Financiar

#tarom #avion #companie aeriana #minsterul transporturilor

Tarom, compania pe care statul nu o lasa sa zboare

Procesul prin care statul roman a renuntat la povara conducerii unor companii mamut, de tipul Petrom, Romtelecom sau BCR, adica liderii pietelor respective, nu s-a intins, decat la nivel declarativ, pana la Tarom.

 

Acest mamut care in istoria recenta a intrat pe profit abia in 2003 ar putea fi considerat o achizitie buna de catre marile companii aeriene . Asta insa numai daca ar fi scos la vanzare. Cele mai clare exemple privind necesitatea ca statul sa-si ia mana de pe mansa companiilor aeriene sunt , din Ungaria, si Alitalia . Guvernele din aceste si-au dat seama ca nu este rentabil sa duci in spate o astfel de afacere. Si acestea sunt companii care au pierderi nete, in timp ce Tarom, de bine, de rau, merge pe profit.

Un exemplu similar de posibila tinta de privatizare este si cel al CEC, unde statul a preferat sa aduca manageri din mediul privat , pe bani buni, si sa aloce milioane de euro pentru campania de rebranding . La CEC ideea pare a fi de a rentabiliza pentru a vinde mai scump. La Tarom insa abia se vehiculeaza ideea externalizarii managementului.

„Este bine stiut faptul ca statul este intotdeauna un manager mai prost decat cei din mediul privat. Nu numai la noi, in toata lumea. Principala problema este ca, fiind al statului, Tarom va avea o conducere numita politic. Adica in loc ca mediul de afaceri sa-l influenteze pe cel politic, este invers. Si rezultatele sunt vizibile”, a declarat pentru Gandul Gheorghe Racaru, fost director general al Tarom in perioada 1991-2000 si actual manager general al Blue Air .

Cat valoreaza Tarom?

Este greu de estimat. Mai ales in aceasta perioada in care cotatiile record ale petrolului au fortat cele mai mari companii aeriene din lume sa dea afara zeci de mii de angajati. Anul trecut insa, pe baza datelor financiare din 2006, Tarom a fost evaluata la circa 350 de milioane de euro, conform anuarului „Cele mai valoroase 100 de companii din Romania”, editat de Ziarul Financiar.

Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a anuntat inca de la inceputul mandatului ca vrea sa externalizeze conducerea companiei aeriene, la un moment dat fiind luata in discutie de catre oficiali si listarea pe bursa a unui pachet de actiuni Tarom.

Dand la o parte conditiile contractuale mai putin clare, marile privatizari din Romania au adus beneficii directe companiilor respective. A fost nevoie ca Romtelecom sa ajunga pe maini straine pentru a intoarce o afacere in pierdere la nivel global (cu exceptia Chinei): telefonia fixa. A fost nevoie de eficienta austriecilor de la Erste pentru a dezvolta BCR. Tarom ar putea deveni un jucator regional important, insa numai cu un plan concret de dezvoltare, care sa nu fie schimbat la fiecare patru ani, odata cu managerul, in urma alegerilor generale.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din financiar

Top

Cauta-ti perechea