Cariera

#prieteni #relatii #job

Prieteniile la job, intre apropiere si atmosfera

Atmosfera degajata si prietenoasa ar trebui sa existe intotdeauna la serviciu pentru ca acolo ne petrecem o mare parte din viata. Insa cum prieteniile la job pot fi de asemenea cauza unor ostilitati la job, aceasta atmosfera devine subiectul unor discutii pro si contra pe tema relatiilor de prietenie cu colegii: sunt ele bune sau nu?

Prieteniile la job au fost de multe ori subiect de discutie intre colegi, psihologi, specialisti in resurse umane. Desi majoritatea opiniilor pe aceasta tema spun ca relatiile de prietenie la locul de munca nu sunt indicate, exista inca voci care cultiva ideea ca prietenii-colegi pot transforma echipa intr-o forta tocmai datorita relatiei lor personale.

Prieteniile la job - prietenii de atmosfera?

Specialistii cred ca avantajele unor relatii de prietenie la serviciu ar putea fi faptul ca atmosfera la serviciu va fi mult mai placuta si relaxata, ca ar putea aparea o motivare comuna, precum cea dintr-o familie. “Pentru mine este important sa simt ca tragem toti in aceeasi directie, ca vorbim, ne discutam problemele, asa ca as putea spune ca imi vad colegii ca pe niste prieteni-frati”, marturiseste Cristina Marian, consultant financiar .

“Eu mi-am facut colegii prieteni pentru ca este important sa fii popular intr-un birou, este ceva sa zici un lucru si colegii sa se aseze langa tine, sa te sustina, fie ca in proiecte, fie ca in conflicte cu altii. Nu-mi plac insa bisericutele”, crede Mihai Zaru, angajat intr-o firma de consultanta.

Si unii psihologi cred ca atmosfera la birou poate fi data si de relatiile de prietenie intre colegi.” Atunci cand lucrezi cu oameni in prezenta carora te simti bine, te simti legat oarecum si de firma la care lucrezi, pentru ca o identifici cu oamenii, asa ca vrei sa o vezi crescand, esti motivat sa faci lucrurile cat mai bine, sa dai tot din tine. Daca stii ca ai langa tine prieteni care iti ofera sprijinul la nevoie, eil lucrul asta te ajuta sa muncesti mai bine. Acesta e un mecanism psihologic care functioneaza mai mereu, dar care, din pacate, este putin exploatat de conducerile firmelor romanesti, in sensul ca sefii ar trebui sa puna impreuna in echipe de lucru oameni care se inteleg pentru a avea performanta”, spune Mioara Pintilie, psiholog.

Aceasta parere este intarita si de marturia unui manager care aplica aceasta metoda. “Dupa interviu, in timpul caruia eu ma intalnesc cu noul angajat si imi fac o idee dupa niste raspunsuri pe care mi le ofera, aleg in ce echipa il voi integra pe noul angajat. Insa nu este batut in cuie, pentru ca fiind vorba despre oameni diferiti, ei pot reactiona diferiti. Insa niciodata nu las in aceeasi doi oameni care nu se plac sau intre care exista o tensiune cat de mica pentru ca rezultatul muncii lor nu va fi niciodata cel mai bun. Ii prefer prieteni, cu toate riscurile pe care le implica o astfel de relatie la munca, decat dusmani sau tensionati”, povesteste Eduard Mihai, managerul unei firme de consultanta.

Privat, intotdeauna separat de job

Cel mai bine este insa ca viata privata sa fie separata de viata publica , de job. Este important ca cele doua aspecte sa ramana separate pentru ca ulterior sa nu apara probleme. “Este destul de important sa nu se ajunga la prietenii stranse pentru ca duoa aceea vor incepe si discutiile: aduci problemele din privat si la serviciu, le amesteci, ai impresia ca bunul tau prieten este cu totul altfel, ca este o persoana diferita. Iar pentru cel care incearca sa pastreze niste aparente este de asemenea dificil, pentru ca aceste incercari vor necesita consum de energie suplimentar si incordare pentru adaptarea la conditiile de lucru”, adauga psihologul Mioara Pintilie.

La capitolul dezavantaje ale prieteniilor la birou se poate adauga si cel care poate aparea in cazul in care colegii - prietenii de la job incep sa intervina in viata personala a individului. “Se poate intampla ca prietenii de la serviciu sa vrea sa-ti inlocuiasca vechiul grup de prieteni, sa ceara iesiri mai dese si in afara serviciului, asa ca vechea gasca de prieteni s-ar putea simti neglijata. Chiar daca izolarea nu face bine nimanui, trebuie avuta mare grija ca vechile relatii sa nu aiba de suferit din cauza unora temporare, care s-ar putea termina imediat ce subiectul a plecat de la respectivul job. Asa ca daca in program exista o iesire cu vechea gasca si echipa vesela de la job vrea iesire, ori se auto-invita la intalnirea cu prietenii, cred ca ar trebui trasate niste bariere cu colegii”, spune Pintilie.

Nu ar trebui uitat nici faptul ca in orice prietenie exista si certuri si tensiuni, iar daca acest lucru se intampla la serviciu, acest lucru nu numai ca nu va face bine celor doua persoane implicate, dar nici echipei si proiectelor la care lucreaza persoanele implicate.

“Tensiunea se transmite si pe usa biroului, asa este. Am patit treaba asta, cand m-am certat cu colega-prietena mea, fusese o cearta urata care se vedea nu numai in felul in care ne priveam, in incruntari, ci si in schimburile de replici care duceau in mici sicane, chiar daca era vorba despre nimicuri. Asa ca de atunci si pana acum, nu numai ca mi-am schimbat locul de munca, dar nici nu mai cultiv prietenii apropiate cu colegii mei, ci doar amicitii care ajuta bunul mers al lucrurilor. Oricum cele doua tipuri de relatii nu trebuie niciodata combinate sau confundate”, marturiseste Elena Vianu.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din cariera

Top

Cauta-ti perechea