Financiar

Petrolistii ne baga pe gat carburanti mai scumpi decat in Germania

Anglia, Germania, Austria, Irlanda, Finlanda sunt printre tarile in care companiile petroliere vand carburanti mai ieftin decat ne vand noua, in medie, Petrom , Rompetrol, Lukoil si MOL. Doar taxele mici cerute de stat tin jos preturile de la pompa.

state ale Uniunii Europene, mare parte dintre ele state dezvoltate. Contrar asteptarilor, pretul fara taxe de la noi este mai mare decat cel din Germania (557 de euro), Irlanda (554), Suedia (532), Austria (560) sau chiar Marea Britanie (546 de euro).

La motorina, situatia este asemanatoare, pretul de 690 de euro fiind peste cel din 14 tari europene, printre care Marea Britanie, Irlanda, Finlanda, Franta sau Germania. Asadar, companiile petroliere din Romania vand, in medie, carburantii la preturi mai mari decat cele din tari dezvoltate de pe continent, unde salariile sunt mult mai mari si, implicit, si costurile sunt mai mari.

Se ajunge ca la noi sa fie preturi mai mici la pompa pentru ca bugetul de stat incaseaza mult mai putini bani din carburanti decat bugetele din tarile UE mentionate. Si, evident, companiile petroliere de la noi incaseaza mai mult decat cele din Marea Britanie sau Germania, pe unitatea de produs.

Si totusi, Dinu Patriciu, directorul general al Rompetrol, al doilea operator de pe piata romaneasca, a spus ca s-ar putea evita un pret de 5-6 lei pe litrul de carburant tot prin scaderea fiscalitatii. „O solutie ca sa nu se ajunga la acest pret ar fi ca statul sa micsoreze taxele si impozitele.

Dar statul nu poate fi inteligent niciodata. Statul e prost prin definitie, pentru ca e un instrument birocratic care nu are competitie“, spunea Patriciu la sfarsitul lunii martie. Cu alte cuvinte, ar trebui sa se reduca tot veniturile bugetare colectate din carburanti, oricum scazute in raport cu tarile europene mentionate mai sus, nicidecum costurile companiilor petroliere sau profiturile acestora.

Unde sa mai scada taxele? Luand cazul benzinei fara plumb de 95, vedem ca la noi ponderea taxelor in pretul final este de 46%, nivel mai mic chiar decat in Bulgaria, unde este de 50%. In Polonia, indicele este de 56%, iar in Ungaria de 52%.

Mergand mai departe, spre Europa de Vest, gasim in Germania un indice de taxe de 61% in pretul final de la pompa, in Austria de 55% si in Marea Britanie de 61%. Mai pe romaneste, pe la altii taxele sunt mai mari decat pretul cu care livreaza companiile petroliere carburantii. La noi e invers. Evident, pierde statul si profita companiile petroliere.

Solicitati sa ofere o explicatie a preturilor mai mici in alte tari, reprezentantii Petrom, cea mai mare companie petroliera integrata si singura care extrage titei din Romania, ne-au declarat ca „politica de preturi a Petrom este similara cu cele practicate in tarile Uniunii Europene si reflecta competitia de pe piata“.

„Preturile Petrom au o evolutie dinamica bazata pe cotatiile internationale ale carburantilor, dar si pe competitia de pe piata. Petrom, ca si toate companiile private din Romania, evolueaza intr-o piata libera , competitiva, in care pretul este liber sa oscileze in functie de cerere si oferta, fara a fi influentate de interventii administrative.

Orice interventie administrativa echivaleaza cu o interventie anticoncurentiala. Indiferent daca actionariatul este de stat sau privat, pretul carburantilor ar fi fost acelasi. Este o conjunctura negativa internationala in ceea ce priveste pretul produselor petroliere“, spun cei de la Petrom.

Totusi, de aceeasi conjunctura beneficiaza companiile din toate statele, de exemplu si din Austria, care nu este producator de titei, dar unde preturile practicate de companii sunt mai mici decat in Romania.


Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de Stiri Principale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din financiar

Top

Cauta-ti perechea