Stiinta & Tehnologie

#eco #1.6 drive #volvo v50

Volvo V50 1.6 DRIVe - Pipeta suedeza

Daca iti plac masinile sportive, cu multi cai putere, jante de 20 de inch, eleroane si un zgomot baritonal al evacuarii inseamna ca acest test nu e pentru tine. Astazi vorbim despre un model care consuma putin, este elegant, discret si plin de demnitate. Astazi avem ocazia de a povesti din nou despre experienta petrecuta la volanul unui Volvo si despre senzatiile pe care suedezii se straduiesc sa ti le ofere, odata ce ai pasit in habitaclu.

Spiritul conservator, rece, dar extrem de echilibrat al poporului scandinav se infiltreaza in fiecare particica a masinilor asamblate la Gotheburg sau Ghent. Am putea spune ca un Volvo civilizeaza soferul roman oferindu-i o doza de sobrietate si decenta. Am putut sa intram in pielea celor care sunt rasfatati de "talentele" suedezilor la volanul unui model important pentru Volvo, un membru al gruparii ecologiste DRIVe, echivalentul scandinav al indicativelor BlueMotion, Ecoflex sau . Este vorba despre V50 DRIVe.

Motor / Transmisie - 7/10

Pentru a se asigura ca break-ul poate primi eticheta DRIVe, sinonima zgarceniei la capitolul consum si emisii, Volvo a echipat modelul V50 cu noul sau motor diesel de 1.6 litri. Unitatea cu patru cilindri este capabila sa dezvolte o putere decenta, de 109 cai putere, resimtita abia la 4000 de rotatii. Desi valoarea nu este impresionanta, caracterul dinamic al modelului de 1411 kilograme este marcat de prezenta unui cuplu motor suficient, de 240 de Nm, pe care suedezii s-au straduit sa-l ofere cat mai devreme, inca de la 1750 de rpm.

Turbodieselul nu da senzatia ca masina ar fi submotorizata, chiar daca uneori ai simti nevoia unui impuls voinicesc din partea a inca 50 de cai putere. V50 se dovedeste insa a fi exact ceea ce il recomanda si suedezii: un familist convins, fara pretentii sportive, doar cu aspiratii ecologiste.

Avand in vedere ca majoritatea modelelor care poarta eticheta "Blue" sau " Eco " dispun de dieseluri cuplate la transmisii cu sase rapoarte te-ai fi asteptat ca si V50 DRIVe sa respecte aceasta regula. Nu este insa nici pe departe adevarat, suedezii tinand cu tot dinadinsul sa arate tuturor ca cea de-a sase treapta nu este necesara pentru obtinerea unui consum mic . Da, avem cinci rapoarte pe un model ecologic si chiar daca suna surprinzator, transmisia se achita cu brio de indatoririle sale. Avem de a face cu cinci rapoarte complet modificate, care au devenit mai lungi pentru a favoriza un consum mic, exceptand prima treapta, care ramane scurta pentru un demaraj bun.

Pentru soferii neobisnuiti cu astfel de versiuni, etajarea cutiei poate parea putin derutanta, drept pentru care Volvo a gasit o solutie ajutatoare: un indicator de schimbare a treptelor de viteza. Ca o trasatura aparte a acestei transmisii trebuie sa mentionam prezenta unui ulei cu frecare redusa, care isi aduce si el aportul la obtinerea unui consum mic. Daca ne referim strict la ceea ce va simti soferul atunci cand va folosi levierul schimbatorului, trebuie sa spunem ca cele cinci rapoarte se succed liniar si ca suedezii impresioneaza din nou prin cursa scurta si precisa, caracteristica modelelor sportive. Iata si un atribut interesant pentru cei care cautau astfel de picanterii la un model orientat spre consum.

Consum - 10/10

Ajungem la un capitol unde nu putem vorbi decat de bine despre noul V50 DRIVe. Nu exista surprize la acest capitol, suedezul achitandu-se onorabil de orice indatorire si de orice traseu mai lung de 1000 de kilometri. Consumul extraordinar, corelat cu rezervorul de dimensiuni normale, dau o ecuatie al carei rezultat este intotdeauna o autonomie de patru cifre. In mediul urban, o exploatare decenta dar fara menajamente a motorului ecologic ne-a rasplatit cu o valoare ce a depasit cu putin peste 6 litri la 100 de kilometri.

Rezultatul se datoreaza in primul rand prezentei sistemului start-stop, care taie din ratia de combustibil, ori de cate ori autovehiculul stationeaza. Practic motorul se opreste atunci cand schimbatorul este pe zero iar ambreiajul este eliberat. Repornirea se face, bineinteles, odata cu calcarea ambreiajului. In mediul extraurban valorile sunt si mai mici, consumul indicand o valoare de 4.5 litri/100 de km atunci cand rulati constant cu o viteza de peste 125km/h. Daca optezi insa pentru recorduri de consum, trebuie sa stii ca o exploatare blanda a pedalei de acceleratie si o viteza ceva mai mica te poate rasfata cu aproximativ 3.8 litri/100 de kilometri.

Performante - 6/10

V50 DRIVe nu exceleaza la acest capitol, insa isi propune sa ofere un minim de decenta soferului care circula pe soselele patriei si nu are nevoie de mai mult de 190 de km/h pentru a ajunge la destinatie. Referindu-ne la acceleratie, trebuie sa spunem ca sprintul pana la 100 km/h se realizeaza in 11.5 secunde, un interval destul de mare, pe care Volvo va incerca sa il imbunatateasca in anii urmatori. Cert este ca performanta este buna, comparativ cu cea a unor care dispun de aceeasi putere sub capota.

Interior - 8/10

Interiorul unui Volvo inspira respect iar V50 nu face exceptie. In habitaclul lui V50 respiri un aer aristocrat, te imbraci in prestanta si debordezi de incredere in sine. Materialele de calitate buna, cu o textura destul de monotona, inviorate insa de insertiile din aluminiu, au rolul de a-ti aminti ca te afli intr-un model premium. Sa nu uitam nici de finisajele exceptionale, care nu lasa sa se intrevada nici cea mai mica eroare de asamblare. Toate aceste trasaturi fac din V50 un model corect, capabil sa te binedispuna, chiar daca designul interior ramane la fel de monton, exceptand forma futurista a consolei centrale. Afisajul de culoare verde, traditional pentru Volvo, nu lipseste, asa cum nu lipsesc nici instrumentele de bord simple, fara artificii estetice.

Scaunele, confortabile pe distante lungi, sunt imbracate intr-o tapiterie textila ciudata, in cazul versiunii DRIVe, caracterizata insa de o rezistenta buna in timp. Spatiul interior este si el destul de generos, chiar daca nu vorbim despre unul dintre cele mai incapatoare habitacluri din segment. Pasagerii de pe locurile din spate vor calatori confortabil, si vor beneficia de suficient loc pentru picioare si cap, linia plafonului fiind destul de inaltata. Portbagajul ofera insa o capacitate de numai 417 litri. Destul de putin pentru un model cu inclinatii familiste avand in vedere faptul ca in segment rivalii ofera peste 450 de litri.

Calitate / Pret - 10/10

Noul V50 DRIVe se bucura de un pret relativ bun pe piata din Romania, avand in vedere ca vorbim despre un model premium, care se straduieste sa obtina un consum demn de lauda. Versiunea de baza pleaca de la 19.500 de euro fara TVA, ceea ce se traduce in 23.205 euro cu toate taxele incluse. La acest pret, versiunea testata de noi mai primeste o serie de optionale care urca pretul modelului pana la 26.796 de euro cu TVA, un pret bun, comparativ cu ceilalti rivali din segment. Constructorii premium care activeaza pe piata din Romania nu au propus momentan versiuni ale break-urilor care rivalizeaza cu V50, Audi si BMW multumindu-se cu TDI-uri eficiente sau o serie de elemente Efficient Dynamics.

In Romania Seria 3 Touring vine echipat cu un diesel capabil sa dezvolte 143 de cai putere, deci cu mult peste V50 DRIVe. Cu toate acestea, facand o scurta paralela, observam ca cea mai ieftina motorizare diesel a modelului bavarez pleaca de la 32,725 de euro, deci cu mult peste ceea ce percepe Volvo. Nici in curtea Audi lucrurile nu stau mai ieftin, un A4 Avant echipat cu motorul diesel de 120 de cai putere fiind estimat la 29.987 de euro. Daca abandonam putin ideea de model premium si ne indreptam privirea asupra unui break pozitionat ceva mai sus din cauza dimensiunilor (vorbim despre Passat Variant BlueMotion), observam ca pretul de pornire fixat de Volkswagen este de 23.569 de euro cu TVA, din nou mai mare decat cel al modelului Volvo.

Siguranta - 9/10

Volvo si-a castigat un renume deosebit in materie de siguranta rutiera, ceea ce inseamna ca toate modelele constructorului suedez pun la mare pret viata pasagerilor. V50 vine echipat cu airbaguri frontale si laterale SIPS, cu un sistem WHIPS care asigura protectie pentru ocupantii scaunelor fata la impactul posterior, cu airbaguri cortina IC, cu sistem ABS si EBA de asistare la franarea de urgenta si cu control dinamic al tractiunii si stabilitatii (DSTC). Nu puteau lipsi centurile de siguranta cu pretensionare pirotehnica, lumini de avarie la franarea de urgenta, coloana de directie deformabila si distributie electronica a fortei de franare. Nota modelului testat nu este insa maxima pentru ca lipsesc sistemele de prevenire a coliziunilor cu care Volvo si-a inzestrat intreaga gama de modele.

Tinuta de drum - 8/10

Desi vorbim de un familist, axat in primul rand pe confort, V50 dovedeste ca poate sa pastreze o tinuta de drum foarte sigura, indiferent de situatie. Sasiul DRIVe, coborat cu 10 mm, contribuie decisiv la obtinerea unei stabilitati de invidiat, chiar si la viteze mari, de peste 150 de km/h. In viraje stranse, sau acolo unde directia este fortata sa gaseasca traiectoria ideala, soferul este ajutat de sistemul DSTC, care impiedica ruperea aderentei si pastrarea unei tinute de drum exemplare. Nu lipseste insa ruliul caroseriei, resimtit cu precadere in virajele fortate, un amanunt deranjant, dar de care e greu sa scapi.

Vizibilitate - 9/10

pastreaza aceeasi linie echilibrata si la capitolul vizibilitate. Soferul se simte stapan pe situatie in orice moment, multumita suprafetei vitrate generoase si a oglinzilor bine proportionate. Montantii nu incomodeaza foarte mult, doar manevrele cu spatele fiind ceva mai solicitante atunci cand nu beneficiezi de camera pentru mersul cu spatele sau de senzori de parcare. Compenseaza insa luneta si dimensiunile generale, care nu sunt atat de impunatoare pe cat ar fi tentati unii sa creada. Pe timp de noapte ochii soferului sunt protejati de oglinda retrovizoare cu tenta, in timp ce farurile se straduiesc sa tina pasul cu bezna romaneasca si cu marcajele absente. Desi nu avem parte de lumini cu xenon, V50 "vede" bine noaptea daca farurile sunt reglate, fara a pune probleme celorlalti participanti la trafic. Din nefericire lipsesc proiectoarele, lucru care duce la scaderea notei modelului la acest capitol.

Tehnologie - 7/10

V50 incearca sa ofere pasagerilor sai un detaliu greu de observat fara o documentare prealabila. Este vorba despre un sistem de control a calitatii aerului, botezat AQS, care se asigura ca habitaclul este caracterizat de o ambianta placuta. Fundalul sonor poate varia, in functie de preferintele soferului si in functie de modul de stocare al melodiilor, care isi gasesc locul fie pe un iPhone, fie pe un CD. Sarcinile soferului sunt usurate de geamurile si oglinzile electrice, comenzile pe volan si pilotul automat cu functie prompta de accelerare. Pentru iernile geroase Volvo s-a gandit la confortul pasagerilor de pe locurile anterioare si a prevazut scaunele cu o functie de incalzire pe doua niveluri.

Design - 7/10

Exteriorul lui V50 lasa sa se inteleaga ca avem de a face cu un break, insa detaliile estetice iti dezvaluie o mixtura intre o latura sportiva si una familista. Modelul suedez pastreaza insa robustetea cu care Volvo ne-a obisnuit, subliniind inca o data valorile apreciate de publicul larg. Versiunea DRIVe se individualizeaza prin prezenta unor logo-uri la nivelul caroseriei, prin jantele Libra de 16 inch, speciale pentru aceasta versiune, prin eleronul ancorat pe hayon si prin garda la sol redusa cu 10 mm. Tot la capitolul design trebuie sa mentionam prezenta unei grile frontale acoperita partial, cu rol de reducere a coeficientului de frecare.

Galerie foto cu Volvo V50 1.6 DRIVe

Cititi mai multe pe Automarket.ro 

  •   2009-12-15
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului