IT & C

Interiorul avionului - un "ecosistem" cu surprize neplacute

Alcoolul are un efect mult mai intens daca este consumat in avion - aspect binecunoscut specialistilor in aeronautica, poate si pasagerilor - din experiente personale. Aceasta din pricina faptului ca interiorul unui avion este un adevarat " ecosistem " care poate ascunde surprize. Totul incepe cu presurizarea avionului - manevra obligatorie, de vreme ce la altitudinea de 10.000 de metri, la care zboara avioanele de "cursa lunga", presiunea si temperatura atmosferei sunt extrem de scazute. Ideal ar fi ca in interiorul cabinei aeronavei sa fie recreata presiunea existenta la nivelul suprafetei marii. Tehnologic si economic este insa imposibil. Reglementarile din aviatie obliga orice companie de transport cu aeronave care zboara la mai mult de 6000 de metri sa creeze in interior o presiune care corespunde celei existente la maximum 2438 de metri. Nu mai mult. Aceasta presiune medie variaza in functie de modelul avionului, pentru ca este stabilita in functie de forma si de grosimea fuselajului, ca si de media pe care compania o considera profitabila intre costul presurizarii si confortul pasagerilor. Intr-un Airbus 310 ea este mai mare - echivalenta presiunii de la 2130 de metri, in timp ce in cazul unui Airbus 320 presiunea este mai pentru "sarantoci", respectiv echivalentul celei de la 2400 de metri. De multe ori se intampla insa sa ni se infunde urechile - atunci cand compresorul care manevreaza viteza cu care se face modificarea de presiune la aterizare sau la decolare nu reuseste sa tina pasul cu viteza de inaltare sau de coborare a avionului. Iar presiunea artificial creata rarefiaza intr-o oarecare masura aerul din cabina. Si chiar daca oxigenul este mentinut la nivelul normal - 21%, faptul ca este mai rarefiat diminueaza capacitatea sa de a intra in sange. Nivelul de oxigenare al sangelui scade, in medie, cu 5%, in avion. Pentru a compensa, organismul isi mareste ritmul cardiac si pe cel respirator. Ansamblul acestor conditii face ca alcoolul sa isi faca efectul mai rapid si mai intens in avion - din cauza usoarei scaderi a oxigenarii, el patrunde mai repede in sange. Mai ales bauturile alcoolice carbogazoase, precum vinul spumos ori sampania. Insa paharul de bautura care ii destinde pe pasagerii mai anxiosi are si un alt inconvenient: accelereaza uscarea mucoaselor. Aceasta este o problema veche cu care se confrunta specialistii in aeronautica: umiditatea nu poate fi mentinuta constanta, la 20%, pentru ca aerul exterior injectat in cabina este mult mai uscat decat cel de la sol, iar aeronava nu isi poate face asemenea provizii de apa la decolare. Din aceasta cauza, pasagerilor le este recomandat de obicei ca pentru un zbor de trei ore sa bea un litru de apa. Si chiar daca organismul nu simte nevoia, el poate fi "pacalit" sa o faca. Deoarece mai sunt alte consecinte neasteptate ale mediului aparte din interiorul cabinei: mancarea si bautura nu au acelasi gust ca pe pamant, sarea fiind mai putin simtita, de exemplu. Dupa ce mult timp pasagerii s-au plans ca felurile servite sunt prea fade, restaurantele specializate in mancarea de avion au inceput sa le condimenteze foarte puternic, ceea ce declanseaza senzatia de sete. Viitoarele aparate de zbor de cursa lunga precum Boeing 787 sau Airbus 350, ce vor incepe sa zboare din 2010-2012 vor avea usoare imbunatatiri la capitolul umiditate. Ele vor avea un sistem de reciclare a aerului inovator, care va permite refolosirea unei jumatati din aerul existent la decolare, in timp ce doar cealalta jumatate va fi pompata din exterior - ceea ce ar conserva un mai mare grad al umiditatii.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte: SteamOS poate fi descarcat incepand de astazi

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte, specialist IT&C

Pune o intrebare


Citeste pe divahair.ro

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului