pe podium, primele doua au mers bine in festivaluri. Pe de alta parte, cat isi apreciaza romanii regizorii ultrapremiati se observa din pozitia 176, ultima din top, ocupata de... " " de Lucian Pintilie." Valerian Sava, cunoscut pentru virulenta sa, sustine ca topul e "dovada ca promotorii filmelor de gen ale fostei cinematografii socialiste si cei de la trustul subcultural postdecembrist MediaPro gresesc in calculele lor pecuniare, subestimand publicul, pe care nu-l pot insela la infinit. Evolutia spre cinefilie a publicului tanar bine informat face ca filmele lui Tudor Giurgiu si Catalin Mitulescu sa intreaca la incasari penibila translare a unui serial Pro TV in lungmetrajul "Lacrimi de iubire"." Topul filmelor straine 2006 (pana in 17 decembrie) 1. "Codul Da Vinci" - 142.595 spectatori 2. "Epoca de gheata 2: Dezghetul" - 105.650 3. "Piratii din Caraibe: Cufarul omului mort" - 86.028 4. "Cronicile din Narnia: Leul, vrajitoarea si dulapul" - 61.018 5. "Casino Royal" - 86.028 6. "Diavolul se imbraca de la Prada" - 51.851 7. "Misiune imposibila 3" - 44.049 8. "Cum sa dai afara un burlac de 30 de ani" - 40.002 9. "Doar tu si eu. Al treilea e in plus!" - 37.231 10. "X-Men - Ultima infruntare" - 37.200 Topul filmelor romanesti 2006 (pana in 26 noiembrie) 1. "Legaturi bolnavicioase" - 20.472 spectatori 2. " Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii " - 16.691 3. "Lacrimi de iubire" - 15.411 4. " Trei frati de belea " - 14.694 5. "A fost sau n-a fost?" - 12.644 6. " " - 11.550 7. "Margo" - 7.484 8. "Hartia va fi albastra" - 5.775 9. "Ryna" - 1.206 10. "Azucena" - 540 11. "Happy End" - 460 12. " Tertium non datur / " - 36

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Top

Cauta-ti perechea