IT & C

Primul camion spatial automat european

Europa a lansat primul Vehicul de Transfer Automat (VTA) in spatiu din Guyana Franceza, un cargo automat gigantic ce va alimenta Statia Spatiala Internationala cu tot ceea ce are nevoie. BBC News informeaza ca misiunea de lansare a celei mai mari si mai complexe navete spatiale europene teleghidate care va alimenta de acum incolo Statia Spatiala Internationala a fost un succes. Cargobotul de 20 de tone automat a parasit Kourou, America de Sud, duminica cu ajutorul rachetei Ariane 5, de care s-a desprins dupa 66 de minute de la decolare cand deja misiunea de lansare era considerata un succes de catre oficialii de la Agentia Spatiala Europeana si de catre echipele care au lucrat la proiect in ultimii 11 ani. Directorul Agentiei, Jean Jacques Dordain, a declarat ca “Odata cu lansarea VTA, ne imbarcam pentru o extraordinara calatorie. De astazi, Europa este un partener esential al Statiei Spatiale Internationale”. VTA-ul este cea mai mare naveta complet automata care va face jonctiunea cu Statia Spatiala fara asistenta umana; naveta dispune de cea mai mare capacitate de aprovizionare dar si de eliminare a deseurilor pentru statie. In acelasi timp, VTA-ul este singurul dispozitiv care va fi capabil sa scoata de pe orbita platforma Statiei Spatiale Internationale cand aceasta isi va fi trait deja traiul, candva spre sfarsitul deceniului viitor. Acostarea Lansarea a costituit un eveniment si pentru racheta Ariane 5, care nu a mai dus in spate pana acum un pasager atat de mare. Racheta europeana era obisnuita sa duca incarcaturi de pana la 10 tone, astfel incat cei de la Agentia Spatiala Europeana au fost nevoiti sa imbunatateasca puterea de lansare a rachetei. VTA-ul a fost denumit ‘ Jules Verne ’ pentru zborul sau inaugural, avand la bord chiar o editie din cartea autorului din secolul XIX, “De la Pamant la Luna”. Inainte insa de a face jonctiunea cu Statia Spatiala, ‘Jules Verne’ va fi nevoit sa parcheze undeva in spatiu pentru a astepta plecarea navetei spatiale americane Endeavour. Acostarea se va face automat, datorita faptului ca VTA-ul este prevazut cu computere dotate cu un dispozitiv special GPS si cu senzori optici care o vor ghida spre o pozitionare corecta la unul dintre capetele modulului spatial. Astronautii de pe statia spatiala nu vor interveni decat in caz de pericol apasand un buton rosu care declanseaza un sistem de alarma. Aplicatiile VTA-ului VTA-ul – alaturi de laboratorul Columbus - este de fapt modul in care Europa va plati pentru a fi membru al Statiei Spatiale Internationale. Dupa acest prim zbor vor mai urma 4, dar Agentia Spatiala Europeana spera ca acest adevarat cargo sa nu fie folosit numai in scopul aprovizionarii. Sofisticatul sistem GPS cu care este dotat este de asteptat sa fie folosit in viitor si pentru alte navete spatiale care, in acest fel, i-ar scuti pe astronauti de interventii periculoase in spatiu. Mai mult decat atat, se spera ca pe viitor functiile inovative ale VTA-ului sa poata fi transferate si viitoarelor navete spatiale care sa duca pe Marte echipaje umane. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Sfatul expertului

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului