Stiinta & Tehnologie

Reviziile, foarte costisitoare

Autoturismul începe, încet, dar sigur, să devină şi în Romania o necesitate şi nu doar un vis frumos sau obiect de cult. Dacă vanzările de maşini noi şi second-hand au explodat în ultimii ani, nu acelaşi lucru s-a întamplat şi cu service-urile, asta dacă nu punem la socoteală şi celebrele ateliere de cartier, unde se repară de la motoare pană la piese de tinichigerie. Dacă bucuria achiziţionării unui autoturism este pentru unii egalată doar de naşterea propriului copil, la capitolul întreţinerea maşinii intervin şi durerile de cap. Unde este cel mai ieftin, la cat se ridică manopera , sunt mai scumpe reviziile la maşinile din clase superioare, cat costă un parbriz, o aripă, o capotă sau banalele schimburi de ulei şi filtre? Iată cateva întrebări care macină posesorul de maşină, motiv pentru care am încercat să aflăm preţurile primelor trei revizii la service-urile importatorilor. Din motive de spaţiu, nu am putut cuprinde absolut toate modelele prezente pe piaţa romanească, aşa că am încercat să ne rezumăm la modele cu cifre de vanzări considerabile. Să începem cu clasa A. Chevrolet Spark , preţ de achiziţie avantajos, service destul de scump Chevrolet Spark, model destul de proaspăt intrat pe piaţa romanească, a reuşit în scurt timp să se impună, în principal datorită preţului fără concurenţă. Nu la fel de competitiv este micuţul coreean şi la capitolul costuri de întreţinere, însă este vorba de costuri pentru 75.000 de km de folosinţă, adică aproape patru ani de mers cu maşina, perioadă în care şi la limuzine de lux se înlocuiesc diferite piese. Prima revizie, cea de 15.000 de km, vă scoate din buzunar nu mai puţin de 115,96 euro, fără TVA. În aceşti bani sunt incluse schimbul de ulei, filtrul de ulei, filtrele de aer, de polen şi cel de combustibil. Cea mai scumpă revizie a modelului Spark este cea de la 60.000 de km şi costă 377,84 de euro. Pe langă schimbul de ulei şi filtre, se adaugă şi cel de bujii, kitul şi cureaua de distribuţie, lichidul de frană, antigelul şi plăcuţele de frană, doar pe faţă, pentru că pe puntea spate sistemul de franare este pe tamburi. În total, dacă o să păstraţi maşina 90.000 de km, costurile cu întreţinerea se ridică la aproximativ 950 de euro. Un rival de temut pentru Chevrolet Spark este Peugeot 107, model care şi-a găsit anul trecut 1.638 de cumpărători. Prima revizie, cea de 10.000 de km, pentru motorizarea pe benzină, costă 209,7 lei, şi sunt schimbate uleiul, 100 de lei, şi filtrul de ulei, 43 de lei, la care se adaugă manopera, încă 75,65 de lei. Revizia de 40.000 de km vă scoate ceva mai mulţi bani din buzunar, pentru că trebuie să pregătiţi 495 de lei. Uleiul şi filtrul aferent vă costă 134 de lei, filtrul de benzină, 87,45 lei, filtrul de aer costă 74,76, iar bujiile 79,89 lei. Dacă nu aveţi probleme majore cu maşina şi o s-o folosiţi 100.000 de km, costurile cu reparaţiile ajung la 2.000 de lei. Însă, trebuie să luaţi în calcul şi schimbul plăcuţelor de frană, al bucşilor, de ce nu chiar amortizoare, la calitatea străzilor din Romania. Skoda Fabia şi VW Polo au costuri aproape identice Skoda Fabia, un succes al importatorului Porsche Romania, este un model cu costuri de întreţinere rezonabile. Pentru motorul pe benzină de 1,2 litri prima revizie, la 15.000 de km, vă costă 187 de lei, pentru care vi se schimbă uleiul şi filtrul de ulei, la care se adaugă manopera. Dacă vreţi să schimbaţi filtrul de aer, trebuie să scoateţi din buzunar încă 61,3 lei, plus manopera de 13 lei. Filtrele de polen şi combustibil vă costă ceva mai mult, 54,3 respectiv 53,8 lei, cu manopera aferentă de 19,5 lei. În reţeaua importatorului costul mediu al orei de manoperă de situează în jurul valorii de 65 de lei. Dacă vă mulţumeşte modelul şi aveţi de gand să-l folosiţi 75.000 de km, atunci reviziile vă costă 748 de lei, din care 579 îi daţi pe materiale, iar 169 pe manoperă. Dacă vă loveşte ghinionul şi sunteţi nevoiţi să schimbaţi parbrizul, trebuie să vă pregătiţi pentru cheltuieli ceva mai serioase, pentru că un parbriz de Skoda Fabia costă 1.350 de lei. Să trecem la următorul model cu vanzări semnificative în clasă, Volkswagen Polo . Prima revizie, la 15.000 de km, pentru motorizarea 1,2 pe benzină, vă costă 205,5 lei, cu tot cu manoperă şi sunt schimbate uleiul şi filtrul de ulei. Filtrul de aer costă 63,2 lei, la care se adaugă 13 lei, manopera, iar filtrul de polen costă 54,3 lei, cu încă 19,5 lei cat reprezintă manopera. În cazul în care folosiţi maşina pană la 75.000 de km, totalul reviziilor ajung la 805,62 lei, din care 636,6 reprezintă materialele, iar 169 de lei costurile cu manopera. Asta cu condiţia să nu schimbaţi mai nimic la revizia de 30.000 de km, cam greu de crezut avand în vedere calitatea şoselelor şi a combustibililor din Romania. Dacă cineva vă face "o bucurie" la parbriz, trebuie să vă pregătiţi să vă debarasaţi de 1.400 de lei. Skoda Octavia, vanzări bune, service rezonabil Skoda Octavia, un model de succes al cehilor, rămane în top nu doar la vanzări, ci şi la costurile de întreţinere. Astfel, la Octavia 1,9 TDI, prima revizie vă costă 193,8 lei, din care 161,3 pentru ulei şi filtrul aferent, iar 32,5 de lei manopera. Următoarele revizii nu sunt trecute de importator, pentru că, la 30.000 de km, de exemplu, vă costă 104 lei doar inspecţia. Aşa că, dacă pană la 75.000 de km nu se strică nimic, greu de crezut, atunci costurile vă duc undeva în jurul a 795,68 de lei. Totuşi, valoarea reală depăşeşte lejer mia de euro, pentru că pe la 30.000 se schimbă toate filtrele plus plăcuţele de frană, iar spre 90.000 de km există toate şansele să schimbaţi şi distribuţia. VW Passat, lider de vanzări cu întreţinere destul de scumpă Volkswagen Passat , liderul autoritar al clasei D, este un model cu întreţinere destul de scumpă, însă asta nu i-a speriat pe doritori, modelul fiind vandut în nu mai puţin de 3.899 de unităţi, adică aproape 30% din piaţă. Prima revizie la Passat 1,9 TDI costă 707,78 lei, din care 642,8 îi daţi pe materiale, adică uleiul şi filtrul de ulei, iar 32,5 lei vă costă manopera. Reviziile pentru 15.000 şi 60.000 de km vă scot din buzunare 796 de lei, la care se adaugă 104 lei, cat costă inspecţia de la 30.000 de km. Trebuie amintit că informaţiile de service se referă la operaţiile normate de constructor. Pe langă acestea, pot să apară şi alte operaţii, însă acestea nu sunt normate la un număr de kilometri şi sunt dependente de condiţiile de drum şi stilul de condus. De exemplu, plăcuţele de frană sau schimbarea mai frecventă a filtrului de polen. De asemenea, toate preţurile obţinute de la importatori sunt fără TVA, mai mult, acestea pot să difere de la un service la altul, în funcţie de adaosul comercial practicat de acestea. Nu întotdeauna preţurile importatorilor sunt identice cu cele de la service, aşa că, pentru a nu avea necazuri, nu mergeţi cu sume fixe în buzunar.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea