Cariera

#idile #relatii #serviciu

Idilele la serviciu - da sau nu?

Relatiile la serviciu, fie ele idile sau prietenii sunt un subiect controversat, in care parerile pro sau contra tin de cele mai multe ori de subiectivitate. Fiecare dintre noi poate gasi argumente pentru a motiva o parere pentru sau impotriva unei astfel de relatii. Chiar si psihologii isi dau cu parerea in acest sens, insa pana la urma alegerea de a intra intr-o astfel de relatie ii apartine fiecaruia dintre noi.

Petrecem mai mult de o treime din timp si viata la serviciu, acest loc devenind unul foarte important in ansamblul vietii fiecaruia. Astfel ca apare intrebarea: este bine sa ai o idila la serviciu? Raspunsul pentru aceasta intrebare este destul de subiectiv si depinde de cele mai multe ori de perceptia fiecaruia in legatura cu locul de munca. Cu toate acestea, un studiu recent efectuat de o firma britanica de recrutare a fortei de munca arata ca aproximativ 40% dintre angajati sunt implicati intr-o relatie sentimentala cu un coleg sau cu o colega de serviciu.

Parerile “patitilor”

“Eu sunt de parere ca este foarte nasol sa te combini cu cineva de la serviciu. O spun din proprie experienta: in urma cu vreo 3 ani m-am amorezat de cineva de la serviciu, care din intamplare imi era un fel de sef. Aveam un comportament bizar, ma emotionam de fiecare data cand venea langa mine, mi se umezeau ochii, incepusem sa ii caut din ce in ce mai mult prezenta, desi ma pierdeam mai mereu cand era aproape. Nu am facut nimic in sensul de a da curs sentimentelor si el s-a combinat cu altcineva din firma, care mai apoi mi-a devenit sefa si acum cand ii privesc si stiu ce comentarii sunt in jur la adresa lor, ma felicit ca nu am miscat nimic”, spune Emilia, contabil.

Tot cu o parere proasta dupa o astfel de relatie a ramas si Ioana, designer web. “Acum aproape 2 ani s-a intamplat sa-mi pice cu tronc un coleg de birou, care abia venise in firma, era chipes si istet, dar mai ales pontos. Dupa doua iesiri cu trupa de colegi la bere, am inceput sa flirtam, mai intai mai nevinovat, mai apoi din plin asa. Ne-am combinat, desi incercam sa fim chipurile discreti la serviciu (atat de discreti, incat domnul ba ma gadila, ba ma atingea intr-un mod nepotrivit in mijlocul biroului). Normal ca toti s-au prins si au inceput sa faca misto de noi. Iar dupa ce ne-am certat si el a inceput sa arate poze indecente cu mine colegilor baieti, lucrurile au devenit urate, un razboi al nervilor. Am avut noroc de seful care l-a luat la o discutie ca intre barbati si l-a potolit, spunandu-I ca atitudinea nu face bine echipei, asa ca am ramas colegi. Insa acum spun NU clar relatiilor de genul asta”, marturiseste Ioana.

Exista insa si exemple de oameni carora o astfel de relatie “le-a iesit”. Razvan, project manager intr-o firma de software isi aminteste: ”pe actuala mea sotie am avut-o colega la firma unde lucrez. Totul a inceput simplu, cu o petrecere dintr-un teambuilding al firmei, acolo unde la un moment dat eram singurii cat de cat treji. Am vorbit mult, apoi am inceput sa iesim. Ne-am indragostit iar cand colegii au aflat – e imposibil sa nu se prinda pana la urma, eram deja impreuna de ceva vreme. Iar dupa glumele si apropourile din ce in ce mai dese, a venit nunta si plecarea ei intr-o alta firma pentru ca am constatat si noi ca sa dam nas in nas in birou tot timpul nu e neaparat un lucru bun. Asa ca acum suntem fericiti si asteptam un bebe, insa nu cred ca am mai putea avea in fiecare seara aceleasi probleme acasa, sa indure casa dublul problemelor fiecaruia, deci clar, nu am putea lucra in acelasi loc”.

Ce spun specialistii despre relatiile la serviciu

Psihologii considera ca in cazul cuplurilor formate din colegi de serviciu , se intalneste de fapt situatia suprapunerii planului personal cu cel profesional, ceea ce duce la atitudini si comportamente diferite. "Este greu sa adopti la serviciu doar o atitudine profesionala, pentru cel care e partenerul tau, mai ales daca e sef si trebuie sa aiba o atitudine de dominare fata de tine. Aici intervine planul personal si te simti deranjata daca iti critica actiunile", spune psihologul Smaranda Grosu, citata de Eva.ro.

In plus, relatia per ansamblu poate avea de suferit din cauza unor factori precum distanta profesionala (care trebuie impusa la serviciu, lucru care creeaza confuzie) sau o posibila gelozie fata de alti colegi de birou.

Specialistii enumera si cateva argumente pro si contra formarii cuplurilor la locul de munca. In ce priveste partea “pentru” sunt trecute apropierea de partener, siguranta, familiaritatea si provocarea, in sensul unor motivatii afective mai puternice pentru a merge la serviciu in fiecare zi.

La capitolul “contra” apar problemele la serviciu (care pot aparea din cauza lipsei unui anume control fata de colegi sau sefi), jena fata de colegi, izolarea fata de colegi dar si intrarea intr-o anume rutina.  

“In general sfatul pe care il dau celor cu care vorbesc este sa nu amestece viata privata cu cea de serviciu. Este modul cel mai sigur de a nu intra in incurcaturi, de a nu-ti adauga inca o sarcina pe cap, alte probleme in afara pe cele pe care le ai, inevitabil, zi de zi, la birou. Numai grija unui fost iubit sau a unei foste iubite nu-ti lipseste cand tu ai predari, proiecte in derulare, intalniri, sedinte cu sefii etc.. Dragostea este mai frumoasa si mai ales mai sanatoasa acasa, atunci cand te sfatuiesti cu el sau ea in legatura cu problemele de azi de la job”, crede Patricia Marinescu, psiholog.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din cariera

Top

Cauta-ti perechea