Showbiz

Cit dai sa-ti faci trupa si nume in muzica

Trupele romanesti scot bani din buzunar doar pentru instrumente. De restul se ocupa managerii si casele de productie. Teoretic, te poti lansa in muzica fara nici un ban. Asta daca ai, initial, instrumente care sa sune cit de cit bine, care se pot cumpara la mina a doua la un pret relativ bun . Cu putin noroc, relatii si citiva prieteni generosi, poti avea un start bun in muzica, fara sa cheltuiesti toti banii de buzunar pentru a plati chiria salii de repetitii si cintind, la inceput gratis, in baruri, si apoi pe o suma din care sa-ti platesti berile si sa-ti mai iei, eventual, un pachet de tigari. Talent si rabdare „Ai nevoie de foarte multa rabdare la inceput. Nimeni nu se imbogateste din muzica peste noapte. Sau, in fine, cei care se imbogatesc asa nu fac tocmai muzica. La inceput nu ai nevoie de bani. Doar de talent si de incredere. Cind esti tinar poti face foarte multe sacrificii, mai ales daca te pasioneaza, intr-adevar. Cunosc artisti care au inceput cintind la o chitara Reghin, care este foarte ieftina, dar poti repeta pe ea usor“, spune Richard Constandinidi, impresar si Booking Agent pentru citeva trupe rock, printre care Luna Amara. O chitara Reghin, care suna destul de bine si este potrivita pentru invatat si repetat pe ea, poate costa, pe Internet, o suta de lei. Seturile de tobe sint, in general, cele mai scumpe instrumente, dar va puteti rezuma la un set de mina a doua care sa nu coste mai mult de 300 de lei. Secretul succesului: un manager bun Kumm este una dintre trupele rock din Romania care au reusit nu doar sa se lanseze in muzica, dar si sa se impuna pe piata. „Am fost norocosi, pentru ca nu am dat bani pe sala de repetitii. Initial am cintat prin casele de cultura studentesti, apoi intr-o camera a unei case care se afla in constructii, care a fost sala noastra de repetitii pina cind casa a fost gata“, a spus Eugen Nutescu, chitaristul trupei Kumm. „Noi nu am avut nevoie de nici un ban sa ne lansam, in afara de ce am bagat in instrumente. Dupa ce aveam deja un repertoriu solid ne-am tras un producator care s-a ocupat de tot“, marturiseste el. Kumm este un exemplu fericit in muzica romaneasca , pentru ca managerul lor, Ernesto Bianchi, este un om de afaceri italian care a investit in ei si i-a ajutat sa inregistreze la una dintre cele mai cunoscute case de discuri din Italia, Cramps Records. Succesul, si implicit banii au venit de la sine, Kumm fiind una dintre putinele trupe care cinta cu sala arhiplina, oriunde s-ar afla. Datori, dar lansati Vali Potra de la Blazzaj marturiseste ca pentru primul lor album au primit bani de la un prieten de-al trupei, patron al unei firme, bani pe care i-au returnat integral dupa ce au primit o suma similara de la o casa de discuri care, inexplicabil, dupa achitarea sumei nu a mai facut nici un efort pentru promovarea albumului. „Pentru al doilea album am primit o suma de la un alt prieten, caruia i-am returnat-o sub forma de discuri si nu stiu daca a reusit sa le vinda pe toate si sa o recupereze“, spune el. 5.000 de euro pe album In ceea ce priveste costurile necesare pentru lansarea unui album, cei de la Blazzaj sint ceva mai optimisti. Dupa calculele lor, lansarea pe piata a unui album poate costa 5.000 de euro. „O ora de studio costa intre 15 si 20 de euro. Dupa ce materialul a fost inregistrat, trebuie pus pe un suport muzical. Tirajul minim este de 500 de bucati de CD-uri, mai trebuie coperte, carcase. Ideal ar fi sa se faca un tiraj separat cu citeva sute de CD-uri care sa contina doar doua sau trei piese ce trebuie difuzate cit mai mult la radiouri. In felul acesta, lumea le aude, le cere si distributia functioneaza mai bine. Un videoclip ajuta si mai mult, o suma minima ar fi 2.000 de euro. Instrumentele personale costa minimum 500 de euro, chitaristii sau alti instrumentisti care au nevoie de electronica pentru a se exprima trebuie sa cheltuiasca macar 1.500 de euro ca sa sune bine“, explica el. Videoclip fara buget Coma lanseaza pe 30 noiembrie, la A&A Records, cel de-al doilea album al lor, „Nerostitele“. Pe ei videoclipul i-a costat 1.600 de euro. „La videoclipul nostru, figuratia a fost facuta de fani, si nu i-am platit. Camera a costat 300 de euro pe zi, se mai adauga lumini, videoasistenta, apoi montaj, postproductie si altele, dar asta e treaba casei de productie. De obicei, noua ni se spune doar suma finala“, spune Dan Costea ( foto ), unul dintre solistii vocali. In general, costurile pentru un videoclip pot depasi usor 5.000 de euro, dar se poate face si aproape gratis, cu prieteni in loc de figuranti, cu regizori tineri care sint dispusi sa munceasca fara bani pentru a-si construi portofoliul, cu aparatura imprumutata si o postproductie realizata de studenti la regie film, care pot fi foarte buni. Bani greu de recuperat In cazul trupelor dance, care au toata partea de instrumentatie facuta pe computer, costurile sint mult mai mici. Nu e nevoie de sala de repetitii, nici de instrumente, ci doar de haine cit mai sclipicioase, decolteuri cit mai generoase si mai multi bani investiti in promovare. In cazul unei trupe cu instrumentisti, costurile sint mult mai mari, pentru ca timpul de lucru este diferit. „Fiecare instrument este inregistrat separat, si apoi se mixeaza. In functie de timpul petrecut in studio si de cit dureaza mixarea si masterizarea, o piesa poate costa intre 200 si 500 de lei“, explica Andi Enache de la A&A Records. „Copertele costa diferit in functie de Art Director, de DTP si de numarul de flapsuri (pagini) pe care le are coperta. Hologramele sint cele care certifica autenticitatea produsului si sint livrate de Uniunea Producatorilor de Fonograme“, completeaza el. „Costurile de distributie reprezinta, in mod normal, 15 % din costurile de productie, dar multi folosesc gresit aceste costuri si le depasesc, desi nu este legal“, explica Enache. Asta inseamna ca pentru promovare se cheltuiesc, in medie, intre 300 si 500 de euro. DJ pentru aproximativ 1.600 de euro Pentru a deveni un DJ respectabil, costurile sint distribuite diferit, dar asta nu inseamna ca sint mai reduse. Setul complet pentru a putea mixa intr-un mod profesionist este alcatuit din doua pick-up-uri (ca solutie de compromis pot fi folosite doua CD-playere), fiecare costind aproximativ 500 de euro. Mixerul poate costa intre 200 si 500 de euro, in functie de model. Pentru inceput, ai nevoie de cel putin 30-40 de viniluri, care costa cam 5-6 euro fiecare (cu cit sint piesele mai in top, cu atit sint mai scumpe). „Depinde de fiecare DJ cite viniluri isi cumpara in fiecare luna. Poti sa-ti cumperi pina la douazeci de bucati. Pentru CD-uri, muzica se downloadeaza, in general, legal, si costa intre 0,99 si 1,5 euro. In felul asta se pot cumpara 50-60 de piese pe luna“, spune Ovidiu Stancu, un DJ care face asta de mai bine de doi ani. Cit ii costa muzica pe cei de la Coma: * tobele fara cinele si pedala - 700 de euro * o pedala buna - 200 de euro * set de cinele – 300 de euro * chitara – 500 de euro * amplificare pentru chitara (statie si boxa) – 1.000 de euro * amplificare pentru chitara bas – 1.000 de euro * 2 microfoane – 200 de euro * Pentru DJ: pick-up – 400 de euro; mixer – 300 de euro si sampler – 500 de euro * Cabluri – 300 de euro.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Top

Cauta-ti perechea