Stiinta & Tehnologie

Piata moto urca in turatii cu 23%

Numarul total de unitati comercializate in perioada ianuarie-septembrie 2006 a atins cifra de 1.376, ceea ce reprezinta o crestere de 22,9% a pietei moto din Romania. Din cele patru mari categorii care alcatuiesc aceasta piata, scuterele s-au bucurat de cel mai mare ritm de crestere, de 32,7%, inregistrind 596 de unitati vindute in primele noua luni din 2006. Numarul clientilor care au optat pentru achizitionarea unei motociclete de strada a ajuns la 573, in urcare cu 20,6% fata de primele noua luni ale anului trecut. In contrast cu aceste cresteri masive, motocicletele off-road si mopedele au fost mai putin populare printre clientii romani. Cu un avans al vinzarilor de 5, 4 procente , motocicletele de strada au raportat vinzari de 156 de unitati, in timp ce mopedele au ajuns la 51 de unitati, in urma unei cresteri de 6,3 procente. In ceea ce priveste cota de piata, scuterele au ajuns sa controleze 43,3%, urmate de motocicletele de strada cu 41,6%. Motocicletele off-road reprezinta 11,3% din totalul pietei vehiculelor pe doua roti comercializate in Romania in primele trei trimestre, iar mopedele si-au adjudecat 3,7%. Se poarta extremele In structura vinzarilor, cel mai mare succes pe piata moto l-au raportat vehiculele a carora cilindree este de pina la 50 de centimetri cubi, cu vinzari de 549 de unitati. Din acest total, 476 de unitati au fost reprezentate de scutere, 51 de mopede si cite 11 exemplare din categoria motocicletelor de strada, respectiv off-road. La polul opus, in categoria de peste 500 de centimetri cubi, motocicletele de strada s-au impus cu 401 unitati, motocicletele off-road - 53, iar scuterele au reusit sa fie prezente doar cu o singura unitate. Yamaha alearga dupa Honda pe strada Cu un ritm de crestere similar primelor noua luni din 2005, Honda se mentine liderul clasamentului la capitolul motociclete de strada pe marci. La sfirsitul celor trei trimestre din acest an, Honda a raportat vinzari de 116 unitati, cifra egala cu cea inregistrata in perioada similara a anului trecut. In urma unei scaderi de 5,6 puncte procentuale, Suzuki, ocupanta locului secund in 2005, a coborit o pozitie in acest an, ajungind de la 107 la 101 unitati. De stagnarea Hondei si profitind de scaderea marcii Suzuki, Honda a beneficiat din plin. Cu un ritm de crestere de peste 30 de procente si cu vinzari de 112 unitati, Suzuki a ajuns pe locul al doilea in topul celor mai bine vindute marci care produc motociclete de strada. Marcile Aprilia si Kawasaki, ocupantele pozitiilor patru, respectiv cinci, au inregistrat cele mai mari ritmuri de crestere din aceasta categorie. Cu o urcare de 189,7%, Aprilia si-a majorat vinzarile de 29 de unitati din 2005 la 84 de unitati la sfirsitul perioadei ianuarie-septembrie 2006. In urma unei cresteri de 152,2%, numarul clientilor de Kawasaki s-a majorat de la 23 la 58 in acest an. KTM, fara concurenta off-road Daca pentru motocicletele de strada competitia pentru pozitia de lider este strinsa, pentru cele off-road marca KTM se relaxeaza pe primul loc, fiind aproape de doua ori mai departe decit principalii rivali. Astfel, dupa trei trimestre, vinzarile KTM au urcat cu 6,9%, pina la 77 de unitati. Relaxarea KTM a fost insa un prilej bun de crestere pentru Yamaha. Desi in 2005 se afla pe pozitia a treia in topul celor mai bine vindute marci de motociclete off-road, in acest an cresterea de 62,5 procente si-a spus cuvintul. Yamaha a promovat astfel si a ajuns cu cele 39 de unitati pe locul secund. BMW este marele pierzator al acestei categorii. In 2005, ocupa locul secund cu 34 de unitati, cu zece mai mult decit avea Yamaha. Dupa stagnarea vinzarilor din primele noua luni ale acestui an, BMW a coborit pe locul al treilea. Peugeot se intrece cu Manet Cei mai importanti actori de pe segmentul mopedelor sint Peugeot, liderul anului trecut, si Manet. Daca in 2005 marca franceza a consemnat vinzari de 18 unitati, in acest an numarul clientilor a urcat cu 27,6%, pina la 23. Numarul de mopede Manet a urcat de la 14 la 22 de unitati, cu un exemplar mai putin fata de actualul lider. De pe locul al treilea, Piaggio a reusit sa comercializeze patru mopede in primele noua luni din 2006. Calare pe scutere pina la iarna Afacerile cu scutere sint in crestere, iar companiile de curierat apeleaza la aceste mijloace de transport zece luni pe an. Pe o piata de curierat care creste anual cu o medie de 10-15%, posibilitatea de deplasare rapida devine unul dintre atuurile firmelor care vor sa-si mentina clientii si sa atraga altii noi. „Daca ne referim la cifra de afaceri apartinind companiilor private de curierat, putem estima o valoare totala de 130 de milioane de euro in 2006, iar ritmul de crestere se va mentine ridicat in urmatorii doi-trei ani“, a declarat Octavian Badescu, secretarul general al Asociatiei Operatorilor de Curierat din Romania (AOCR). Dupa investitii in parcul auto si in reteaua de agentii, rezultatele vor fi cele care vor face diferenta. „O data cu cresterea concurentei incep sa se simta insa si investitii ce tin de calitatea serviciilor, standardizare, training, pentru ca in viitor acestea vor face diferenta in piata: calitatea serviciilor si productivitatea“, a adaugat Badescu. Scuter versus masina Potrivit secretarului general al AOCR, companiile de curierat se folosesc de vehiculele pe doua roti cel mult zece luni pe an. „Teoretic, nu le putem folosi pe zapada sau gheata. In rest, sint bune atit timp cit nu ingheti pe ele. Unele scutere nu se comporta bine pe timp ploios pentru ca intra apa la bujii. In principiu, noua-zece luni pe an pot fi folosite“, a spus Badescu. In privinta avantajelor pe care le ofera scuterele, comparativ cu masinile, oficialul AOCR spune ca reducerea costurilor nu este atit de mare pe cit ar parea la prima vedere. “Singurul avantaj conferit de scuter cu reflectare in eficienta este viteza de deplasare in traficul tot mai aglomerat, viteza superioara masinilor sau bicicletelor. In rest, durata de viata limitata, reparatiile dese cauzate de uzura sau accidente, precum si alte costuri de exploatare fac ca rentabilitatea utilizarii scuterelor sa fie serios diminuata. Un scuter parcurge 100-200 de kilometri zilnic, iar circa 10% dintre ele sint permanent in service”, a precizat Badescu. Concurenta fara dureri de cap Potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), in clasamentul vinzarilor de scutere pe marci, francezii de la Peugeot conduc in continuare cu vinzari de 318 unitati la sfirsitul primelor noua luni din 2006. Dupa o crestere de 89,5%, Aprilia si-a majorat numarul de clienti de la 38 in 2005 la 72 in acest an. Pozitia a treia este ocupata de Yamaha, cu 68 de unitati comercializate in primele trei trimestre din acest an. Cea mai mare crestere a fost inregistrata in cazul marcii Vespa, care si-a majorat vinzarile cu 250% fata de 2005, ajungind la 49 de unitati in 2006, fata de 14 anul trecut.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea