IT & C

Telefonia fixa: piata scade, operatorii se inmultesc

Traficul in retelele fixe scade, la fel si numarul de clienti, iar furnizorii se bat in oferte cu preturi tot mai mici. Miza s-a mutat la serviciile care vin pe cablul de telefon. In ultimii ani, pe piata telefoniei fixe a aparut un fenomen interesant: numarul operatorilor creste de la an la an, in timp ce traficul de voce si preturile scad, o data cu profiturile scoase din acest domeniu. Jucatorii din domeniu spun ca fenomenul este perfect explicabil. De fapt, batalia nu se mai da de mult pe telefonia fixa, ci pe servicii precum Internetul de mare viteza sau televiziunea digitala. O parte a operatorilor cocheteaza chiar cu ideea serviciilor de telefonie mobila, cum este cazul RCS& RDS , care dupa cablu tv , televiziune digitala, Internet si telefonie fixa va veni, in curind, cu servicii de telefonie mobila. RCS&RDS a cistigat una dintre ultimele doua licente 3G scoase la licitatie de Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei (IGCTI). La sfirsitul anului 2005, in Romania existau 2.073 de companii autorizate sa furnizeze retele publice fixe de comunicatii electronice. Dintre acestea, 258 de companii erau autorizate sa furnizeze servicii de telefonie fixa. Doar 75 dintre acestea furnizau efectiv servicii de telefonie, 32 prin retelele proprii si 54 prin intermediul retelelor altor firme. La 31 decembrie 2006, numarul companiilor autorizate sa furnizeze retele publice fixe de comunicatii electronice se ridica la 2.241, cu 374 de companii autorizate sa furnizeze servicii de telefonie fixa. Dintre ele, doar 81 ofereau efectiv telefonie fixa. La sfirsitul anului 2005, volumul total de trafic in retelele publice fixe a ajuns la 10,3 miliarde de minute, iar la sfirsitul anului trecut traficul a scazut pina la 9,6 miliarde de minute. Respectind tendinta din restul Europei, numarul de linii fixe a scazut usor in ultimii ani. Daca la sfirsitul anului 2003, in Romania existau 4,331 milioane de linii, in 2004 acestea au crescut la 4,389 milioane, iar la sfirsitul lui 2005 au scazut usor la 4,386 milioane. La sfirsitul anului trecut, in Romania mai existau 4,203 milioane de linii conectate. Cu toate acestea, valoarea pietei telefoniei fixe a ramas, in 2005 si 2006, constanta: circa un miliard de euro pe an, conform analistilor pietei de profil. „Este adevarat ca s-a inregistrat o scadere a numarului de linii de telefonie fixa, dar in acelasi timp exista o crestere solida in privinta noilor servicii. In plus, nu credem ca telefonia fixa nu mai poate fi dezvoltata in Romania, si tocmai de aceea am lansat recent o oferta care aduce clientilor nostri mai multe beneficii la aceleasi preturi sau chiar la preturi mai mici“, a declarat, pentru Cotidianul, Yorgos Ioannidis, director general al companiei Romtelecom. Rata de penetrare a telefoniei fixe era, la sfirsitul anului 2005, de 20,31 la 100 de locuitori si de 52,87 la 100 de gospodarii. La sfirsitul anului trecut, rata de penetrare era de 19,48 la 100 de locuitori si de 49,78 la 100 de gospodarii. „Telefonia fixa nu este un serviciu care moare, ci unul care se transforma. Noile comunicatii fixe inseamna, de fapt, banda larga. Pariul pentru viitor nu sta deci pe telefonia fixa, ci pe a avea banda larga in fiecare casa, pentru ca aceasta inseamna voce, Internet, televiziune si divertisment. Acesta este viitorul telefoniei fixe si de aceea toata lumea este interesata de acest lucru“, crede insa Ioannidis. Televiziunea digitala Dolce, lansata de Romtelecom, Dolce, lansat in noiembrie 2005, a ajuns dupa sase luni numarul doi pe piata, cu peste 220.000 de clienti. In acelasi timp, Clicknet, serviciul de Internet in banda larga oferit de companie, a adunat aproape 180.000 de clienti, dupa ce a incheiat anul 2006 cu 100.000 de clienti. Din acest punct de vedere, intrarea companiei de telefonie mobila Vodafone pe piata telefoniei fixe pentru persoane fizice, luna trecuta, nu mai pare la fel de surprinzatoare. Compania avea deja servicii de telefonie fixa oferite insa doar catre circa 6.000 de companii. Batalia ofertelor O data cu scaderea traficului si a numarului de clienti, operatorii au declansat si o adevarata ofensiva a ofertelor. Vodafone a intrat pe piata cu abonamente cuprinse intre 4 si 10 dolari si cu o oferta ce numara pina la 300 de minute incluse in Vodafone si alte 300 de minute incluse in alte retele. Romtelecom a lansat recent un nou abonament numit Confort Nelimitat, care permite clientilor in retea pentru 11,2 euro pe luna (37 de lei, fara TVA). Cine alege RCS&RDS cu RDS.Tel Conect 0 nu plateste abonament, are 100 de minute in RDS si 50 in Romtelecom, iar tarifele percepute sint de 0,01 euro in RDS, 0,02 in alte retele fixe si 0,09 euro in retelele mobile (mai putin in Cosmote, unde este de 0,105 euro). Mai exista RDS.Tel Conect 3 si RDS.Tel Conect 5, unde abonamentul costa 3, respectiv 5 euro. Telefoanele sint oferite si instalate gratuit.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Expertul Acasa.ro, Simona Gabriela Buzatu: Branding - Cum sa eviti vecinii nepotriviti

Experti It

Expertul Acasa.ro, Simona Gabriela Buzatu, multimedia designer si specialist de marketing online

Experti It

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte: 8 functii ignorate ale smartphone-ului care iti imbunatatesc considerabil viata

Experti It

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte: Tendinte ale tehnologiei in 2014

Experti It

Sfatul expertului


Citeste pe divahair.ro

Top

Cauta-ti perechea