Financiar

#venituri #salarii #criza economica #investitii #finante personale #buget redus #produse de larg consum #cos de cumparaturi

Jumatate din romani castiga mai putin decat inainte de criza

Aproape jumatate din romani spun ca veniturile le-au scazut fata de perioada dinaintea crizei si cred ca acestea vor stagna in viitor, iar peste doua treimi dintre respondenti declara ca vor evita investitiile riscante, precum cele in masini sau case, arata un sondaj realizat de Unlock Market Research .

"Doar 14% dintre romani declara ca venitul lor a crescut in 2009, in timp ce 38% dintre acestia sustin ca venitul a ramas la fel. Interesant este faptul ca 48% dintre respondenti declara ca veniturile lor sunt mai mici decat inainte de criza", se arata in studiul "Crisis Monitor", realizat de Unlock Market Research .

In ceea ce priveste asteptarile legate de viitor, romanii au devenit mai optimisti la sfarsitul anului trecut, insa din ce in ce mai multi se asteapta ca veniturile sa le ramana neschimbate si in viitor (ponderea celor care anticipeaza stagnarea veniturilor proprii in viitor a crescut de la 38% in perioada aprilie-mai la 43% la finele anului trecut).

In acelasi timp, 30% dintre respondenti anticipeaza o crestere a castigurilor, in timp ce 23% considera ca acestea vor continua sa scada.

In ceea ce priveste consumul si investitiile, tendinta principala este de a rationaliza cheltuielile.

"Foarte putini respondenti isi fac probleme ca nu vor putea mentine un nivel de trai decent (aproximativ 20% in cele patru studii realizate in 2009) si mai putin de 50% sunt ingrijorati ca vor avea dificultati in a-si plati facturile. Starea actuala a economiei, precum si nesiguranta serviciului (mentionata de peste 50% dintre respondenti) sau imposibilitatea de a obtine un imprumut (indicata de aproape jumate dintre romani) fac ca investiile sa fie amanate", arata studiul.

Astfel, 70% dintre respondenti spun ca vor evita investitiile riscante (autoturisme, case, etc.), in timp ce 61% vor cheltui doar pentru strictul necesar si vor investi mai putin in locuinta.

Pe de alta parte, se observa ca romanii realizeaza rationalizarea cumparaturilor prin planificare, mai exact isi fac o lista de cumparaturi si o respecta cu strictete. Totodata, cosul de cumparaturi contine doar produsele strict necesare in cazul a 60% dintre respondenti, in timp ce 62% dintre acestia amana achizitia produselor de valoare ridicata, chiar daca le sunt necesare.

Totodata, oamenii sunt din ce in ce mai atenti la raportul calitate-pret, acest aspect fiind important pentru 78% dintre respondenti, comparativ cu un procentaj de 71% la inceputul anului trecut. De asemenea, importanta pretului ca factor de decizie a crescut, de la 60% la inceputul anului trecut la 70% in noiembrie.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din financiar

Top

Cauta-ti perechea