IT & C

Batalia pentru indexare pe net naste monstri

Ati incercat vreodata sa cautati ceva pe Google si, printre rezultate, sa dati de vreo pagina romaneasca, sa o accesati si sa constatati ca e, de fapt, o pagina stearsa ori una care contine cu totul altceva? Daca da, probabil nu v-a interesat si v-ati indreptat spre alte rezultate ale motorului de cautare. Problema ii intereseaza insa pe cei care aloca bani pentru a-si face publicitate pe Internet si care constata, astfel, ca au platit pentru nimic.
Desi se afla inca la un nivel infim fata de pietele occidentale, bugetele alocate de companii publicitatii pentru diversele media online au crescut constant in Romania ultimilor ani, iar tot mai multe pagini de Internet spera sa poata trai, in perioada urmatoare, din reclame. Unii insa, mai putin ortodocsi, incearca sa obtina acest privilegiu de la inceput, apeland la terti-puri care, desi nu sunt penalizate de lege, constituie frauda pentru cei care monitorizeaza traficul online - un fel de tiraj al publicatiilor de web.
Este vorba despre tehnicile de creare de trafic fals sau nemeritat. De cele mai multe ori, acestea nu constituie faradelegi ce pot fi pedepsite in instanta, dar constituie, dupa vorbele mai putin cuvioase ale unui reprezentant al industriei, o ciordeala penala. Adica un furt relativ legal, pe care majoritatea publicatiilor online din Romania l-au folosit la un moment dat in trecutul lor si la care unele dintre ele continua sa apeleze si in prezent, de la listarea de cuvinte-cheie in format invizibil, care nu au legatura cu ce contine site-ul, dar care a-trag utilizatorii programelor de cautare pe Internet, pana la furtul efectiv al tagurilor impuse de motoarele de cautare.
Multe cazuri se pot dovedi simple erori ale administratorilor de site, altele insa poarta pacatul intentiei.

Cuvant-cheie: Google
Manipularea motoarelor de cautare este o practica necesara pentru orice website, in sensul ca printre primele rezultate ale cautarii sa se numere si un link spre pagina respectiva. Daca manipularea se face respectand asteptarile cititorilor privind continutul site-ului sau rezultatele cautarii, totul este OK. Daca aceste criterii sunt interzise sau nerecomandate de motorul de cautare, atunci lucrurile nu mai sunt in ordine.
Google, motorul cel mai utilizat de navigatorii pe Internet din Romania, are astfel de criterii si ameninta cu excluderea paginilor indexate ale unui website, in cazul in care realizatorii lui apeleaza la mijloace incorecte de a atrage trafic. Date fiind proportiile imense ale operatiunilor sale, Google nu poate verifica insa fiecare pagina, iar acest lucru este exploatat de nenumarate pagini de Internet, mai ales de cele cu un trafic mic sau de nisa, care practica preturi ridicate pentru spatiul publicitar.

Erotism in afaceri
Daca nu se dovedesc erori de administrare, metodele de a creste traficul apeland la mijloace neortodoxe sunt nenumarate si adesea spectaculoase. Bizcity.ro este o pagina de afaceri cu un continut propriu, apreciata de multi oameni de afaceri. Grosul celor care intra pe site o fac, potrivit Trafic.ro, folosind motoarele de cautare, in numar de aproximativ de doua ori mai mare decat cei care intra direct.
Printre cuvintele de cautare folosite pentru a ajunge pe acest site pot fi gasite multe de natura sexuala, daca nu chiar pornografica. Cum se explica acest lucru, dat fiind ca este vorba despre un continut de afaceri? O explicatie ar putea fi ca div-tagul html al Bizcity.ro, un cod folosit pentru monitorizarea pe Trafic.ro, este folosit si pe o alta pagina, Anunturi-gratuite.ro, care include si rubrica Erotic, cu anunturi insotite uneori de fotogra-fii cat se poate de explicite. Accesarea unui astfel de anunt se inregistreaza la Trafic.ro sub tagul Bizcity.ro si, ca urmare a traficului mare, poate beneficia chiar de reclame la diverse servicii bancare , companii aeriene sau la telefonie fixa si mobila.

Uite-l, nu e!
Un alt portal de Internet, Home.ro, ofera gazduire gratuita pentru pagini personale. Acestea pot include orice la aparitia lor, dar multe sunt inchise pe parcurs, daca nu imediat dupa indexarea lor pe Google si Yahoo!. Asa se face ca, de exemplu, la cautarea Sabrina Tiller nude pe Google, unul dintre rezultate este intr-o pagina desfiintata a Home.ro (www.home.ro/no_user.html - trimitere din Google cu nadja tiller nude si sabrina ferilli nude). Pagina desfiintata nu este chiar goala: ea detine linkurile esentiale ale portalului, dar si reclama la o imprimanta, la un serviciu de telefonie mobila sau la un alt website. Care, probabil, aveau un alt target decat individul care dorea sa o gaseasca pe Sabrina Tiller goala pe Google.
O alta tehnica este parsarea sau copierea partiala sau completa, intr-un alt format, a continutului altui site. Practica este suficient de extinsa in Romania pentru a nu mai fi nevoie de exemple. Doua trebuie insa mentionate: Traficdublu.ro si Cautari.ro, care parseaza efectiv indexarile de rezultate ale motoarelor mari de cautare, garan-tand astfel ca vor include cuvantul cautat si se vor plasa undeva sus printre rezultatele Google. Prin parsare, site-ul care o foloseste se poate clasa mai sus in lista motorului de cautare decat cel de unde provine continutul, daca detine o tehnica de indexare mai buna.
Alte tehnici, pe care specialistii le considera invechite, pot fi intalnite inca pe site-uri precum GhidAfaceri.ro (listare de cuvinte-cheie pe homepage) sau includerea de cuvinte-cheie si imagini intr-o celula html foarte mica, ce le face invizibile pe pagina.

Lipsa de informatii si de incredere
Ionut Oprea, reprezentant al netBridge Investments, care realizeaza Trafic.ro, spune ca aceasta companie nu sustine asemenea practici si nu recomanda website-urile suspecte advertiserilor care doresc sa plaseze publicitate prin intermediul sau. Mai mult, Trafic.ro are o adresa de e-mail, fraude@trafic.ro, unde utilizatorii pot inainta reclamatii, iar daca se considera ca respectiva acuzatie este fondata, site-ul este exclus din monitorizare.
Trafic.ro este cel mai puternic serviciu de monitorizare online din Romania la ora actuala si deci este un instrument esential pentru compani-ile care doresc sa plaseze publicitate online .
La randul sau, Calin Rotarus, online sales director la ARBOmedia, spune ca publicitatea online in Romania s-a maturizat si conteaza din ce in ce mai mult pentru mixul de media folosit de marii si micii advertiseri. Constat in general o imbunatatire semnificativa a calitatii contentului site-urilor. Pe masura

ce advertiserii vor aloca mai mult timp si energie acestui tip de media, vor fi din ce in ce mai selectivi in privinta alegerii site-urilor pe care isi vor plasa publicitatea, iar acei proprietari de site care investesc in content vor castiga din ce in ce mai multi bani fata de cei care recurg la metode «ingenioase» pentru a-si creste traficul.
Brokerii de publicitate online se opun acestor practici deoarece piata romaneasca de profil dovedeste inca retinere si chiar neincredere in privinta comunicarii pe Internet, dupa cum a reiesit in urma unei conferinte desfasurate luna trecuta pe aceasta tema, organizata de revista Link, citata de Hotnews.ro.
Desi piata publicitatii online din tara a depasit pragul de doua milioane de euro si continua sa creasca vertiginos, arata sursa, nivelul este extrem de scazut fata de al celorlalte tari europene. Instrumentele pentru a dovedi viabilitatea pietei exista, dar exista si o acuta lipsa de informare a advertiserilor. Iar pentru convingerea acestora, e nevoie de buna practica, ceea ce lipseste in continuare in cazul multor website-uri de top.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele