IT & C

Cosmote vs Cosmote

Un trecut tumultuos, un prezent agitat, un viitor incert. Cam asa s-ar putea defini, pe scurt, la ora actuala, brandul Cosmote . Dar, cu toate ca investitiile sint foarte mari, iar profitul foarte indepartat, operatorul de telefonie mobila nu da semne ca abandoneaza lupta. Dimpotriva, se arunca si in cursa 3G. Sa fie vorba despre niste asi, ascunsi in mineca, si care, pina in final, il vor pozitiona acolo unde isi doreste? Sa fie vorba doar de mult orgoliu , nebunie, inconstienta, care il vor face sa investeasca si iar sa investeasca, pina cind nu va mai avea putere financiara? Greu de stabilit in acest moment. Zbaterile Dupa mai bine de cinci ani de tergiversari, pierderi semnificative si zbateri in van, Cosmorom revenea, anul trecut, pe piata. Ce-i drept, cu un alt proprietar si cu un alt nume, o noua identitate si o strategie de business diferita. Datele financiare aratau, anul trecut, ca, la finalul lui 2004, operatorul GSM inregistra pierderi nete de 15,7 milioane de euro, la care se adaugau si datorii de peste 200 de milioane de euro catre furnizori, respectiv pierderi cumulate, din anii precedenti, ce depaseau 220 de milioane de euro. Cu alte cuvinte, o mostenire de care ar fugi oricine. "CosmOTE a transferat catre Cosmorom 120 milioane de euro, bani care vor intra in companie ca aport pentru marirea capitalului social si vor fi folositi pentru dezvoltarea infrastructurii. Se rezolva, astfel, dupa cinci ani de stagnare , situatia operatorului de telefonie mobila si se prefigureaza intarirea competitiei pe piata de telefonie mobila din Romania, cu efecte benefice asupra calitatii serviciilor oferite si a scaderii preturilor", declarau, la sfirsitul anului trecut, oficialitatile din Romania. Cine mai credea, insa, in astfel de declaratii? Romanii in niciun caz, pentru ca defunctul Cosmorom, devenit in timp chiar subiect de glume, avea nevoie nu de vorbe, ci de o infuzie zdravana de capital, de strategii reale si, poate cel mai important, de un "lifting" reusit. De toata aceasta povara, avea sa se ocupe Cosmote - compania care prelua Cosmorom. Promisiunile Cosmorom, devenit la sfirsitul anului trecut Cosmote Romania, (re)intra pe o piata dominata de doi giganti, Orange si Vodafone, ceea ce insemna ca, pentru evitarea unui nou esec, actionarii operatorului trebuiau sa arunce in lupta resurse foarte mari, de la finantare solida, pina la desfasurarea unei strategii de marketing extrem de ingenioase si complexe. intr-o prima faza, in 2005, Cosmote a investit in Cosmorom aproximativ 120 milioane de euro, urmind ca alte 330 milioane de euro sa fie puse la bataie pe parcursul a trei ani. Investitiile anuntate de oficialii Cosmorom sint apropiate de cele pe care Orange si Connex le realizeaza anual, ceea ce este un semn bun, ba chiar unul care transmite incredere si seriozitate. Lansarea Cosmote pe piata din Romania aducea promisiunea unor tarife pentru servicii cu 47% mai mici fata de concurenta, cu alte cuvinte, "telefonie mobila pentru toti" si terminale mobile la preturi, de asemenea, reduse. in rindul top-managementului Cosmote domina un optimism considerat de multi putin bizar: "Vom deveni lideri pe aceasta piata intr-o perioada destul de scurta". Afirmatie privita, insa, cu foarte mult scepticism atit de analisti, cit si de clienti. Opintelile Si totusi, executivii Cosmote aveau un prim as in mineca, o oferta pe care operatorul a lansat-o la inceputul acestui an si care a spart tiparele business-ului local. Sub sloganul "incepe revolutia!", Cosmote a lansat o extraoptiune pentru cartelele prepay , prin care, pentru doar trei euro pe luna, clientul beneficiaza de posibilitatea de a vorbi, in retea, cu orice numar, 2000 de minute lunar (sau 33 de ore), pe o perioada de 12 luni de la data activarii ofertei. Si astfel, scepticismul s-a transformat in curiozitate. Vorbim, practic, despre un serviciu unic pe piata din Romania si care putea atrage extrem de multi clienti. Ceea ce s-a si intimplat. Cele 2000 de minute de convorbiri pe luna, la un pret de doar trei euro, au trezit in romani o dorinta nestavilita de a comunica. Dar, de la dorinta si pina la materializarea ei este un drum destul de lung, aproape invers proportional cu capacitatea retelei Cosmote. La doar citeva zile dupa ce romanii au dat navala in magazine dupa cartelele minune, reteaua Cosmote a inceput sa "gifiie". De altfel, chiar inainte ca efectele "Revolutiei Cosmote" sa se simta, o serie de specialisti de pe piata telecomunicatiilor au anticipat problemele tehnice pe care operatorul le va avea de infruntat: "Este capabila reteaua Cosmote sa faca fata numarului mare de clienti sau vom asista la probleme?" Ei bine, intrebarea era mai mult retorica. Cei care au achizitionat oferta Cosmote s-au umplut de draci in momentul in care au descoperit ca activarea optiunii "2000" dureaza o zi si ca pentru a apela pe cineva trebuie sa astepte, de asemenea, zeci de minute. Speranta Oferta Cosmote nu i-a determinat pe clientii fideli ai Orange sau Connex-Vodafone sa renunte la serviciile celor doua companii, insa, cu siguranta i-a convins sa foloseasca un al doilea telefon, pentru a vorbi extrem de ieftin cu familia sau prietenii. Cui se adresa "gaselnita" Cosmote? Dupa cum declara si Costas Kapetanopoulos, Directorul de Marketing si Comunicare al Cosmote Romania, publicul era reprezentat de tineri - elevi sau studenti. De altfel, si spoturile publicitare care au rulat pe posturile de televiziune au vizat, in primul rind, acest segment de populatie. Pe de alta parte, Cosmote avea nevoie si de o individualizare a brandului. Ce era de facut? La verdele (asimilat mai multi ani brandului Connex - actual Connex-Vodafone), Cosmote a adaugat si putin galben (ce reprezinta dinamism) si care ar fi trebuit sa dea mai multa "personalitate" marcii. Uitarea Nu in ultimul rind, chiar daca am exclude problemele tehnice pe care le-a intimpinat Cosmote la doar citeva zile de la lansarea "Cosmote 2000", trebuie precizat ca oferta cu pricina este valabila 12 luni, nu mai mult. Ce vor face clientii Cosmote dupa terminarea celor 12 luni de oferta ? La ce preturi vor vorbi? Acum, dupa ce nebunia celor 2000 de minute a trecut, Cosmote s-a intors aproape de unde a plecat. Si daca la inceputul ofertei "revolutionare" Cosmote devenise subiectul de discutie principal al clientilor de telefonie mobila de la noi, acum lucrurile s-au domolit. Subiectul nu mai este de interes, ba chiar a fost uitat. Noile promotii declansate de operator, in cadrul carora se tinteste atragerea cit mai multor clienti abonati prin oferirea de telefoane gratuite, nu au nici pe departe un succes comparabil cu cel al cartelei de 2000 de minute. Astazi, nimeni nu mai vorbeste despre Cosmote. Rezultatele Potrivit datelor companiei, numarul de clienti noi ai Cosmote a ajuns la 226.587, la sfirsitul trimestrului trecut, in crestere fata de 48.934 la finele anului 2005, atingind un total de 275.521 de clienti in patru luni (decembrie 2005 - martie 2006). Evolutia de moment nu a fost deloc rea. Raportat, insa, la cota de piata, vorbim de doar 2%, ceea ce inseamna foarte putin. Pe de alta parte, din numarul total de clienti, 83% (adica 228.682) sint utilizatori de cartele preplatite. Mai mult, spre deosebire de liderii telefoniei mobile de la noi, Vodafone si Orange, Cosmote se afla in situatia de a investi enorm pentru a cistiga cit mai multi clienti. Tarifele relativ mici practicate de Cosmote dau peste cap orice logica legata de vreo strategie pe termen lung. Daca facem o comparatie bazata pe valoarea investitiei pe cap de utilizator intre Orange, Vodafone si Cosmote, lucrurile sint cit se poate de clare. Cei doi lideri de piata locala de telefonie mobila investesc per client in jur de 150 de dolari. La Cosmote, un calcul simplu arata ca investita per client este de peste o mie de euro. (continuarea in 7plus )

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele