Stiinta & Tehnologie

"Masina de 5.000 de euro", oprita la granita UE

Tot mai multi constructori auto tatoneaza terenul pentru construirea celui mai ieftin autoturism. Pe piata europeana, exigentele UE si cerintele mai mari ale clientilor fac pariul de necistigat. Pe o piata auto internationala in care pretul carburantilor e in ascensiune, costurile materiilor prime sint in crestere, iar clientii devin tot mai exigenti, „pariul de 5.000 de euro“ pentru construirea unui autoturism ramine in stand-by. Principalele provocari pentru un eventual autoturism cu pret scazut care sa fie comercializat in Europa vor fi calificativele obtinute la testele de siguranta EuroNCAP. In conditiile in care clientii sint tot mai inte-resati de siguranta masinilor pe care le achizitioneaza, rezultatul EuroNCAP va avea un cuvint greu de spus in decizia de cumparare. Fiat Albea nu a fost inca supus testelor de siguranta. Logan a primit deja un calificativ de trei stele la capitolul privind protectia pasagerilor adulti. Un alt element care cintareste decisiv este consumul, in contextul in care preturile carburantilor devin tot mai mari. Lista dotarilor optionale si a celor standard va trebui regindita. La aceasta clasa de masini, ABS-ul, al carui pret mediu depaseste 1.000 de euro, poate fi disponibil contra cost si numai la anumite versiuni de echipare. Vopseaua metalizata cere bani suplimentari, de obicei in jur de 250-300 de euro. Dupa alegerea optionalelor, pretul final ajunge sa depaseasca cu mult asteptarile celor care vor sa cumpere cea mai ieftina masina europeana. Startul francez In 2004, Renault a fost primul care a initiat un astfel de program ambitios. Modelul, care facea parte din programul X90 si al carui pret de baza era programat la pragul de 5.000 de euro, nu a mai iesit niciodata. A rezultat insa Logan, un autoturism al carui pret de pornire se situeaza peste 6.200 de euro. Cum a ajuns insa Renault la acest rezultat? O serie de componente au fost imprumutate de la alte modele ale companiei, facind astfel mai accesibil noul model. Cutia de viteze si motorul au fost principalele piese pe care Logan le-a mostenit de la modelul Clio. Aceste aspecte i-au facut pe britanicii de la „Financial Times“ sa compare Logan cu monstrul creat de Frankenstein. Initiativa Fiat de a construi un automobil de 5.000 de euro are la baza citeva procese similare cu cea de la care a pornit Renault. Astfel, italienii intentioneaza ca noul autoturism sa imprumute mai multe componente de la modelul Albea. Noua masina care va fi construita in Turcia impreuna cu grupul Koc beneficiaza deja de existenta unei fabrici pregatite sa inceapa productia. Investitii uriase Un alt aspect care a condus la mentinerea unui Pret de cumparare relativ scazut au fost investitiile uriase in proiectul Logan si, in general, in fabrica de la Pitesti. Valoarea cumulata a investitiilor realizate la producatorul din Pitesti de la inceputul privatizarii in 1999 si pina la 31 decembrie 2005 se ridica la 630 de milioane de euro, a declarat François Fourmont, director general al Automobile Dacia . Profit de 300 de euro la un Logan Constantin Stroe , vicepresedintele Consiliului de Administratie al Dacia, a declarat pentru „Cotidianul“ ca profitul obtinut din vinzarea unui singur Logan este oricum mic, in conditiile in care cea mai ieftina versiune, Ambiance, de 1,4 litri, costa 6.200 de euro. „Profitul mediu pentru un Logan vindut este de 300 de euro“, a spus Stroe. Automobile Dacia a obtinut primul sau Rezultat financiar pozitiv in 2005, cind a raportat un profit net de 57 de milioane de euro, in conditiile in care a comercializat peste 88.000 de autoturisme Logan. Exigente mai mari pentru masina de strip-tease Intrebat daca este ingrijorat de planurile anuntate de Fiat si grupul turc Koc referitoare la construirea unui automobil al carui pret s-ar putea cifra la 5.000 de euro, Fourmont a sustinut ca o astfel de initiativa este dificil de realizat. „Pentru client, intrebarea este ce primeste. Noi trebuie sa oferim clientilor mai mult decit concurentii“, a afirmat directorul general al Automobile Dacia. Constantin Stroe crede ca e important modul in care cei de la Fiat vor scoate pe piata respectivul model, pentru ca trebuie sa corespunda exigentelor clientelei. „Din experienta noastra, noi ne-am fi putut incadra in suma de 5.000 de euro, dar am fi oferit o masina «dezbracata», or, clientul de azi are si el anumite preferinte. Nu vedeti ca nu se poate trai fara aer conditionat la o masina?“, a raspuns Stroe, adaugind ca „o asemenea initiativa ne stimuleaza. Le uram succes“.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea