Stiinta & Tehnologie

Un mort pe sosea ne costa 300.000 de dolari

O pe
rsoana decedata dupa un accident rutier costa statul roman intre 200.000 si 300.000 de dolari, in timp ce o persoana accidentata grav determina o pierdere de 100.000 de dolari. In SUA, pierderea este de 1 milion $ de persoana "Conform unui studiu realizat de Banca Mondiala, aceste sume includ toate costurile pe care statul le suporta in procesul de crestere a unui cetatean, dar si banii pe care persoana decedata i-ar mai fi virat in vistieria statului, daca nu si-ar fi pierdut viata", ne-a declarat Marian Nedelescu, presedintele Asociatiei Victimelor Accidentelor de Circulatie. Astfel, cei 300.000 de dolari se compun din banii investiti in educatia primara si superioara a individului, in alocatii si subventii, dar si din sumele pe care statul le-ar mai fi incasat din asigurari sociale, taxe si impozite. "Venitul mediu al tarii este factorul de baza al acestui calcul. De pilda, statistica de care vorbeam spune ca un mort costa, in SUA, peste un milion de dolari", adauga presedintele AVAC. Ministrii dezbat siguranta rutiera doar teoretic 46.000 de persoane decedate, incepand cu 1990. Peste 2.500 de morti anual, in urma a 7.000 de accidente grave. Acestea sunt consecintele romanesti ale "flagelului epocii moderne", asa cum sunt numite tragediile rutiere. In fata evidentei negre, statul raspunde cu programe "pe hartie", chiar daca Uniunea Europeana cere ca, pana in 2010, numarul accidentelor fatale sa scada cu 50%. La rarirea accidentelor pot contribui, potrivit lui Marian Nedelescu, si controalele efectuate la administratiile publice locale. "Banii din amenzi merg la mai-marii comunitatilor din teritoriu. Insa nu se stie la ce sunt folositi", precizeaza presedintele AVAC. El recomanda un control si la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, despre care spune ca "a cheltuit doar vreo 100 milioane de lei vechi din cele 110 miliarde disponibile, pentru despagubirile victimelor de accidente cu autor necunoscut". Marian Nedelescu se plange si de activitatea Consiliului Interministerial de Siguranta Rutiera. Compus, teoretic, din ministrii transporturilor, internelor, justitiei, sanatatii, educatiei, apararii, economiei si finantelor publice si mediului, plus membrii Consiliului Local al Municipiului Bucuresti, CISR nu se intruneste niciodata in formula completa, conform presedintelui AVAC. "Noi pe hartie stam bine, insa realitatea arata altcumva", puncteaza Marian Nedelescu. El spune despre guvernanti ca "manifesta dispret fata de cauza noastra", si ii acuza de iresponsabilitate. "La comemorarea din 18 noiembrie am trimis invitatii pentru 100 de senatori si 50 de deputati, insa nu a venit niciunul dintre ei", argumenteaza Marian Nedelescu. "CSAT sa se ocupe de accidentele rutiere" Pentru diminuarea numarului si gravitatii accidentelor de circulatie, AVAC a intocmit un Program National in 10 puncte, prin care spera sa "sensibilizeze autoritatile". Primul punct al programului sustine "ridicarea sigurantei rutiere la nivel de politica de stat", miza fiind ca de pericolul de pe sosele sa se ocupe Consiliul Suprem de Aparare a tarii. O alta problema identificata de AVAC este reintegrarea sociala a victimelor accidentelor sau a rudelor indoliate. In acest sens, Marian Nedelescu a oferit exemplul familiilor celor care si-au pierdut viata in timpul serviciului: "Statul ofera rudelor patru salarii medii pe economie, bani care nu inseamna mai nimic". Asociatia propune acordarea unei sume de 10.000 euro, intr-o singura transa, in conditiile in care accidentele de munca provoaca 500 de decese in fiecare an. "Daca inmultim numarul mortilor cu suma pe care o cerem noi, rezulta cam cat un comision de fregata ", glumeste, amar, Marian Nedelescu. AVAC cere, de asemenea, introducerea unei ore de educatie rutiera in programul saptamanal de invatamant din scoli si licee, precum si infiintarea unor instante judecatoresti specializate in domeniul accidentelor rutiere. "Nu este posibil ca niste persoane care nu au nici macar carnet de conducere sa judece astfel de cazuri", a mentionat presedintele Asociatiei. Avand in vedere si decesele de care se fac vinovati asa-numitii "baieti de bani gata", AVAC solicita ca plata despagubirilor sa revina celor in culpa, si nu statului. Nici asistenta medicala in cazul accidentelor nu este lasata de-o parte de AVAC, care propune infiintarea unui sistem SMURD la nivel national. Nu in ultimul rand, presedintele Marian Nedelescu cere amenzi mari pentru cei raspunzatori de infrastructura. "In mediile rurale se produc 60% din totalul accidentelor grave, pentru ca exista comune intregi fara semne de circulatie", spune presedintele AVAC. Totusi, si Capitala are probleme similare. "Din informatiile noastre, primaria a acordat deja cateva amenzi celor de la Telefoane si celor de la Gaze pentru gropile lasate neastupate", a mai spus Marian Nedelescu. Celelalte puncte din programul AVAC privesc gradul de securitate al autovehiculelor, coruptia in randul expertilor care stabilesc imprejurarile producerii unui accident, transportul in comun si, bineinteles, starea drumurilor. Nedelescu, accidentat de ambasadorul american In anul 1987, Marian Nedelescu a fost el insusi victima unui accident de circulatie. "Atunci m-a izbit frontal masina in care se afla ambasadorul Statelor Unite. M-am ales cu 17 copci pe cap si cu numeroase sechele: piciorul stang, mai scurt cu doi centimetri decat dreptul, aplatizarea palmelor si altele", a dezvaluit presedintele AVAC. Asociatia numara 300 de persoane, toate victime directe sau indirecte ale "flagelului". "Incercam sa-i consiliem, sa-i ajutam in procese. Mai multe nu putem face", ofteaza Marian Nedelescu. Dupa care mai da glas unui regret: "Accidentele rutiere sunt principala cauza a mortalitatii in randul tinerilor intre 16 si 24 de ani". In aceste cazuri, statisticile nu mint. Importatorii auto, complet dezinteresati "In Romania, nu exista o politica la nivel national in privinta prevenirii accidentelor de circulatie. In Vest, spre exemplu, producatorii si importatorii auto au responsabilitati clare in aceasta privinta, fiind inclusi in strategii nationale pe termen lung. La noi n-au nicio obligatie, asa ca nu sunt deloc interesati de acest lucru. Ei fac bani, si atat. Daca importatorii ar dona macar 1% din pretul de vanzare al fiecarei masini, s-ar aduna anual o suma importanta", explica Virgil Mihailovici, presedintele Asociatiei pentru Siguranta Rutiera. El spune ca a organizat 15 actiuni de prevenire pana acum, sprijinul venind din partea unor firme care nu au legatura cu domeniul auto. "Desi castiga milioane de euro pe an, importatorii nu vor sa se implice in acest domeniu. La noi, statul nu a facut nici macar o lege atractiva a sponsorizarii, ce sa mai vorbim de vreo strategie?", ne-a declarat Virgil Mihailovici.
  •   2006-11-27
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte: Vehiculele electrice vor reduce poluarea cu peste 20%

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte, specialist IT&C

Pune o intrebare