Stiinta & Tehnologie

Zafira si Touran, excelente pentru familie

Clas
a monovolumelor europene a fost inaugurată de francezii de la Renault acum mai bine de douăzeci de ani, prin modelul Espace. Chiar dacă analiştii au privit cu scepticism lansarea acestuia, conducerea Renault nu şi-a pierdut speranţele, modelul reuşind să creeze o adevărată explozie a monovolumelor în anii ’90. Monovolumul reprezintă maşina destinată exclusiv călătoriilor cu familia, multe dintre modelele prezente pe piaţă oferind în dotarea standard şapte locuri, portbagaj încăpător şi o mulţime de spaţii de depozitare. Dacă acum douăzeci de ani, Renault nu prea avea concurenţi pe această piaţă, singura excepţie fiind Chrysler Voyager, model lansat tot la începutul anilor ’80, în prezent putem spune că piaţa monovolumelor a cam ajuns la saturaţie. Francezii de la Renault sunt prezenţi în această clasă cu "bătranul" Espace, Megane Scenic şi Modus, în timp ce rivalii de la Citroen sunt prezenţi cu C8, Xsara Picasso, Peugeot 807 şi Peugeot 1007 , un fel de amestec de monovolum şi model mini. Industria auto germană nu putea rămane insensibilă la un asemenea succes de piaţă, aşa că au aruncat ce aveau mai bun în lupta cu vecinii francezi. Opel este prezent cu Zafira din 1998, Volkswagen a aruncat în luptă modelele Touran, Golf Plus şi Sharan , ultimul împărţind platforma cu Seat Alhambra. Şi DaimlerChrysler este arhiprezent pe acest segment. Mercedes oferă clasele B şi R, proaspăt lansate, în timp de Chrysler comercializează în Europa bătranul Voyager, frate de platformă cu Dodge Caravan, model mai puţin cunoscut de clienţii europeni. Şi divizia europeană a americanilor de la Ford este înscrisă în concurs cu mai multe modele, după cum urmează: Focus C-Max, S-Max şi Galaxy, asta dacă nu punem la socoteală şi monovolumele destinate pieţei nord-americane. Luptă stransă pe piaţa monovolumelor compacte Am decis ca săptămana aceasta să testăm două modele de succes din clasa monovolumelor compacte germane, Opel Zafira şi Volkswagen Touran. Opel Zafira s-a lansat în 1999, şi a fost primul monovolum compact german şi totodată primul reprezentant al acestei categorii care avea cel de-al treilea rand de scaune complet pliabil şi detaşabil. Cea de-a doua generaţie, lansată în 2005, speră să continue succesul celor peste 1,4 milioane de unităţi vandute din prima serie. La volan, prima impresie care ţi-o lasă Zafira este că te afli la bordul unei dube de transport pentru marfă. Asta din cauza manetei schimbătorului de viteze, poziţionat în planşa centrală de bord, dar şi a poziţiei volanului, aşezat mult prea "în faţă". Degeaba încercaţi să reglaţi volanul şi scaunul, pentru că senzaţia nu va dispărea. Dacă treceţi peste acest neajuns, descoperiţi un Opel cu interior ergonomic şi, foarte important, cu materiale de foarte bună calitate, cu mult peste ceea ce ofereau modelele constructorului acum caţiva ani. Mulţi specialişti consideră că Opel s-a apropiat foarte mult de Volkswagen la capitolul calitatea asamblării şi a materialelor. Interiorul maşinii este gandit special pentru familiile numeroase, fiind disponibile pană la şapte locuri pentru ca prietenii sau colegii să călătorească confortabil alături de familia posesorului. Poate cea mai interesantă "găselniţă" a inginerilor şi designerilor de la Opel este sistemul Flex7. Acesta vă permite să vă luaţi bagajele, să ieşiţi din oraş şi să mergeţi oriunde - fără rezervări, fără aglomeraţie. Ingeniosul sistem Flex7 vă oferă şapte scaune pe trei randuri, permiţand un număr mare de combinaţii de aşezare şi de încărcare. Cel de-al doilea rand de scaune se pliază uşor pentru acces şi flexibilitate la încărcare. Pe langă posibilitatea rabatării, acestea pot fi glisate cu uşurinţă în spate sau în faţă, în vederea creării unui spaţiu confortabil. Pentru a obţine o enormă suprafaţă de depozitare, acestea pot fi rabatate şi glisate în faţă pană la capăt. Scaunele din randul al treilea pot fi rabatate separat, în podea. Spătarul scaunului pasagerului din faţă poate fi pliat pe perna acestuia, în cazul în care doriţi să încărcaţi obiecte lungi. Siguranţă crescută pentru toţi pasagerii, la Opel Zafira Sistemul de Tracţiune Interactiv (IDS) include funcţii de siguranţă, precum Sistemul de Franare Anti-blocare (ABS), Sistemul Logic de Control la Subvirare (UCL), precum şi Programul Electronic de Stabilitate (ESP® - opţional), care vă oferă o experienţă unică, la care se adaugă sentimentul permanent că sunteţi stăpan pe situaţie. Reprezintă o parte a sistemului Opel Safetec, ce include airbaguri frontale, laterale şi opţional airbaguri cortină. Sistemul IDSPlus, cu Controlul Continuu al Suspensiilor (CDC), măsoară dinamica individuală a roţilor, controland permanent rigiditatea suspensiilor pentru toate cele patru roţi, în vederea adaptării acestora la condiţiile de drum şi de viteză. Veţi beneficia de o precizie superioară la manevrare, de mai multă siguranţă la virare şi de un nivel radical îmbunătăţit de stabilitate. Butonul Sport adaugă caracteristici suplimentare la excelenţa de manevrare a modelului Zafira. Disponibil cu şasiu sport şi cu sistemul IDS Plus, Butonul Sport activează modulul sport pentru o performanţă şi un control îmbunătăţite. Sistemul de Protecţie a Pietonilor este încorporat în designul elegant, impunător şi lipsit de proeminenţe al secţiunii frontale. Acesta permite deformarea controlată, pentru a reduce la minimum probabilitatea rănirii pietonilor în caz de impact. Sistemul de Iluminare Frontală Adaptivă (AFL) este controlat de mişcările volanului şi de viteza autovehiculului. Utilizand puternicele faruri cu Xenon ale modelului Zafira, sistemul AFL oferă o iluminare la virare mult mai puternică decat farurile normale. Motorizările diesel sunt economice şi puternice Dacă habitaclul spaţios şi interiorul extrem de modulabil sunt două argumente solide, un al treilea îl reprezintă motorizările diesel, în special cea de 1,9 CDTI de 150 de CP. Acest propulsor reuşeşte să transforme Zafira din maşină de familie în automobil cu valenţe sportive. Cei 150 de CP ai motorului propulsează cu foarte mare uşurinţă cele aproape 1,8 tone ale maşinii. Consumul se încadrează în limite decente, dacă ne gandim la cei 150 de CP şi la greutatea maşinii. Aproape 11 litri de combustibil consumaţi în oraş, şi 7-8 în afară. Pe drumurile virajate puteţi avea toată încrederea în maşină, pentru că sistemele de control îşi fac foarte bine treaba, reacţionand prompt la fiecare "scăpare" a şoferului. Evident că nu trebuie să "testaţi" limitele maşinii cu copiii, soţia şi părinţii în habitaclu, pentru că, încărcată la maxim, Zafira îşi mai pierde din agilitate. Pentru cea mai ieftină versiune de Opel Zafira, "Esentia", trebuie să "sărăciţi" bugetul familiei cu aproape 15.630 de euro, preţ cu TVA, însă o să aveţi ca dotări de bază, printre multe altele, ABS, discuri frană faţă şi spate, airbaguri frontale şofer şi pasager şi airbaguri laterale faţă. Un minus în oferta Opel este lipsa aerului condiţionat şi a ESP-ului, pentru multe dintre versiuni. Volkswagen Touran - motorizări performante, habitaclu spaţios Touranul este un monovolum derivat din VW Golf şi a fost lansat în anul 2003 cu scopul de a acoperi un segment în care concurenţa era deja prezentă de caţiva ani buni, şi aici mă refer la Renault Megane Scenic şi Opel Zafira. Iniţial, maşina era livrată în două variante, cu cinci şi şapte locuri, însă conducerea companiei a hotărat să renunţe la versiunea cu cinci locuri, hotărare luată ca urmare a lansării pe piaţă a modelului Golf Plus. Pe platforma de Touran se mai construieşte şi versiunea comercială Volkswagen Caddy. Modelul a primit un uşor facelift odată cu participarea la Salonul Auto de la Paris de anul trecut . La fel ca şi în Opel Zafira, impresia la volan de dubă pentru transport marfă este prezentă şi la bordul lui Touran. Totuşi senzaţia nu este aşa de pregnantă, pentru că reglajele volanului şi scaunului sunt ceva mai atent studiate decat la Zafira. Materialele de interior sunt în nota caracteristică Volkswagen, de foarte bună calitate, însă nu se poate spune că, în comparaţie cu Opel Zafira, Touran este cu mult peste, ba chiar se poate spune că sunt de calitate asemănătoare. Modelul celor de la Volkswagen stă mai bine la capitolul spaţii de depozitare, mult mai numeroase şi mai practic amplasate decat în Zafira. Interiorul este la fel de modulabil ca la concurent, cele două locuri din portabagaj fiind "ascunse" ca la Zafira. Diferă doar sistemul de rabatare, care la Zafira este cu maner din plastic, în timp ce la Touran este prezent un simplu maner textil, precum cel pentru închiderea hayonului. Chiar dacă cifrele nu diferă foarte mult, habitaclul lui Touran pare a fi mai mare decat la Zafira. O posibilă cauză o poate reprezenta desenul planşei de bord, care la Opel este mult prea plonjată spre interior, în timp ce la Touran ocupă mai puţin spaţiu. Scaunele faţă din Volkswagen sunt mai confortabile, situaţie care se întalneşte şi la cele trei locuri din spate, unde stai mai comod decat în Zafira. Touran are dotările de bază mai bogate decat cele de la Zafira Motorizarea de bază este 1,9 TDI 105 CP, bine-cunoscută de la modelele anterioare. Propulsorul nu este o referinţă în domeniu, însă te scoate din dificultăţile întalnite prin oraş sau chiar pe şosea. De la 1.800-1.900 de rotaţii şi pană pe la 3.500, maşina este decent propulsată, însă dacă treceţi peste graniţa celor 3.500 de rotaţii, vă cam rugaţi de Touran să depăşească "întarziaţii" de prin trafic. Dacă nu ţineţi chiar aşa mult la consumul de carburant, ar fi de preferat să alegeţi motorul 2.0 TDI de 140 de cai-putere, care sigur va reuşi să impregneze maşinii o dinamică ceva mai sportivă, la un consum nu cu mult mai mare în comparaţie cu propulsorul de 1.900 cmc. Dacă tot am ajuns la capitolul consum, Touran, cu motorizarea 19, TDI 105 CP, a reuşit un consum urban de 11 litri la sută, iar cel mediu, între 7,4 şi 8,5 litri. În afara oraşului puteţi reuşi să obţineţi valori chiar şi de 6,5 litri la sută, însă cu condiţia să nu apăsaţi pedala de acceleraţie mai mult decat este nevoie. La drum lung, maşina de aşază foarte bine pe şosea, iar în virajele stranse, sistemul electronic de control al stabilităţii îşi face foarte bine treaba. Chiar dacă încercaţi un condus mai sportiv, aproape de limită, ESP-ul plus alte cateva sisteme electronice reuşesc să vă aducă repede cu "picioarele pe pămant". Cel mai ieftin Volkswagen Touran costă 17.174 de euro, fără TVA, şi are în dotarea de bază airbag cap faţă şi spate, inclusiv airbag lateral faţă, airbag şofer şi pasager, cu posibilitatea dezactivării celui de la pasager. Un plus la Touran poate fi trecut în dreptul sistemelor electronice de siguranţă, unde oferta cuprinde sistem electronic de stabilizare a maşinii (ESP), inclusiv ABS, EDS şi ASR.
  •   2007-04-19
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte: Tendinte ale tehnologiei in 2014

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte, specialist IT&C

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Cosmina Marinescu: Sfaturi financiare pentru toti membrii familiei, de la mic la mare

Expertul Acasa.ro, Cosmina Marinescu, consilier financiar

Pune o intrebare