Centurile de siguranta montate pe scaune au fost inventate prin 1800 de englezul Sir George Cayley, un pionier al aerodinamicii. In aviatie, cel care a folosit prima data o centura de siguranta a fost francezul Adolphe Pegoud care, in 1913, a fost si primul aviator care a facut acrobatii in aer. Insa centurile de siguranta pentru scaunele din avioane au inceput sa fie folosite la scara larga abia din anii '30.
Centura de siguranta pentru automobile a fost prima data introdusa in Statele Unite de Kenneth Ligon si fratele sau, Bob Ligon, care detin patentul pentru sistemul de desfacere rapida a centurii. "AutoCrat Safety Belt" a fost prima centura de siguranta in doua puncte instalata la masini de Ford, pe modelul din 1956. In acel an, Ford a introdus mai multe masuri de siguranta pe automobilele sale, al caror initiator a fost Robert McNamara.
Prima centura de siguranta impusa ca standard a fost montata, in 1959, pe un Volvo. Australia a fost prima tara care i-a obligat pe producatorii de automobile sa-si doteze modelele cu centuri de siguranta . In SUA, centurile au fost impuse prin lege de-abia in 1968.
Centura de siguranta in trei puncte a fost patentata de inginerul suedez Nils Bohlin, angajat la Volvo. Volvo a fost si primul constructor care si-a dotat autovehiculele cu aceste modele.