IT & C

Peste doua miliarde de calculatoare, pe piata pana in anul 2015

Cele mai mari cresteri vor fi inregistrate pe pietele emergente din China, India, Brazilia sau Europa de Est, unde sunt prezenti principalii actori din industria tehnologiei informatiei. Adoptarea tehnologiei intr-o lume digitala ca cea in care traim nu mai trebuie sa mire pe nimeni, nici macar pe cei care nu au prea mare legatura cu acest fenomen. Un raport intocmit de institutul de cercetare Forrester Research arata ca pana in anul 2015 numarul de calculatoare personale va exploda. Asa ca, de la cele 755 milioane de unitati, cate exista in prezent, numarul acestora va ajunge la aproape 2,25 de miliarde. Acest boom are implicatii in industria verticala precum productia de cip-uri, dispozitive, software sau internet si servicii de comunicare. Daca vrei sa vezi cum se dezvolta industria IT, trebuie s-o vezi ca pe una in plina expansiune si continua dezvoltare. Insa, in multe cazuri, si dezvoltarea IT se rezuma la clasicele modele de business, adica reducerea drastica a costurilor, volume de vanzari tot mai mari, si cele mai simple interfete pentru utilizatori. Specialistii IT spun ca pentru a multumi clientii tot mai pretentiosi trebuie sa-ti schimbi fundamental perceptia despre modul in care un computer este desenat, asamblat, finantat si distribuit. Destul de greu pentru micile companii IT, care se vor vedea marginalizate pentru ca produsele IT fabricate pe scara larga domina in prezent pietele. Si asta pentru ca un produs destinat volumele mari de vanzari poate fi in acelasi timp si ieftin dar si de buna calitate. Calculatorul de 100 $ va contribui la explozia vanzarilor de PC-uri In studiul Forrester Research sunt atinse cateva subiecte considerate, mari initiative, ale marilor companii din industria IT, care vor contribui la explozia vanzarilor de calculatoare. Unul dintre proiectele in care au fost implicate mai multe companii transnationale este si "un calculator pentru fiecare copil", cunoscut si ca "proiectul laptopului de 100 de euro". Conceput cu tehnica de baza, fara pretentii, acest laptop trebuie sa coste sub 200 de dolari, mai exact 175, fiind sanse mari ca acesta sa intre pe piata in toamna acestui an. Mai mult, cel mai mare producator de procesoare din lume, Intel, lanseaza noi initiative pentru reducerea costurilor si dimensiunilor la PC-uri, potrivite pentru studentii din statele in curs de dezvoltare. Chiar in aceasta perioada, Intel a dat startul unui proiect asemanator calculatorului de 100 de dolari, denumit "Eee". Acesta ar urma sa aiba un pret tot sub 200 de dolari. Intre timp, rivalul Intel, Advanced Micro Devices (AMD), dezvolta propriul proiect, denumit "50x15", si care isi propune ca pana in anul 2015 50% din populatia globului sa aiba acces la internet. Aceste eforturi ii indreptatesc pe cei de la Forrester Research sa creada ca peste opt ani in lume vor fi exista peste doua miliarde de calculatoare. Cum va arata calculatorul acelor ani? Mai mult ca sigur ca vor arata ca telefoanele mobile sau PDA-urile din ziua de azi, cu mentiunea ca vor fi capabile sa execute toate operatiunile de care este capabil in prezent un calculator performant. Unul dintre avangardistii industriei IT, Microsoft, a facut un pas istoric inainte, atunci cand a decis ca este timpul pentru programe software tot mai accesibile si usor de instalat pe mai toate calculatoarele, in special pentru cele destinate studentilor. Marile companii mizeaza pe ieftinirea produselor IT Programul "Student Innovation Suite", anuntat in aprilie la Beijing, include versiuni de Windows si Office, un software pentru matematica si un e-mail si va costa doar trei dolari. Studiul Forrest arata ca producatori precum Hewlett-Packard, Dell, Acer, Lenovo si Toshiba ar trebui sa faca mult mai mult decat pana acum si sa reuseasca sa profite de aceasta tendinta a pietei. Analistii de la Forrester spun ca nimic nu este mai important pentru producatorii si vanzatorii de software decat o strategie coerenta pentru pietele emergente. Asta pentru ca pe o piata in dezvoltare se inregistreaza cresteri importante, tot acolo este prezenta si competitia si tot aici companiile is definesc strategiile si imaginea, in timp ce industria evolueaza. Boomul industriei IT este parte a dezvoltarii tehnologiei. Un exemplu este reteaua Friendster, care are 40 milioane de utilizatori, insa majoritatea acestora sunt din cateva state din Asia de Sud-Est. In opinia cercetatorilor din domeniu, urmatorul pas in dezvoltarea lumii calculatoarelor poate fi educatia on-line, si nu doar pentru copii. Multi utilizatori de internet ar putea invata engleza sau franceza cu ajutorul telefonului mobil sau al unui dispozitiv portabil, asta in timp ce asteapta autobuz. Unele dintre previziunile studiului Forrester privind evolutia pietei PC-urilor sunt incredibile. De exemplu, China, va "sari" de la cele 55 milioane de computere personale, la aproape 500 de milioane pana in anul 2015. India se va imbogati in aceasta prioada cu inca 150 milioane de unitati, in timp ce Orientul Mijlociu si Africa vor ajunge la 110 milioane de calculatoare. Iranul, cu doar opt milioane de bucatI, va ajunge sa detina 40 de milioane de calculatoare. America Latina va plusa cu inca 171 de milioane, in timp ce Eruopa cu doar 85 de milioane. Bineinteles ca numarul real de calculatore existent intr-o tara este imposibil de aflat cu exactitate, insa cercetatorii de la Forrest folosesc o baza de date de la ultimul recensamant din 2004. Atunci se previziona un miliard de calculatoare pentru anul 2010, cifra care va fi atinsa in cu doi ani mai devreme, in 2008. Romania urmeaza tendintele pietei internationale Romania urmeaza tendinta manifestata la nivel international in ceea ce priveste vanzarile de calculatoare personale, cu precadere pe segmentul laptopuri, spune Valentin Negoita, presedintele Asociatiei Producatorilor si Distribuitorilor de Echipamente de Tehnologia Informatiei si Comunicatiilor (APDETIC). Astfel, in 2006, cresterea vanzarilor de calculatoare mobile a fost de 46,5%. Valentin Negoita spune ca si in acest an ritmul de crestere pe piata PC-urilor se va mentine ridicat, probabil la peste 30%, avand in vedere nevoile de informatizare ale persoanelor fizice, ale firmelor si, nu in ultimul rand, administratiei publice. Aceasta din urma are de recuperat decalajul care separa tara noastra de celelalte state membre ale Uniunii Europene. Presedintele APDETIC considera ca este incurajator faptul ca peste 43% din romanii din mediul urban au calculator acasa si 25% au acces la internet, din care aproximativ un milion la servicii de broadband. Marius Ghenea, presedintele Fit Distribution, considera ca explozia numarului de calculatoare este deja real pe plan global si cifrele prezentate de Forrester nu sunt exagerate, ba chiar ar putea fi depasite de realitatea pietei, insa ar trebui analizata evolutia pietei nu doar ca numar de unitati vandute sau de piata instalata, ci si ca valoare a vanzarilor. Din acest punct de vedere exista un proces de declin continuu al preturilor la calculatoarele personale, se vorbeste deja de "calculatorul de 100 dolari" (pretul mediu in acest moment fiind de cateva ori mai mare), ceea ce inseamna de fapt o depreciere a preturilor unitare medii, considera Marius Ghenea. Romania se dezvolta mai putin decat Rusia sau Ucraina In Romania, cresterea va fi de mai mica, cel putin procentual, comparabil cu Rusia sau Ucraina, ca piete mai importante din zona ex-sovietica. Asta pentru ca pe anumite categorii si segmente de produse IT, Romania depaseste stadiul unei piete emergente si se apropie de stadiul "mediu dezvoltat". Sunt insa alte oportunitati care apar intr-o asemenea etapa de maturizare a pietei, spune Ghenea, care tin mai putin de cresterea ca numar de unitati vandute, si mai mult de zona de servicii. Pe un orizont de 8-10 ani, cresterea pietei incepe sa se coreleze destul de puternic si cu aspecte demografice si sociale ale pietei, ar aici Romania, ca stat european, nu sta prea bine, cu o rata de crestere demografica net negativa, ceea ce inseamna populatie in scadere si imbatranire. Asta duce la o cerere care nu mai poate creste exploziv pe termen lung si pentru faptul ca tinerii active reprezinta clientii cei mai importanti pentru produse IT. Cresteri usoare de vanzari, profituri mici Marius Ghenea spune ca in conditiile in care piata va creste exploziv ca numar de unitati, considerand scaderea valorii unitare medii, mai pregnanta in pietele emergente, adica cele care genereaza acest boom, pe ansamblu, producatorii si distribuitorii de calculatoare nu vor inregistra neaparat cresteri exponentiale, ci doar moderate, ale cifrelor de afaceri. O alta problema este ca pe masura ce calculatorul devine un produs nediferentiat si de masa, marjele producatorilor si distribuitorilor se diminueaza si ele, ca o regula generala a unei afaceri cu produse pentru piata de masa, mai spune Marius Ghenea. Cele mai rapide cresteri vor fi inregistrate in China si India. Daca ne referim la Europa de Est, spune Ghenea, deja vorbim de o zona geografica ceva mai vaga acum, dupa ce s-a separat decisiv in tari care apartin deja UE si cele care nu vor apartine Uniunii multi ani de acum inainte. "Cred ca regula este aceeasi. Cu cat o piata e mai emergenta, cu atat cresterea pe care o vom constata acolo va fi mai mare", considera presedintele Fit Distribution. Acesta spune ca exemplul cel mai important in zona este Rusia, iar alaturi de ea mai intra si alte state din fosta Uniune Sovietica, mai putin Tarile Baltice.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele