Stiinta & Tehnologie

Al treilea razboi mondial al automobilului

Acum e randul asiaticilor să lanseze strigătul de luptă. Chiar dacă fuziunile şi achiziţiile între marii constructori de maşini s-au mai domolit, răsturnările de situaţie continuă pe piaţa auto mondială. În vreme ce producătorii coreeni şi-au dat mana, iar Renault şi Grupul PSA s-au orientat spre colaborarea cu japonezii, americanii pierd teren din pricina crizei petroliere. Marele pariu rămane, însă, Asia, în special pieţele din China şi India. În Romania ierarhiile nu prea au însă legă tur ă cu topul cifrelor de vanzări la nivel mondial. Al treilea război mondial al automobilului Toyota va conduce lumea? Anii de aşteptare par să fi luat sfarşit pentru producătorii asiatici de automobile. În SUA, Toyota - cel mai bine cotat constructor mondial, tocmai a urcat pe locul doi în topul vanzărilor după prima jumătate a anului 2006. Primul loc pe piaţa nord-americană continuă să fie ocupat de General Motors, în timp ce Ford a căzut pe poziţia a treia, conform OICA (Organizaţia Internaţională a Constructorilor de Automobile). Explicaţia acestei răsturnări de situaţie este dată, pe de o parte, spun specialiştii, de contextul geopolitic mondial, iar pe de alta, de marea dorinţă a japonezilor de a învinge giganţii americani chiar la ei acasă. Creşterea rapidă a vanzărilor constructorului nipon în Europa şi America de Nord au făcut ca Toyota să devină cel mai profitabil producător de automobile, cu o creştere cu 26,5 la sută a profitului, în primul trimestru fiscal. Gigantul japonez deţine fabrici în întreaga lume, în care dezvoltă modelele celor patru branduri - Toyota, Hino, Daihatsu şi Lexus, cu un volum total de 7,1 milioane unităţi. Evoluţia spectaculoasă a japonezilor, cel puţin pe piaţa nord americană, s-a datorat creşterii fără precedent a preţului benzinei, automobilele Toyota fiind recunoscute pentru consumul mai scăzut de carburant, mult sub cel al mărcilor americane. Rezultatul ? La sfarşitul lunii trecute, General Motors raporta o scădere a vanzărilor cu 22,5 la sută, iar Ford Motor - cu 34,3 la sută, asta în timp ce Toyota creştea cu 16 la sută. Desigur, americanii au reacţionat imediat la “atacul” japonez pe piaţa auto. GM, number one la nivel mondial, a anunţat urgent un plan de retehnologizare a unităţilor sale de producţie. Concluzia: va cheltui 1 miliard de dolari ca să readucă gigantului la profit. Reţeta care vizează recaştigarea clientelei pierdute în favoarea Toyota se bazează pe obţinerea unei mai mari flexibilităţi a fabricilor, ceea ce va permite construcţia, în aceeaşi unitate, a mai multor modele aparţinand diverselor branduri ale grupului. Concomitent cu această operaţiune, GM, DaimlerChrysler şi BMW vor dezvolta împreună motoare cu tehnologii hibride, pentru a concura direct cu Toyota care vinde deja modelul Prius - o maşină ce utilizează atat propulsia convenţională, cat şi pe cea electrică. GM şi Ford - giganţii americani se ţin pe podium Cu 9 milioane vehicule produse anual, GM deţine de 75 de ani supremaţia vanzărilor la nivel mondial. Fondat în 1908, GM dispune, în prezent, de 327.000 angajaţi. Avand cartierul general la Detroit şi fabricand maşini şi camioane în peste 33 de ţări, GM deţine, în acest moment, mărcile nord americane Chevrolet, Pontiac, Buick, Saturn, Cadillan şi Oldsmobile, Hummer, precum şi divizia de camioane GMC. GM mai include Holden în Australia, Isuzu, Suzuki şi Subaru (20 la sută din acţiuni) în Japonia, Opel, Vauxhall, Volvo şi Saab în Europa, Shanghai GM în China şi Daewoo în Coreea. Ultima mare achiziţie a fost cea a gigantului coreean Daewoo, achiziţie făcută din necesitatea GM de a putea ataca pieţele emergente din Asia şi Europa cu produse ieftine şi competitive. O parte din modelele Daewoo sunt comercializate în Europa şi SUA sub brandul Chevrolet – unul care în Romania se află, conform APIA, pe locul 9 în topul celor mai vandute. La randul său, Ford păstrează cu greu poziţia doi, cu Toyota în spatele său, dar primul constructor care a produs o maşină în serie nu se dă bătut cu cele opt mărci pe care le deţine: Ford, Lincoln şi Mercury în SUA, Mazda în Japonia şi Jaguar, Land Rover şi Aston Martin în Europa. Constructorul american, ce a început iniţial ca fabricant de modele populare, are acum drept strategie oferirea de modele premium şi de lux, pe principiul maşină mai scumpă - marjă mai mare de profit. Renault – Nissan – Dacia – Samsung şi VW – cele mai mari vanzări în Romania O alianţă pe două continente a făcut ca Renault să revină alături de Nissan în ierarhia constructorilor mondiali, devansand cel mai bine plasat constructor european, VW. După o elaborată activitate de implementare a platformelor comune, Renault şi Nissan au reuşit să vandă peste 5,9 milioane de automobile de clasa mică şi medie. Dar, deşi Nissan a fost înghiţit de Renault, Nissan rămane locomotiva Grupului, la care în urmă cu doi ani a fost adăugat şi Samsung, care, în acest moment produce maşini pentru piaţa coreeană . Un adevărat succes de piaţă este reprezentat, însă, de Dacia, care, cu noul Logan a sedus pieţe ca Asia, America de Sud, Africa şi Europa. În Romania, Grupul Renault – Nissan – Dacia se află pe primul loc în topul vanzărilor, cu 12.037 unităţi. În Europa, însă, numărul unu este grupul Volkswagen, care deţine în portofoliu două mari divizii. Divizia sport premium şi lux, ce include Audi, Lamborghini şi SEAT, şi divizia VW formată din Volkswagen, Bentley, Skoda, Bugatti şi VW vehicule comerciale. VW este unul dintre primii constructori care a intuit potenţialul Chinei, aceasta fiind a doua sa mare piaţă de desfacere. Specializat pe modele populare, VW vinde anual în Europa, America de Sud şi Asia 5,1 milioane vehicule. În Romania mărcile grupului VW sunt pe locul 2, cu 3.639 vandute. DaimlerChrysler - axa SUA-Europa-Asia Considerată fuziunea secolului XX, alianţa dintre Daimler Benz şi Chrysler Group avea rolul de a obţine supremaţia în segmentul premium şi de lux din SUA şi de pe bătranul continent. Ulterior, a fost achiziţionat şi gigantul japonez Mitsubishi, pentru a se forma o alianţă pe trei continente. Din păcate, japonezii nu au putut ţine pasul şi au fost debarcaţi, la începutul secolului XXI, în prezent fiind administraţi de un consorţiu bancar. Oricum, pentru Daimler şi Chrysler nu a fost o afacere rea. Cat timp dolarul a fost puternic, divizia germană a obţinut profituri semnificative în SUA. Ulterior, cand euro s-a întărit, brandurile americane ale grupului - Dodge, Chrysler şi Jeep - au început să producă, ajutate de Daimler Benz, modele atractive pentru piaţa europeană. DaimlerChrysler mai include, pe langă brandurile enumerate, Maybach, Mercedes-Benz şi Smart, activitatea fiind completată de construcţia de vehicule comerciale, camioane, autocare şi autobuze, produse sub brandurile Mercedes-Benz, Freightliner, Fuso (Mitsubishi), Sterling Trucks, Western Star Trucks, Thomas Build Busses, SETRA şi Orion. DaimlerChrysler produce anual 4,3 milioane de vehicule. Peugeot + Citroën = amour Pe locul şapte în ierarhia mondială se află Grupul PSA, ce include mărcile Peugeot şi Citroën. Constructorul francez nu are cu ce să intre pe piaţa americană, însă Asia îi oferă ceva posibilităţi. Specializat în vehicule de categorie mică şi medie, precum şi în vehicule uşoare de transport, PSA reuşeşte să vandă anual în Europa, Asia şi America de Sud peste 3,37 milioane unităţi. Recent, Grupul PSA a format un joint venture cu Toyota, împreună cu care a construit, în Cehia, o fabrică unde produce modele Citroën C1 şi Peugeot 107, două automobile de clasă mini primite foarte bine de europeni. Honda – micul atlet nipon Constructorul japonez specializat în vehicule cu un caracter sportiv mai pronunţat, ocupă locul opt, cu 3,37 milioane modele vandute în Asia, Europa şi America. Honda se menţine în elita mondială printr-o dezvoltare dinamică şi printr-o calitate bună a produselor. Hyundai-KIA – cel mai tanăr cuplu Alianţa coreeană este cea mai nouă în lumea auto. Cei doi constructori coreeni specializaţi în vehicule de clasa mică, medie şi 4x4 s-au aliat pentru a contracara eforturile GM de a domina piaţa sud-coreeană. Avand maşini cu un bun raport calitate-preţ-funcţionalitate, Hyundai-Kia vinde anual 2,8 milioane unităţi. Fiat – ce-a fost şi ce-a ajuns Constructorul italian a pierdut, se pare, lupta în segmentul maşinilor populare. După ruperea de GM, Fiat a primit lovitură după lovitură, inclusiv de la Dacia, care i-a suflat cu Logan un segment important de piaţă, în Europa de Est. În prezent, italienii vand aproximativ 1,9 milioane maşini.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea