Stiinta & Tehnologie

#soferi #condus #condus pe timp de ploaie #condus pe timp de ceata

Tot ce trebuie sa stiti despre condusul pe vreme rea

Scoala de soferi nu poate pregati viitorii participanti in trafic pentru toate posibilele conditii de vreme. Pe parcursul celor 30 de ore de condus cu instructorul este foarte posibil ca viitorul sofer sa nu intalneasca nici o situatie in care vremea rea sa fie un factor care ingreuneaza drumul. Nici completarea de chestionare auto online nu ofera acel necesar practic de cunostinte pentru a naviga cu succes drumurile din oras sau autostrazile pe timp de ploaie, ceata sau furtuni de zapada.

Sfaturile in materie de vreme rea se pot rezuma simplu intr-o singura avertizare: condusul pe vreme rea trebuie evitat pe cat se poate de catre soferii incepatori.

Daca este absolut inevitabil drumul pe vreme proasta, pe langa respectarea la litera a regulilor din codul rutier, pregatirea este la fel de importanta ca drumul in sine:

1. Stergatoarele trebuie verificate, iar daca cauciucul acestora este crapat, ele trebuie schimbate inainte de plecarea la drum;

2. Farurile trebuie curtate atent cu o carpa umeda. Mizeria si praful adunate pe faruri pot reduce luminozitatea acestora care este extrem de importanta cand vremea nu tine cu soferul.

3. Cauciucurile trebuie sa fie potrivite pentru sezon, in conformitate cu regulile codului rutier.

4. Daca temperatura este foarte scazuta, inainte de drum se recomanda vizitarea unui service pentru pregatirea masinii de drum lung pe timp de iarna: schimbarea cauciucurilor, folosirea solutiilor anti inghet si schimbarea uleiului. Pentru ca nimic nu este mai neplacut decat momentul in care masina se strica pe vreme rea, este cu atat mai important ca soferul sa se asigure ca aceasta este in buna stare de functionare inainte de a porni la drum.

5. In masina trebuie intotdeauna sa existe provizii de urgenta si truse medicale atunci cand se pleaca la drum, indiferent de starea vremii. Se recomanda ca pentru drum lung in portbagaj sa existe intotdeauna, in masura spatiului disponibil, o patura, o lanterna, un cablu de tractare, conserve de mancare, o sticla de apa si un schimb de haine.

Condusul pe timp de ceata

Exista anumite reguli pe care viitorii soferi si le insusesc completand chestionare categoria a, b, c, d, dar si anumite precautii pe care doar experienta le poate dicta. Ceata apare in general brusc, este greu de prezis sau de evitat astfel ca este important ca noii soferi sa inteleaga exact ce au de facut in astfel de conditii.

1. Luminile de ceata trebuie aprinse imediat ce se sesizeaza o scadere a vizibilitatii. Acestea dau o lumina galbuie care ilumineaza mult mai bine carosabilul in conditii de ceata decat lumina obisnuita.

2. Inainte de a intra in patura de ceata se recomanda ca soferul sa franeze usor dar repetat pentru a atentiona ceilalti participanti in trafic. Daca se franeaza cand s-a intrat deja in zona de ceata este posibil ca soferul din spate sa nu observe si sa franeze prea tarziu, provocand un accident.

3. Se recomanda atentie sporita in mod special in curbe sau pe dealuri unde vizibilitatea scade periculos pe timp de ceata.

Condusul pe timp de ploaie

Studiind regulile de cod rutier, noii soferi ar trebui sa fie deja familiarizati cu semnele de viteza ce se aplica exclusiv pe timp de ploaie. Daca vremea este ploioasa se recomanda atentie la limita de viteza de pe autostrada in astfel de conditii, care este diferita fata de limita de viteza pentru vreme senina.

1. Daca incepe ploaia se recomanda incetinirea cu 10-20km sub viteza maxima admisa pentru a putea controla eventualele derapaje provocate de carosabilul ud si cauciucurile uzate.

2. Zonele de inundatii trebuie evitate, nivelul apei poate provoca probleme masinilor pe benzina daca umezeala ajunge la bujii spre exemplu.

3. Daca masina a trecut printr-o zona inundata a carosabilului, se recomanda franarea succesiva pentru a usca franele.

Situatia in care masina ramane blocata

Chiar si urmand toate sfaturile din acest articol si toate procedurile invatate completand chestionare auto categoria a, b, c, d, este posibil sa existe situatii in care soferii nu pot evita neprevazutul, iar masina ramane blocata. In aceste situatii cel mai important este ca soferul sa isi mentina calmul.

1. Soferul trebuie sa ramana la masina, in mod special in conditii de furtuna si vreme rea. Aflandu-se pe carosabil este mai usor de reperat de ajutoare, iar adapostindu-se in masina acesta este ferit de posibilele pericole precum hipotermia in caz de furtuna de zapada.

2. Daca masina este ingropata in zapada, inainte de a porni motorul pentru incalzire soferul trebuie sa se asigure ca teava de esapament nu este astupata de zapada, caz in care monoxidul de carbon ar umple rapid masina, acest lucru avand rezultate tragice.

Advertorial

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea