IT & C

Uitati de ochelarii 3D - Au aparut monitoarele 3D

Cateva companii de afisaj pregatesc, iar in unele cazuri, vand deja, monitoare si alte componente pentru o experienta 3D simulata. Multe dintre aceste noi produse nu necesita ochelari.


Compania Philips a testat in laboratoarele sale o tehnologie 3D bazata pe raspunsul galvanic al pielii - o schimbare in abilitatea epidermei de a conduce electricitate, determinta de un stimul emotional, precum frica - da nastere unui vizualizari 3D.
Desi Philips vinde deja monitoare cu tehnologia sa WOWxv doar mall-urilor pentru kiosk-urile de informatii publice, compania spera sa vanda publicului larg televizoare 3D in aproximativ doi ani. Compania poarta in prezent discutii cu broadcasterii si producatorii pentru a produce continut optimizat 3D; de asemenea, este in negociere cu alti producatori de TV-uri pentru a le licentia tehnologia sa.
Insa Philips nu este singura; si alte companii lucreaza la propriile idei. Toshiba a pregatit un prototip de monitor 3D care nu necesita ochelari.

Sanyo a creat un prototip de monitor 3D fara ochelari care poate furniza simultan doua programe TV diferite - unul pentru o persoana aflata in partea stanga si unul pentru persoana aflata in partea dreapta. Cu ajutorul acestei tehnologii, o persoana aflata in scaunul de pasager al unei masini ar putea viziona un film, in timp ce conducatorul auto ar putea urmari o harta 3D, completata cu cladiri, imagini oferite prin intermediul unui serviciu GPS, putand naviga dupa imagini si nu dupa adresa.

Altii, insa, sunt de alta parere. ColorLink este de parare ca trebuie pastrati ochelarii. Compania lucreaza cu producatori de jocuri arcade pentru a crea jocuri 3D.


Cum functioneaza

Monitoarele si televizoarele 3D se bazeaza in esenta pe naivitatea umana. In monitoarele tipice, pixelii sunt sincronizati pentru a trimite o singura imagine. Intr-un monitor 3D, insa, jumatate din peixeli sunt utilizati pentru a crea o imagine, iar cealalta jumatate este utilizata pentru a crea o imagine similara, desi usor diferita de prima. Daca utilizatorul se afla la o distanta prea mica sau prea mare de ecran, imaginile se suprapun si fac ca imaginea intreaga sa apara estompata. Insa purtarea unei perechi de ochelari de polarizare blocheaza imaginea pentru ochiul stang sa ajunga la ochiul drept si vice versa , iar creierul precepe o imagine 3D. Imaginile din stanga si dreapta se contureaza in creier in acelasi mod in care sunt percepute de fiecare dintre ochi ca si cand obiectul s-ar afla in fata persoanei.

Alternativ, un monitor poate consuma toti pixelii pentru o singura imagine, si sa schimbe rapid imaginile intre partea stanga si dreapta.
Daca viteza de schimbare este destul de mare, creierul nostru formeaza o imagine 3D.
In plus, virtual, toate monitoarele 3D pot functiona ca si monitoare 2D, daca imaginile sunt unificate, lucru care se poate seta cu un click de mouse.

Tehnic, tehnologia 3D este fiabila dataorita numarului mare de pixeli din televizoarele high-definition. Cercetatorii din laboratoarele universitatilor si companiilor cauta moduri de a face posibil efectul 3D fara ochelari.

Ecranele de la Philips si Sanyo, de exemplu, contin un camp elaborat de lentile in fata campului pixel. Lentilele proiecteaza cu acuratete imaginile din dreapta si din stanga catre ochiul dept si ochiul stang si astfel elimina necesitatea ochelarilor care blocheaza imaginile pentru celalalt ochi.
In cazul monitorului Philips de 42-inch, lansat in noiembrie, la un pret de 11.995$, efectul functioneaza cel mai bine cand privitorul sta la o distanta de aproximativ 4 m departare. Pentru versiunea 20-inch a monitorului, care va fi lansata in al treilea trimestru, efectele 3D incep de la aproximativ 20 cm.

Pentru a extinde punctul de vizualizare, monitorul Philips proiecteaza opt perechi de imagini stanga/dreapta diferite, astfel incat, indiferent daca te afli in fata ecranului sau te misti in jurul acestuia, efectul se pastreaza. Compania a extins, de asemenea, adancimea si aria de vizualizare optima, astfel incat nu toti privitorii trebuie sa stea in acelasi plan vertical.

Tehnologia functioneaza atat pe LCD-uri cat si afisaje cu plasma. Atingerea unui efect total, insa, solicita o procesare complexa a imaginii.
In unele dintre primele monitoare 3D aflate in prezent pe piata si produse de alti vanzatori precum SeeReal Technologies, punctul de vizualizare este oarecum restrans: privitorii trebuie sa stea direct in fata monitorului la aproximativ o jumatate de metru distanta.
Programele TV si jocurile nu trebuie rescrise pentru a functiona tehnologia WOW. Monitorul va face singur conversia continutului in 3D.


Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele