IT & C

La sase luni stim deja sa numaram

Originile creativitatii si inteligentei umane au ramas si raman un mister, cu toate cercetarile recente au facut numeroase progrese in intelegerea modului in care rationam si a originii acestei capacitati. Astfel, nu se intelege de ce un copil intelege ca 5+5 face 10, dar apoi incearca sa prinda un obiect dintr-o fotografie!

Exista doua tipuri de abordari in ceea ce priveste originile inteligentei umane: o abordare cheie sta in identificarea modului in care creierul bebelusilor incepe sa analizeze conceptele, iar o alta cauta sa surprinda legaturile evolutive dintre om si diferitele specii de maimute .

Prima abordare, si cea mai folosita, a fost imbratisata de mai multe centre de cercetare in studii recente rezumate in paginile cotidianului italian La Stampa. Astfel, o cercetare intreprinsa de catre Judy DeLoache de la Universitatea Virginia, a cautat sa afle motivele pentru care copii fac de cele mai multe ori erori de judecata si de evaluare, uneori dintre cele mai amuzante pentru noi, adultii.

Cei mici vor uneori, cu candoarea caracteristica, sa se aseze pe scaune de numai 10 cm sau sa apuce obiectele din poze. Ceea ce arata imensa diferenta care exista intre copii si adulti in raportul cu obiectele mediul inconjurator.

Cercetarea neurostiintifica a aratat ca un comportament in raportarea la obiecte cere interactiunea dintre doua regiuni ale creierului. Erorile pe care cei mici le fac par sa provina, asadar, din lipsa de interactiune a celor doua zone cerebrale, mult mai dezvoltate la adulti. Cu toate acestea, capacitatea de a aborda corect situatiile si obiectele exista la cei mici, numai ca ea trebuie dezvoltata.

In ciuda acestor erori, cercetarile intreprinse de Liz Spelke de la Universitatea Harvard au aratat ca pana si noii-nascuti prezinta abilitati cognitive surprinzatoare, considerate in trecut prea evaluate pentru ei.

Inca de la sase luni, bebelusii realizeza ca daca se pun intr-o cutie 5 bastoane si le sunt adaugate apoi alte 5, trebuie sa fie in total in jur de 10. Tocmai aceasta capacitate demonstrata a copiilor de a rationa de la o varsta frageda arata ca aceste abilitati rationale sunt cumva innascute si ca, pe baza lor, dezvoltandu-le, se formeaza si domeniile complexe ale matematicilor si stiintelor in general.

Mai mult decat atat, studiile intreprinse la Universitatea Carnegie Mellon arata ca cei mici folosesc aceleasi regiuni cerebrale precum adultii atunci cand intreprind rationamente aritmetice.

Cea de-a doua abordare incearca sa surprinda si sa explice evolutia capacitatilor rationale din copilarie la varsta adulta plecand de la asemanarile care ar putea exista intre om si maimuta.

O serie de teste au aratat ca primatele folosesc structuri neuronale similare cand percep culorile si spatiile in profunzime, dar si unele obiecte. Mai mult decat atat, se pare ca primatele pot sa faca anumite operatiuni numerice de baza, cu toate ca diferentele dintre om si maimuta sunt de natura calitativa, astfel incat unii cercetatori cauta sa fie prudenti in ceea ce priveste comparatiile intre cele doua specii.

 

Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

 

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele