IT & C

Invazia tinerilor nascuti in digital

Trimit zeci de e-mail-uri si mesaje scrise (SMS) in fiecare zi, comunica cu prietenii prin serviciile de mesagerie instanta , petrec cateva ore pe zi cu tot felul de jocuri video si, nu in ultimul rand au conturi pe YouTube, MySpace, Facebook, Flickr sau Hi5. A, si uitasem… fac cumparaturi pe Internet. Acestia sunt tinerii care fac parte din generatia digital innascuta.

Mama nu ma mai trezeste de aproape doi ani. Imi programez telefonul sa sune in fiecare zi de scoala la ora 7.30… dimineata. Apoi imi sun un colegde clasa care locuieste langa mine sa stabilim o ora de intalnire pentru a porni spre scoala, explica Andrei Mateescu, un liceean de 17 ani. "si in fiecare dimineata intru pe last.fm pentru ca mic dejun fara muzica nu se poate… nu-i asa?", adauga tanarul.

A primit primul telefon mobil cand si-a facut buletinul, iar calculatorul un an mai tarziu. Avea ceva cunostinte PC de la scoala, dar spune ca majoritatea lucrurilor pe care le face acum le-a invatat singur. Imi enumara o lista de site-uri dintre care cel putin un sfert eu nu le cunosc. Evident tanarul imi observa privirea plina de uimire la insiruirea sa.

"Sa-ti spun acum ce fac si cu mobilul?", ma intreaba razand. Andrei isi foloseste mobilul pentru a face fotografii pe care din cateva "click-uri" le pune pe net. Acum cauta o aplicatie compatibila cu mobilul sau pentru a putea incarca filmulete pe YouTube.

De la "pro" la "digital"

Tinerii care au astazi varste intre 17 si 21 de ani s-au nascut la inceputul unei perioade in care dezvoltarea Internetului si a tehnologiei digitale tocmai isi luau avant. Asa ca ei si-au putut dezvolta "simturile digitale" in pas cu evolutia tehnologica. Deci, daca in anii 1995 – 2000 am avut parte de "generatia PRO", tinerii de astazi fac parte dintr-o generatie digitala… sau, mai bine spus, din "digital natives".

Un studiu al Ericsson ConsumerLab arata ca acestia sunt motivati de alte lucruri si ca au adunat in timp o experienta foarte mare legata de noile metode de comunicare in comparatie cu cei care erau adolescenti in urma cu 20 de ani. "Adolescentii de azi, nascuti dupa ’90, au vazut cum parintii si-au luat televizor color, video recorder… Ei au vazut cum pick-up-ul a fost inlocuit de combina stereo. si au intrat in contact cu telefoanele fixe fara cablu si cu telefoanele mobile. Deci, este absolut normal ca tinerii din ziua de azi sa fie atrasi de tehnologie", spune psihologul Simona Bratu.

Aceasta atentioneaza totusi ca parintii trebuie sa-si supravegheze copiii de cand sunt mici, iar accesul la Internet sau la o serie de gadgeturi sa fie facut cu anumite restrictii.

Online? Tot timpul…

"Petrec cateva ore pe zi pe Internet. Intre doua referate ma mai uit la ceva filmulete online, citesc bloguri si cateodata ma mai uit si la emisiuni tv… tot pe net", ne-a mai spus Andrei Mateescu. El nu este singurul care procedeaza astfel, iar un studiu al Pew Internet – companie care se ocupa de studiul calitatii vietii in Statele Unite – confirma acest lucru.

Principala idee pe care trebuie sa o retinem (si care se aplica, pe alocuri, si la noi) este ca adolescentii de astazi au avut inca de mici acces la Internet si au folosit resursele pe care acesta le ofera ca pe cele dintr-o vasta enciclopedie. Indiferent ca este vorba de informatii pentru scoala sau nu, ei intra repede "pe www" pentru daca stiu ca acolo gasesc tot ce au nevoie.

Tinerii: noua tinta de marketing

Industria de profil a sesizat "apetitul" adolescentilor pentru tehnologie si nu a ezitat sa exploateze acest lucru. Daca atunci cand au intrat pe piata de comunicatii din tara noastra, operatorii mobili isi faceau reclama cu minutele gratis dupa sapte seara si cu abonamentele tip "un cent pe minut" – destinate cu precadere adultilor, situatia de astazi s-a schimbat. Companiile au fost nevoite – din cauza "generatiei digitale" – sa creeze servicii dedicate celor tineri.

Daca aruncam o privire de ansamblu asupra ofertelor operatorilor o sa observam ca exista multe care se limiteaza la liceeni sau studenti. De exemplu, numai Orange Romania a lansat anul trecut cel putin patru servicii destinate tinerilor – Orange Young , Orange Young HotSpot , Orange Music si Optiunea Majorat. In acelasi timp, Vodafone Romania are doua optiuni dedicate studentilor si tinerilor care au pana in 26 de ani. Ofertele acestora sunt cat se poate de tentante si contin fie minute gratuite, fie convorbiri la 1 cent/minut.

Mobilul… tot mai sofisticat

Daca va imaginati ca telefoanele ce contin tot mai multe functii multimedia si aplicatii built-in care faciliteaza accesul la diverse site-uri web 2.0 au aparut datorita adultilor, va inselati. Firmele producatoare de telefoane mobile includ aceste aplicatii dupa ce mai multe studii au aratat ca tinerii sunt cei mai mari consumatori de media.

Platforme speciale

Astfel, producatorii nu numai ca incorporeaza tot mai multe aplicatii in telefoanele mobile, dar lucreaza intens la dezvoltarea unor platforme care sa sustina o multime de noi servicii multimedia. Pana in momentul de fata, cel mai mare avans il are compania Ericsson, care a prezentat anul acesta la forumul 3GSM de la Barcelona, platforma Ericsson Multimedia Communications Suite (MCS).

Platforma le va servi utilizatorilor o mai buna legatura cu conturile web 2.0 pe care le detin deja pe diverse site-uri web dar va servi si la lansarea de noi servicii. MCS integreaza solutii de IM/chat, "sharing" de continut, transfer de fisiere, apeluri video si multe altele.

Pe langa acestea, utilizatorii vor beneficia si de o interfata foarte usor de utilizat, deja integrata pe telefonul mobil Sony Ericsson W760. La capitolul servicii complexe, MCS integreaza noua aplicatie Me-On-TV care ii poate transforma pe tineri in reali reporteri de stiri pentru jurnalele de televiziune.

"Me-On-TV este o oportunitate pentru tinerii care vor sa interactioneze cu emisiunile de divertisment sau sa realizeze mici clipuri pentru programele de stiri", a explicat pentru Romania libera Eva Windisch, Strategic Marketing Manager pentru compania Ericsson. Aceasta a adaugat ca sistemul permite si realizarea de transmisiuni "live" la o calitate net superioara apelurilor video – folosite in ultima vreme de tot mai multe televiziuni.

Insa pentru ca acest lucru sa fie posibil, televiziunile si operatorii mobili trebuie sa achizitioneze platforma MCS, iar tinerii sa aiba un telefon compatibil.

Managerii IT, depasiti de situatie

Un sondaj recent realizat de firma IDC a dezvaluit faptul ca peste 79% din tinerii cu varste intre 15 si 25 de ani fac parte dintr-o "comunitate" online, in timp ce 52% dintre acestia contribuie cu continut pe mai multe site-uri tip web 2.0. In acelasi timp, doar 30% din managerii IT utilizeaza frecvent comunitatile online si doar jumatate dintre acestia au create conturi pe astfel de site-uri.

Specialistii in domeniu spun ca discrepanta intre procentele de mai sus este, oarecum, alarmanta si ca managerii IT ar trebui sa se "autoeduce" si atunci cand vine vorba de tehnologiile web simple si folosite cu atata aviditate de cei tineri. Un analist de la firma Gartner explica ca tinerii de azi vor intra in anii viitori in campul muncii si ar putea fi colegi chiar cu managerii IT de mai sus.

Un tanar de 21 de ani:

- are la activ 250.000 e-mail-uri si SMS-uri trimise si primite;
- a folosit telefonul mobil cel putin 10.000 de ore;
- a petrecut minim 5.000 de ore pentru jocuri video online si offline;
- a petrecut 3.500 de ore pe site-uri tip "retele sociale".

 

Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

 

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele