Cariera

#pfa #cum sa faci pfa #persoana fizica autorizata #liber-profesionisti

PFA - o solutie pentru liber-profesionisti pe timp de criza

Odata cu discutiile referitoare la impozitul forfetar si desfiintarea drepturilor de autor, cei care au profesii liberale au inceput sa se gandeasca la modalitati de a-si salva veniturile. Astfel, in randul liber-profesionistilor, cei care ar putea fi afectati cel mai mult de introducerea acestor tipuri de taxe, se discuta din ce in ce mai mult despre adoptarea statutului de " persoana fizica autorizata ” ( ).

Liber-profesionistii (medicii, arhitectii, avocatii, notarii, auditorii financiari, consultantii fiscali, expertii contabili, contabilii autorizati, executorii judecatoresti, traducatorii, experti tehnici, sportivii etc.) sau cei care obtin venituri din vanzarea unor drepturi (industriale, de autor etc.) pot apela la "solutia PFA " pentru ca aceasta metoda este o varianta simpla de a fi si in legalitate, dar si "in avantaj".

In plus, de PFA, pot beneficia "mesterii” - electricienii, mecanicii auto, tamplarii, zidarii, economistii, inginerii, cei care intermediaza diferite contracte si activitati, dar si cei care realizeaza activitati de productie si comert. Lor li se adauga organizatorii de spectacole, precum si persoanele care obtin venituri ca urmare a valorificarii drepturilor de autor (jurnalistii, informaticienii), a drepturilor industriale (inventatorii) sau a drepturilor conexe (persoanele care au contracte de cesiune, inchiriere, colaborare, cercetare, franciza).

Cei care vor sa-si deschida PFA trebuie sa stie ca pot desfasura activitati economice in mod independent doar daca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

- sa fi implinit varsta de 18 ani,
- starea sanatatii sa le permita desfasurarea activitatii pentru care se solicita autorizatia,
- sa aiba calificarea (pregatire profesionala sau, dupa caz, experienta profesionala) necesara pentru a desfasura activitatea economica pentru care se solicita autorizatia,
- sa nu fi fost condamnate penal prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva pentru savarsirea de fapte sanctionate de legile financiare, vamale si cele care privesc disciplina financiar-fiscala de natura celor care se inscriu in cazierul fiscal,
- sa indeplineasca conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului, protectiei muncii si apararii impotriva incendiilor si cerintele reglementarilor specifice protectiei consumatorului pentru activitatea desfasurata, precum si normele de calitate a produselor si serviciilor puse pe piata,
- sa detina autorizatia eliberata in conditiile legii si sa fie inregistrate in registrul comertului si la organele fiscale teritoriale.

Ce trebuie sa faca o persoana care vrea sa-si deschida PFA

Prima oprire este Registrul Comertului pentru obtinerea formularelor care vor trebui completate. Primul punct de bifat este numele pe care il va purta noua Persoana Fizica Autorizata, nume care trebuie verificat la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), si apoi inregistrat la acelasi oficiu. Fiecare doritor are la dispozitie trei denumiri diferite, care trebuie trecute pe un formular, pentru care se plateste o taxa de aproximativ 15 RON.

Urmeaza apoi completarea unei cereri de inregistrare la Registrul Comertului si de autorizare a functionarii, acolo unde trebuie completat un cod CAEN. Cei care au completat deja astfel de cereri ii indeamna pe cei care acum acest lucru sa completeze mai multe coduri CAEN, deoarece nu li se vor percepe taxe in plus pentru acest lucru.

Mai apoi se completeaza o declaratie pe propria raspundere ca solicitantul a citit legislatia in domeniu, care poate fi gasita pe site-ul ONRC. Urmeaza completarea formularelor care inscriu sediul social al PFA, pentru care sunt necesare un care sa demonstreze cine e proprietarul, iar apoi un contract de comodat intre acesta si proprietarul PFA, care trebuie sa fie semnat si de vecinii locului unde se va afla respectivul loc, dar si de reprezentantul asociatiei de proprietari, in cazul in care respectivul spatiu se afla intr-un bloc de locuinte.

Ar mai fi nevoie apoi de un specimen de semnatura, care se obtine la acelasi Registru al Comertului teritorial, acolo unde, pentru a intregi dosarul se adauga o copie dupa buletin si o copie dupa actele de studii, care este necesara ca o atestare a faptului ca autorizarea ca PFA se poate face in respectivul domeniu.

Pentru a fi sigur ca ulterior nu vor exista surprize neplacute, solicitantul isi poate face copii pentru toate actele din dosar, in varianta completata, inainte de a le depune la Registrul Comertului. Dupa o ultima verificare, impreuna cu un functionar al Registrului, se achita ultimele taxe, in valoare de aproximativ 100 de RON, care se ataseaza la dosar.

Dupa o saptamana de la depunerea la Registrul Comertului ar trebui sa existe o autorizatie de PFA, care, pentru a deveni "functionala" trebuie sa fie declarata si la Fisc. Astfel ca urmatoarea oprire va fi Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) pentru micii intreprinzatori, unde, cu xero-copiile dupa hartiile primite de la ONRC si cartea de identitate, se va completa o Declaratie 220, in doua exemplare.

Noul dosar se depune la ANAF iar finalitatea acestui dosar se asteapta la adresa trecuta drept . Conform unei persoane care a trecut prin acest proces in Timisoara, persoanele care incep un astfel de proces trebuie sa fie foarte atente la sistemul de impozitare ales, pentru ca acela va ramane stabilit pentru urmatorii doi ani.

Care sunt avantajele si dezavantajele PFA

La capitolul avantaje, site-urile de consultanta si legislatie pentru PFA, www.consultanta-pfa.ro si www.avocatnet.ro, mentioneaza: faptul ca toate veniturile obtinute de catre PFA sunt legale si la vedere, ca au de platit impozite si contributii mai mici.

In plus, PFA poate obtine un credit bancar la nivelul veniturilor reale obtinute, beneficiaza de asigurare sociala de sanatate si de asigurare sociala in sistemul public de pensii, beneficiaza de concediu medical, beneficiaza de concediu de sarcina si lauzie si de indemnizatia de pana la doi ani, ii pot fi deduse (scazute din venituri) toate cheltuielile legate de business, plus cele declarate, respectiv intretinerea propriului apartament, amortizarile si dobanzile legate de achizitionarea unui autoturism, o achizitie imobiliara.

In plus, unul dintre cele mai importante avantaje este acela ca PFA poate dispune de banii "afacerii" sale in orice moment si isi este propriul angajat.

O astfel de persoana are si obligatii, pe care unii le vad drept dezavantaje, respectiv faptul ca trebuie sa vireze trimestrial contributia aferenta veniturilor obtinute catre stat, trebuie sa plateasca la Casa de Asigurari Sociale de Sanatate o contributie trimestriala in valore de 0,85% din veniturile obtinute, pentru a putea beneficia de asigurarea de sanatate.

Un aspect important este acela ca persoanele fizice autorizate care desfasoara activitati economice in mod independent nu pot angaja persoane cu contract individual de munca pentru desfasurarea activitatilor pentru care s-a obtinut autorizatia.

Surse utile:

//www.anaf.ro/

//www.onrc.ro/index.php

//www.consultanta-pfa.ro

//www.itmconsulting.ro/Legislatie-PFA.php

Daca vreti sa aflati mai multe despre meseria de liber-profesionist, puteti consulta articolul: "Liber-profesionismul, o meserie in sine" .

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din cariera

Top

Cauta-ti perechea