IT & C

Hidrogenul a tinut un avion in aer timp de 20 de minute

Primul avion alimentat cu hidrogen si pilotat de un om a fost testat cu succes deasupra Spaniei.

Aparatul de zbor ecologic dezvoltat de colosul Boeing, care emana in atmosfera doar caldura si apa, a facut trei zboruri scurte pe aerodromul Ocana, la sud de Madrid, informeaza BBC. John Tracy, chief technology officer la Boeing, a catalogat reusita drept un „succes tehnologic istoric“ si „plin de sperante pentru un viitor mai verde“, care se datoreaza echipei de ingineri de la Boeing Research&Technology Europe si unor parteneri din Austria, Franta, Germania, Spania, Marea Britanie si SUA.

Zborurile de testare a avionului cu doua locuri s-au desfasurat in februarie si in martie, acesta fiind modificat in asa fel incit sa inglobeze o baterie hibrida si un sistem bazat pe celule de combustibil, dezvoltat de firma britanica Intelligent Energy.

Celulele de combustibil sint dispozitive electrochimice care genereaza electricitate si caldura prin imbinarea oxigenului cu hidrogenul si au fost folosite pentru a alimenta motorul electric cuplat la un propulsor. Pilotul avionului experimental a urcat pina la o altitudine de 1.000 de metri deasupra nivelului marii, combinind puterea bateriilor cu cea asigurata de celulele de hidrogen. A deconectat apoi bateriile si a zburat in linie dreapta la o viteza de 100 de kilometri pe ora, timp de aproximativ 20 de minute, bizuindu-se doar pe energia celulelor.

Daca noua constructie are un timp de zbor de 45 de minute, potrivit Boeing, testele au fost limitate la numai circa jumatate din aceasta durata, iar constructorul gaseste greu de crezut ca celulele de combustibil ar putea fi sursa principala de energie pentru avioane de pasageri de mari proportii. Totusi, sistemul poate fi folosit ca sursa secundara de energie pentru aceste dispozitive, spune Nieves Lapena, inginerul care s-a ocupat de testele de zbor, precizind ca mai e o cale destul de lunga pina acolo. „Dupa parerea mea ar mai fi necesari inca 20 de ani“, spune ea.

Avioane cu hidrogen au mai zburat pina acum, dar niciodata cu un pilot in carne si oase la bord. In 2005, firma americana AeroVironment a realizat cu succes teste ale dispozitivului de zbor Global Observer, alimentat de hidrogen lichid, si a dat asigurari ca un tub intreg de oxigen il poate tine in aer timp de 24 de ore. La inceputul anului 2008, compania aeriana Virgin Atlantic a intreprins primul zbor comercial intre Londra si Amsterdam asigurat partial de biocombustibil extras din ulei de cocos si babassu, un palmier din jungla amazoniana . In schimb, una dintre problemele cu care pot da piept avioanele pe baza de biocombustibil este ca acesta din urma poate ingheta la mare altitudine. Tehnologia este perfectionata in continuare de catre companii precum General Electric si Boeing, iar Virgin Atlantic crede ca, in zece ani, zborurile cu avioane alimentate de plante vor fi o rutina.

Anul trecut, firma de aparare Qinetiq a propulsat un avion botezat Zephyr cu ajutorul energiei solare, timp de 54 de ore, doborind recordul oficial mondial pentru cel mai lung zbor cu pilot automat. Zephyr poate fi folosit pentru aplicatii militare, dar si pentru observarea Pamintului. Totodata, in 2010, aeronautul Bertrand Piccard planuieste sa lanseze Solar Impulse , un avion manevrat de om si hranit tot cu energia soarelui, cu care va incerca sa faca inconjurul globului. Pentru a transporta incarcatura prevazuta, aparatul de zbor va avea o anvergura a aripii de 80 de metri, mai larga decit cea a aripilor lui Airbus A380. Intrucit Solar Impulse va fi pilotat de catre o singura persoana, va fi nevoie de mai multe opriri. Planul actual este ca expeditia sa fie impartita in cinci parti, de patru-cinci zile fiecare.

Transportul aerian, pus pe lista neagra

Mai mult de 160 de natiuni au decis zilele trecute, la Bangkok, Thailanda, sa ia in calcul reducerea rapida a emisiilor cu gaze de sera provenite din transportul aerian si naval, transmite AFP. Industria globala a transporturilor este vinovata pentru circa 3% din emisiile mondiale cu gaze nocive, insa transportul pe calea aerului si pe mare fusese exclus din promisiunile de diminuare a poluarii facute de natiunile bogate sub Protocolul de la Kyoto, incheiat in 1997.

 

Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

 

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele