IT & C

Skywalk - Marele Canion, asa cum doar vulturii il mai vad

O minune a ingineriei sau o monstruozitate? Iata ce se intreaba intreaga America dupa ce au fost dezvaluite planurile unei constructii uriase deasupra Marelui Canion. "Skywalk" - primul edificiu comercial construit vreodata in rezervatia naturala - i-a intrigat peste poate pe cetatenii americani. Inginerii au demarat constructia unui soi de trotuar in forma de potcoava, suspendat la un km si jumatate deasupra fluviului Colorado. Si s-au miscat destul de repede, pentru ca luna viitoare el va fi dat deja in folosinta. Vizitatorilor li se va taia respiratia, spun ei, cand vor putea admira de sus minunea naturala, privilegiu de care pana acum se bucurau doar vulturii. Si nu oricum, ci prin podeaua din sticla, scrie Los Angeles Times. Potcoava va fi construita in rezervatia indiana Hualapai si va inghiti 373.000 de kg de otel si 90 de tone de sticla. Indienii din zona spera ca astfel vor reusi sa reinvie interesul turistilor pentru aceasta zona destul de izolata si sa rezolve problemele legate de somaj (care au ajuns la 50%) si alcoolism. "Skywalk este acel "wow" care va atrage oamenii", sustine un om de afaceri din trib, Steve Beattie. Investitia va fi una uriasa - 40 de milioane de dolari doar pentru platforma - pentru ca pe urma se va construi si un centru pentru vizitatori si un restaurant. Apoi, un teren de golf si un hotel. Autoritatile care au grija de rezervatia naturala spun insa ca aceasta cladire spectaculoasa din otel si sticla va "desacraliza" frumusetea salbatica a regiunii. "Indienii spun ca Marele Canion este al lor si ca pot face ce doresc aici. Si, din punct de vedere legal, e greu sa combati initiativa lor. Dar este evident ca perspectiva unui pumn de dolari este mai ademenitoare decat obligatia de a proteja Marele Canion pentru valorile sale culturale si istorice", spune Robert Arnberger, fost administrator al rezervatiei. Skywalk este o parte a unui proces care transforma canionul intr-un teren de joaca comercial, sunt de parere si alti critici ai proiectului, citati de Los Angeles Times. Nu ca pana acum nu ar mai fi existat si alte tentative de a-i multumi pe cei 200.000 de turisti care puneau piciorul in rezervatie in fiecare an. Nunti organizate pe marginea canionului, curse de motociclete, jocuri de noroc , toate au fost incercate, dar nu au adus suficiente venituri pentru triburile ce sunt nevoite sa se autosustina financiar. Asa ca, in urma cu trei ani, a aparut ideea de a construi ceva cu adevarat monumental, care sa devina un magnet pentru sute de mii ori chiar milioane de curiosi. Mai mult, tribul din Hualapai va opera avioane si elicoptere ce vor zbura la joasa altitudine si care ii vor duce pe vizitatori chiar in canion. Dupa ce vor ateriza pe malul canionului, indienii planuiesc sa mearga si mai departe cu valorificarea interesului turistic. Turistii vor fi imbarcati pe pontoane ghidate si curse de rafting sau vor cobori cu ajutorul unui teleferic de pe marginea canionului pana la buza fluviului. Problema este ca fluviul se afla, spre deosebire de canion, sub control federal, asa ca administratia americana poate refuza sau bloca propunerile turistice ce pot afecta intr-un fel sau altul apa. Insa, in ceea ce priveste canionul, Washingtonul nu poate face mai nimic, rezervatia raspunzand unei legislatii speciale.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele