IT & C

Omul care reinventeaza Yahoo

In timp ce naveta Discovery se afla pe orbita Pamantului la inceputul lunii august, milioane de oameni s-au grabit cu sufletul la gura pe site-ul Yahoo, cea mai populara destinatie online cand vine vorba despre stiri pe Internet, pentru a afla care va fi deznodamantul misiunii spatiale. Va reusi NASA sa gaseasca o solutie pentru a-i aduce pe astronauti teferi acasa?



In ciuda suspansului desavarsit si a milioanelor de oameni care s-au inghesuit pe site, Lloyd Braun, specialistul in televiziune angajat anul trecut pentru a revitaliza activitatea departamentelor media ale Yahoo, n-a fost deloc multumit. Tot ceea ce Yahoo a avut de oferit, a constatat el nemultumit, a fost o pagina alba plina de link-uri catre site-urile altora.



Fara sa ezite nici o clipa, i-a facut cunoscuta frustrarea sa lui Scott Moore , cel care a parasit pe Microsoft pentru a prelua conducerea departamentului de stiri al Yahoo. N-au trecut mai mult de cateva ore si Moore deja pusese la punct cateva modificari pentru a face ca pagina cu stiri despre naveta spatiala sa fie mai pe placul lui Braun: adica cu "mai multa substanta", "mai dinamica", si, peste toate, cu mai mult continut propriu.



Mana lui Braun de-abia incepe sa se vada la Yahoo. Dar, pe masura ce amprenta sa se simte tot mai mult, alte companii media - mai vechi sau mai noi - urmaresc cu mare atentie ce se intampla, daca nu cumva cu un usor tremur nervos.



Inca de cand era presedinte la divizia de divertisment a televiziunii ABC, Braun avea o preferinta speciala pentru concepte mai putin obisnuite. Si, odata venit la Yahoo, de ce sa nu creeze programe dupa exemplul celor de la televiziune, dar care n-au fost pana acum prezente pe web? Sitcom-uri, drame, talk-show-uri, chiar si un scurt program umoristic plecand de la stirile zilei, toate sunt deja in lucru.



Aproape fiecare categorie de continut din cele oferite de Yahoo, de la sport pana la sanatate, va suferi o schimbare de strategie, pentru ca vor fi introduse noi servicii - cuvantul de ordine va fi "video", cat mai multe clipuri video - menite sa atraga ca un magnet audienta. Primul program care va fi gata se numeste "Kevin Sites in the Hot Zone", un blog-audio-video- foto -camera-de-chat realizat de popularul corespondent media Kevin Sites, care planuieste sa viziteze mai multe zone de razboi in urmatorul an.



Toata aceasta frenezie a la Hollywood ridica un semn de intrebare: Nu cumva Terry S. Semel, directorul executiv al Yahoo si fost co-director al companiei Warner Brothers, si-a propus sa transforme Yahoo in studioul media interactiv al viitorului?



Daca ar trebui sa raspundem pe scurt, raspunsul ar fi "Ba da". Insa ambitiile lui Semel sunt mult mai mari si mai complexe de-atat. Vorbind despre propria strategie la Yahoo, Semel o imparte in patru puncte principale. Primul este, evident, cautarea, pentru a-l contracara pe rivalul Google care a devenit compania online cu cea mai rapida crestere. Apoi, urmeaza crearea de comunitati, cum numeste el distributia masiva de continut care provine direct de la utilizatorii obisnuiti ori de la semi-profesionistii care redacteaza jurnale personale online (blog-uri). In al treilea rand, este continutul creat de jurnalisti profesionisti, fie ai Yahoo, fie ai altor companii media. Si, in cele din urma, tehnologia care ii ajuta pe utilizatori sa personalizeze site-ul si sa gaseasca rapid acele servicii care ii intereseaza.



Iar graba companiilor de a-si face publicitate pe Internet, atat prin anunturile text foarte simple ca forma dar extrem de bine directionate catre publicul-tinta, cat si prin versiunile reclamelor TV adaptate la mediul online, este principala sursa de venit care finanteaza intreaga strategie a lui Semel.



Pentru el, dar si pentru altii, devine tot mai clar faptul ca mult-asteptata convergenta intre computer si televizor se intampla, dar nu dupa modelul complex promis de companiile de cablu, ci mai degraba de jos in sus, pentru ca utilizatorii sunt cei care dau tonul - ei par incantati de abundenta clipurilor video pe Internet, care sunt din in ce mai usor de folosit dar si tot mai interesante.



Usor-usor, motoarele de cautare video ale Yahoo si ale altor companii au indexat deja peste 1 milion de clipuri video si abia acum mari jucatori din mass-media traditionale precum Viacom sau Time Warner incep sa inteleaga ca e timpul sa-si mute o parte din arhiva video si pe Internet.



"Baza continutului de pe Internet incepe sa se mute incet de la text inspre video", spune Michael J. Wolf, asociat la firma de consultanta McKinsey&Company. "Astfel, cumparatorii de publicitate vor reusi sa puna la punct campanii dupa modelul celor de la televiziune, asa cum sunt obisnuiti".



Semel este de parere ca proiectul sau de a combina cat mai strans tehnologia si continutul ar putea face ca Yahoo sa devina destinatia favorita pentru oamenii aflati in cautare de informatii si de divertisment video.

"Nu va imaginati ca in viitor veti avea de ales intre 1.000 de canale; veti avea la dispozitie o infinitate de canale", spune Semel. "Asa ca n-o sa folositi mouse-ul ca pe telecomanda pentru a trece de la un canal la altul".



Insa strategia Yahoo nu duce lipsa de competitori. Chiar daca nu sunt inca si producatori, Google si Microsoft pun la punct colectii de clipuri video produse de altii. Iar multe din marile companii media traditionale au inceput sa-si "impacheteze" programele si sa le produca intr-o noua forma, special pentru lumea Internetului, asa cum fac deja, de pilda, MTV si ESPN.



Adversarul numarul unu al Yahoo pe segmentul programelor video este, totusi, AOL - divizia de servicii online a Time Warner. AOL a atras interesul multora atunci cand a conceput o prezentare interactiva a concertelor din seria Live8, iar acum dezvolta alte oferte originale pentru lumea online, printre care un reality show avand ca tema industria muzicala si o emisiune de informare si de divertisment.



Asa ca treaba lui Braun este destul de clara: trebuie sa inventeze un nou mediu, care combina "poleiala" televiziunii cu interactivitatea Internetului. Trebuie sa gaseasca o metoda prin care "vocea poporului" sa patrunda in aerul rarefiat din jurul vedetelor de la Hollywood. Si toate astea trebuie facute inainte ca un alt jucator de pe piata media sa apuce sa-si infiga steagul pe vreunul din teritoriile online care se anunta atat de profitabile.



Perseverenta lui Braun cand vine vorba sa lupte pentru ideile colegilor sai i-a adus multa simpatie la ABC, insa la Yahoo imaginea sa nu este atat de pozitiva. A primit critici atat din companie cat si din afara ei pentru un inceput destul de lent la noul loc de munca. Ca sa nu mai vorbim de miscarile de trupe pe care le-a ordonat, cateva echipe de ingineri fiind mutate in Santa Monica unde ii asteptau noi sefi, adusi parca peste noapte de la AOL, CBS, Fox sau Microsoft.



"Uneori trebuie sa faci un pas inapoi ca sa poti sa faci trei pasi inainte", a spus Braun. Yahoo era o companie in care departamentele erau destul de izolate intre ele, iar ideile creative nu aveau chiar un mediu propice pentru a se dezvolta.



Imediat dupa ce a sosit la Yahoo, Braun s-a imprietenit cu Bharath Kadaba, un inginer de origine indiana care conduce departamentul de tehnologii media al companiei. Braun, despre care cu greu s-ar putea spune ca este un expert in tehnologie, l-a rugat pe Kadaba sa-i explice istoria Internetului, cum functioneaza computerele si sa-i arate cu ce se ocupa de fapt programatorii Yahoo.



Braun nu s-a sfiit niciodata sa ceara ajutorul altora, asa cum a procedat si atunci cand l-a angajat pe Fred Silverman, expertul in programe TV care a propulsat ABC de pe ultimul pe primul loc in topul televiziunilor americane la mijlocul anilor '70, pentru a-l invata arta conceperii unei grile de programe.



Toate aceste lectii au aplicare directa si la Yahoo, sustine el. Si, intr-adevar, el pregateste acum o grila de programe online cam in stilul in care oamenii de televiziune gandesc grila de toamna.



Una din armele redutabile ale Yahoo este ca portalul poate personaliza informatiile pentru a raspunde intereselor individuale ale utilizatorilor, dupa modelul paginii My Yahoo sau al recomandarilor facute celor care cumpara melodii din magazinul virtual de muzica al companiei.



Ideile lui Braun se vor concretiza intr-un video player, o aplicatie pe care Yahoo o va lansa catre finalul anului. "Va fi aproape ca un televizor", spune el, numai ca pe langa imaginea principala din centrul ecranului vor mai fi afisate si link-uri catre tot felul de alte programe, alese dupa obiceiurile de consum ale fiecarui utilizator in parte.


"Oamenii isi doresc libertatea de a face exact ceea ce isi doresc", spune Braun. "Dar le place si sa se ghideze dupa un program prestabilit, sa fie ajutati sa aleaga ceea ce le place. Yahoo este intr-o pozitia din care le poate oferi pe amandoua". - SAUL HANSELL




(c) 2005 New York Times News Service


Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele