IT & C

Laptopul, din ce in ce mai important pentru romani

Vanzarile notebook au crescut cu peste 120%, in timp ce calculatorul desktop nu a reusit decat 23 de procente in plus .165.000 de unitati reprezinta numarul de calculatoare vandute in primele sase luni ale anului 2007 Piata de computere din Romania a crescut puternic in al doilea trimestru din 2007. Cele mai noi date publicate de IDC arata ca s-au vandut 165.000 de unitati, cifra mai mare cu o treime decat in perioada similara a anului trecut, valoarea pietei fiind de aproape 150 milioane de dolari. In procente, asta inseamna o crestere de peste 58% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Cine pariaza in continuare pe industria IT are numai de castigat, fie ca este vorba de hardware ori software, pentru ca este ramura cu cea mai viguroasa dezvoltare din ultimii ani din Romania. Sunt celebre deja companiile romanesti de software care vand sute de programe pe piete precum cea din Uniunea Europeana, Asia ori Statele Unite ale Americii. Cifrele sunt mai mult decat imbucuratoare, pentru ca situatia ministerului de resort arata ca anul acesta industria IT romaneasca poate fi capabila sa "vanda" de aproximativ 500 milioane de euro, in mare majoritate programe software, iar oficialii ministerului nu fabuleaza. Branduri autohtone precum Softwin, Gecad, Asesoft sau Advanced Technology Systems sunt tot mai cunoscute pe piata internationala . BitDefender, antivirus produs de Softwin, ofera protectie eficienta pentru aproape 50 de milioane de utilizatori individuali si corporate in mai mult de 100 de tari. BitDefender Professional a fost al treilea produs de acest fel din toata lumea care a primit certificarea pentru Windows XP si primul care a primit premiul pentru inovare oferit de Comisia Europeana. Compania Gecad are un statut de exceptie: Best Microsoft Small and Medium Businesses Partner si, printre altele, Microsoft Gold Certified Partner. Cu alte cuvinte, Gecad a fost desemnat cel mai bun partener Microsoft Romania , in privinta vanzarilor de licente, in anul fiscal 2004-2005. Un produs Gecad ce merita a fi remarcat este Romanian AntiVirus, cu numeroase certificari pe piata internationala. IT-ul, principalul contribuabil la buget Sectorul IT este si unul dintre principalii contribuabili ai bugetului de stat, in 2006, contribuind cu 4,19 la suta la PIB, in crestere fata de 2005, cand contributia sectorului a fost de 3,09 la suta. La finele lui 2006, domeniul software si servicii IT numara 13.200 companii, rata de productivitate fiind in acest domeniu de 32.000 de euro pe persoana. In 2006, cifra de afaceri totala a sectorului IT a fost de un miliard de euro. Daca la soft stam bine, la componente si produse finite, companiile romanesti abia fac fata avalansei de calculatoare, desktop sau portabile, majoritatea produse de gigantii americani din industrie. Asa se face ca vanzarile de notebook au inregistrat, inca o data, o rata spectaculoasa de crestere, fiind vandute cu peste 120% mai multe unitati decat in aceeasi perioada din 2006. Desi trimestrul doi al anului este caracterizat, in general, prin vanzari slabe la unitatile desktop PC, perioada aprilie-iunie a acestui an a adus o crestere de 23% a vanzarilor, in special datorita unor proiecte din sectorul public si unor achizitii de tehnica de calcul cu sprijin guvernamental. Piata serverelor x86 a inregistrat de asemenea o evolutie puternic pozitiva, cu aproape 82% peste valoarea inregistrata in aceeasi perioada a anului precedent. "Strategiile de marketing ale retailerilor, asociate cu preturile in scadere ale componentelor si un dolar aflat in declin, imping vanzarile de notebook catre noi puncte de maxim", spune Calin Mirea, research analyst, IDC Romania. "Lucrurile se vor calma in timp, pe masura ce raportul intre vanzarile desktop si notebook se apropie de paritatea unu la unu", considera Mirea. In general, si mai ales in Romania, piata laptop creste mult mai rapid decat cea pentru desktop, spun specialistii. Calin Mirea, research analyst la IDC Romania, spune ca motivele sunt reprezentate de cresterea interesului consumatorilor pentru mobilitate, apropierea ca pret si performante de unitatile desktop, ieftinirea permanenta a componentelor si tehnologiilor, batalia preturilor dintre vendorii mondiali. In Romania, aproximativ 30% din PC-urile vandute in 2007 vor fi laptopuri. "Aceasta tehnologie are mult loc de dezvoltare pe o piata in crestere, careia i se adreseaza. Pe masura ce cresc performantele economice si nivelul de trai, tot mai multi clienti, atat persoane fizice, cat si persoane juridice , vor opta pentru avantajele pe care le ofera mobilitatea, performantele si dimensiunile reduse ale laptopurilor", considera Calin Mirea. Analistii IDC spun ca preturile scad cate putin, de la an la an, insa nu depasesc anumite limite. Intodeauna vor exista varfuri sau categorii de jos ale gamelor de produse, iar media va deveni tot mai performanta, la un pret accesibil. Laptopul castiga prin mobilitate si pret apropiat de desktop Pentru a vedea daca impactul laptopului asupra batranului desktop este cu adevarat major, am incercat sa aflam de la oamenii direct implicati in industria IT ce tip de calculator prefera, daca viata desktopului este pe sfarsite si cine va iesi invingator la final, notebook-ul ori desktopul. Iulian Stanciu, director general Asesoft Distribution, spune ca este un fan declarat al laptopului, chiar daca la birou are si un desktop puternic cu un monitor de 22 de inch. "Totusi am nevoie si de portabilitate, asa ca in deplasari folosesc Flybook, un notebook de 1,2 kilograme si cu o conectivitate foarte buna", spune Iulian Stanciu. Acesta considera ca desktopul are in continuare un raport pret/performanta mult mai bun, se poate folosi un monitor mare, in timp ce la notebook apreciaza conectivitatea si dimensiunile foarte reduse. "Si la noi vanzarile vor urma trendul pietelor mature, unde notebook-urile se vand intr-un numar mult mai mare, comparativ cu desktopurile, nu cred insa ca desktopurile vor disparea, doar ca nu vor mai reusi sa convinga asa de bine ca si pana acum. Iulian Stanciu crede ca sunt mai multi factori care influenteaza pretul final al unui calculator portabil. "Principala problema este reprezentata de pretul componentelor, dar un factor foarte important este si concurenta. De asemenea, nu trebuie uitat nici raportul dintre cerere si ofeta", mai spune Stanciu. Valentin Negoita, pre­sedintele Asociatiei Produca­torilor si Distribuitorilor de Echipamente de Tehnologia Informatiei si Comunicatii (APDETIC), spune ca prefera laptopul, pentru ca mobilitatea si ergonomia reprezinta avantaje evidente pentru orice persoana in miscare. Presedintele APDETIC spune ca laptopul are avantajul de a fi compact, ofera mobilitate si fiabilitate, chiar daca bateriile inca reprezinta o problema pentru utilizari indelungate. Valentin Negoita considera ca laptopurile tind sa inlocuiasca desktopurile, mai ales in cazul utilizatorilor din randul profesiilor liberale, iar vanzarile tind spre un raport de egalitate la vanzari, laptop contra desktop. Specialistii spun ca preturile de vanzare ale laptopurilor au scazut constant in ultimii doi ani, ajungand sa concureze desktopurile, iar competitia acerba de pe piata PC-urilor va duce, in continuare, preturile mai jos. Nu toti cei care activeaza in industria IT sunt de acord cu cifrele furnizate de IDC Romania, unul dintre acestia fiind Bodgan Iftemie, sales manager la Acer Computers Romania. Acesta spune ca datele publicate de IDC sunt departe de realitate, pentru ca unii retaileri raporteaza cifre puternic umflate. "Este penibil sa raportezi in al doilea trimestru asemenea cifre, cand piata a fost la un nivel foarte scazut, mai ales dupa sarbatoarea de Pasti si ziua de 1 mai, cifre mult mai mari decat in primul trimestru, cand piata a mers bine", spune Iftemie. Totusi, si acesta foloseste un notebook, pentru ca ofera mobilitate, spatiu redus, consum mic si are o functionare silentioasa. Bogdan Iftemie spune ca in acest moment notebook-urile au atins nivele de performanta similare sistemelor desktop, acesta considerand ca "un desktop chiar nu mai are niciun fel de avantaje". Despre tendinte spune ca in cel mult doi ani vanzarile de notebook vor fi catre 60-70% din total, mai ales pe segmentul consumer si home user, in conditiile in care internetul adsl si mobil 3G, patrunde tot mai mult. "Si in segmentul corporate se manifesta o tot mai mare tendinta de angajat mobil, deci si aici notebook-urile vor avea castig de cauza", spune Iftemie. Scaderea preturilor este in continuare foarte puternica, considera Bogdan Iftemie, numai pe acest an aceasta fiind de aproximativ 10%, ea practic deschide noi segmente de utilizatori, mai ales in generatia tanara. Laptopul ieftin, un impuls pentru vanzari Intel a anuntat, cu ceva timp in urma, ca va colabora cu cel mai mare producator de placi de baza din lume, Asustek Computer, la producerea unui laptop ce va costa cu putin peste 200 de dolari. Modelul va fi comercializat, in special pe pietele in curs de dezvoltare. Grupul Intel distribuie de mult timp laptopuri pentru copii din statele in curs de dezvoltare, insa pana in acest moment nu s-a implicat in productia de masa, dupa cum a facut-o grupul One Laptop Per Child Foundation (Fundatia Un Laptop Pentru Fiecare Copil - OLPC). Aceasta organizatie vrea sa dezvolte un model de laptop care sa nu coste mai mult de 100$. Pentru a se putea incadra in acest pret s-au facut concesii precum dimensiunea ecranului, folosirea plasticului pentru carcasa, procesorul si memoria flash sunt cele folosite in PDA-uri. Printre primele state care au profitat de aceasta ini­tiativa se nu­mara Nigeria, care a cumparat 100 milioane de astfel de laptopuri, alte state urmand exemplul. Exista, din pacate, si tari care boicoteaza proiectul, India fiind una dintre acestea, pe motivul ca PC-urile pericliteaza educatia minorilor. Laptopul cu costuri reduse , produs de Intel si Asustek, va fi foarte asemanator unui laptop normal, in timp ce initiativa OLPC ofera laptopuri de plastic verde cu alb, destinate in special copiilor, ce poate fi alimentat prin rotirea unei manivele atunci cand nu poate fi alimentat prin curent. Fata de eforturile precedente ale Intel, care avea in mare parte drept clienti doar guvernele, modelul Asustek are drept obiectiv ocuparea pietei de larg consum, prin canalele conventionale. Acest model va costa aproximativ 300 de dolari. Initiativa Asustek vine dupa ce fundatia OLPC a declarat ca va demara procesul de livrare a milioane de laptopuri incepand cu luna octombrie 2007. Acesta reprezinta cel mai ambitios proiect al fundatiei, de a oferi acest laptop, despre care analistii cred ca ar putea revolutiona industria informationala din statele in curs de dezvoltare. Pentru mai multe informatii legate de afaceri, imobiliare, IT&C, media si advertising, turism, economie si finante aboneaza-te la Newsletter-ul Financiar Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele