IT & C

YouTube, un fenomen cu succes instantaneu

La un an de la lansarea oficiala, fondatorii au vandut site-ul accesat de 1,6% din populatia globului cu 1,65 miliarde de dolari. MySpace e pentru adolescenti si spammeri, Wikipedia, pentru oameni seriosi, iar blogurile, pentru maniaci ai internetului care au, pe deasupra, si ceva de spus. YouTube, in schimb, e pentru toata lumea. Dintre toate fenomenele Web 2.0, celebrul serviciu video a avut nu numai cel mai mare, ci si cel mai fulgerator succes. Cum a inceput si cum a ajuns atat de departe? Pe 13 decembrie 2006, bine cunoscutul saptamanal american "Time" publica mult-asteptata coperta cu "omul anului". Din anii ‘20, revista desemna la fiecare sfarsit de an o personalitate cu nume si chip, cu o influenta hotaratoare a mersului lucrurilor in ultimele 12 luni, dar, in 2006, a fost vorba de "tine", adica de "You", cu o grafica inspirata din YouTube. Lev Grossman motiva, in revista, alegerea: istoria nu o mai fac personalitatile, asa cum credea Thomas Carlyle, ci, mai curand, asa cum spunea Marx, masele. Cu alte cuvinte, oricare dintre dumneavoastra, consumatorii de informatie, poate schimba mersul lucrurilor in lume, numai cu o conexiune la internet si un relativ ieftin telefon mobil cu camera video. Confirmarea teoriei avea sa vina la numai cateva zile, cand un film de cateva minute, cuprinzand imagini de la executia dictatorului irakian Saddam Hussein, avea sa faca inconjurul lumii, pentru a fi preluat rapid si de mijloacele de informare clasice. Dincolo de caracterul macabru, filmul de amator, realizat de un martor anonim, arata ca dictatorul irakian fusese tinta insultelor, cu cateva clipe inainte de a fi spanzurat. Asta a atras inclusiv consternarea unor lideri republicani, sustinatori neconditionati ai lui George W. Bush pana atunci. Cu alte cuvinte, datele conflictului din Irak, cea mai spinoasa problema geopolitica a lumii la ora actuala, au fost modificate de un posesor de mobil cu camera, aflat la locul potrivit, in momentul potrivit. Lumea prefera totusi sa se distreze Un anonim aflat la lucru in Spania a vrut, acum cativa ani, sa dea cu tifla prietenilor ramasi acasa cu realizarile lui din tara Capsunilor. Printre acestea se numara un Audi cu "clima bizonica", al carui act de proprietate anonimul respectiv il prezenta in fata camerei plin de ifos. Tonul general era: "Nu mai muriti de grija mea, uitati cat de bine o duc, stiu ca va e ciuda!" Filmul a ajuns, nu se stie daca la initiativa autorului sau a "prietenilor" sai, pe YouTube si a declansat, sub numele de "taran in Spania", o dementa care nu s-a limitat doar la propagarea clipului, vizionat de peste 100.000 de ori. Au urmat cateva zeci de parodii, in care amatori amuzanti inlocuiau limuzina "taranului" cu o locomotiva, o pubela de gunoi sau o bicicleta cu motor sfrijita. Intamplarea nu e singulara, bineinteles. Andy Mckee a obtinut 5,5 milioane de vizionari cu un clip in care canta la chitara intr-un stil nemaivazut, asemanator oarecum doar cu cel al lui Stanley Jordan. Emmalina, posesoarea in varsta de 19 ani a unui blog video din Tasmania, a ajuns si ea celebra din cauza consideratiilor "de viata" formulate despre cele mai diferite lucruri. In fine, Gari Brolsma, un pusti din Saddle Brook, New Jersey, a devenit celebru cu un "lipsynch" - playback fals – la " Dragostea din tei " a lui O-Zone, lansat inaintea aparitiei YouTube, pe o alta platforma video. Clipul a avut totusi peste 4,5 milioane de vizionari pe site-ul la care ne referim. Istoria si banii YouTube.com exista pe internet de pe 15 Februarie 2005, dar a fost lansat oficial doar acum un an si jumatate. Site-ul a avut un numar neprecizat de accesari, de peste 100 de milioane, adica 1,6 la suta din populatia globului: aceasta cifra a fost comunicata acum un an. Este inventia lui Chad Hurley, Steve Chen si Jawed Karim, fosti angajati ai PayPal.com, un serviciu securizat de plata prin internet. Dar cel mai tare impresioneaza banii pe care Google i-a dat in noiembrie 2006 pe compania celor trei: 1,65 miliarde de dolari SUA, o suma-record, asigurata printr-o emisiune de 3,2 milioane de actiuni Google. Potentialul de business al YouTube se ridica, inaintea achizitiei, la aproximativ 15 milioane de dolari pe an, venituri. Surse din lumea IT-ului estimau costurile site-ului la 5 milioane pe an, din cauza infrastructurii costisitoare. In timpul destul de redus scurs de la aparitia lui, YouTube nu a apucat sa evolueze prea tare din punctul de vedere al continutului. Site-ul ofera in primul rand un instrument de cautare printre nenumaratele clipuri, dar mai nou au fost introduse si canalele tv, sistemul de "honors" (un clip primeste distrinctii atunci cand e din diferite puncte de vedere popular), tagging (cuvinte-cheie), "raspunsuri" (utilizatorii pot lega un clip asemanator de cel vizionat). Succesul de inceput al site-ului s-a legat de preluarea unor fragmente foarte atractive de pe diferite posturi tv. Acuzatiile de incalcare a copyright -ului au inceput sa apara destul de repede si s-au intetit dupa ce YouTube a devenit, in ochii tuturor, un business major, prin achizitia de catre Google. Au urmat diferite deal-uri cu producatorii de continut – posturi tv ca NBC, care initial amenintase platforma video cu procese – sau giganti ai industriei muzicale, pentru videoclipuri. Remarcabil este modul cum YouTube a reusit sa se tina departe de continut pornografic si alte tipuri de inregistrari video nedorite. La cele aproximativ 65.000 de clipuri, cat erau incarcate zilnic acum un an, probabil ca nu a fost vorba de o triere realizata de personalul site-ului, ci de descurajarea fenomenului, care s-a concentrat pe site-uri specializate. cel mai vizionat clip de pe YouTube, "Istoria dansului", are peste 52 milioane de accesari. Explicatiile succesului Dezavantajele celor doua versiuni romanesti de YouTube arata, intr-o oarecare masura, si cauzele succesului acestuia. Ideea continutului video postat pe internet este pusa in aplicare de pe la jumatatea anilor ‘90, de cand HTML, limbajul in care erau scrise paginile de Web, a inceput sa permita acest lucru. Insa un site care livreaza continut video consuma o cantitate enorma de resurse constand in servere, latime de banda, spatiu de stocare a filmelor. E oarecum problema Google, care, in optimizarile legate de propriile cautari, este limitat numai de consumul de curent – de nivelul unui oras - si caldura produsa de nenumaratele servere care constituie sistemul, care trebuie disipata cumva. Dincolo de solutiile tehnice inovative necesare pentru ca un asemenea serviciu sa functioneze, este vorba si de foarte multi bani cheltuiti – cele 5 milioane care erau estimate in cazul YouTube anul trecut. Hurley, Chen si Karim, cei trei fondatori ai companiei, au rezolvat aceasta problema la inceputuri reusind sa obtina milioane de la o firma de "venture capital" (investitii de pornire cu caracter uneori riscant) numita Sequoia Capital. Cele doua transe, de 3,5 milioane si mai apoi 8 milioane de dolari, au constituit o injectie de bani suficienta pana cand YouTube a devenit interesant pentru Google, pentru o suma de o suta de ori mai mare. Banii au fost insa o conditie necesara, dar nu si suficienta. Desi YouTube a parut si inca pare un site dezorganizat si rudimentar, fondatorii au avut cateva idei castigatoare. Prima este sistemul de cuvinte-cheie, care e caracteristic dezvoltarilor mai noi: asa-numitul collective tagging, in care utilizatorii asociaza singuri categorii legate de loc, data, continut atunci cand incarca un fisier. A doua a fost utilizarea formatului Flash Video (flv), care s-a generalizat pe internet datorita compatibilitatii foarte largi. Includerea unui film YouTube pe site-ul propriu este de altfel extrem de usoara, motiv pentru care marea majoritate a bloggerilor, dar si destule companii de internet prefera sa gazduiasca filmele pe YouTube pentru a le prelua in paginile proprii, din motive de economie de banda si infrastructura. Conform statisticilor Alexa.com, YouTube este al patrulea cel mai vizitat site din lume. 12,5% din utilizatorii de internet din intreaga lume il acceseaza zilnic. Istoria foarte scurta a site-ului sugereaza insa ca aventura video e de-abia la inceput. Clone romanesti Pe internet, retetele de succes sunt imitate repede si usor. La sfarsitul lui ianuarie 2007, trilulilu SRL lansa Trilulilu.ro, echivalent romanesc al YouTube, sub conducerea unui director general in varsta de 24 de ani, Silviu Biris. Cu facilitati asemanatoare cu modelul american, Trilulilu.ro a avut un succes rapid, dar consuma o multime de bani din cauza costisitoarei infrastructuri de servere. Cei cinci fondatori au rezistat totusi unei oferte de preluare din partea lui Calin Fusu, boss-ul Neogen, cel mai important portal al internetului romanesc. Este motivul pentru care acesta a lansat, la jumatatea lui aprilie, Video.Neogen.ro. Bloggerii si forumistii de internet manifesta in general o preferinta pentru Trilulilu, poate si din cauza faptului ca Neogen are si alte servicii de care utilizatorii se plang uneori.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele