Stiinta & Tehnologie

Topul sistemelor de siguranta

Masi
nile care “vad”, vorbesc sau salveaza vieti au devenit in ultima vreme o realitate. Pentru un potential accident auto , un microcip poate fi la fel de crucial pentru supravieturie ca si centura de siguranta . Centura de siguranta a devenit obligatorie in majoritatea tarilor inca din anii 1960 au crescut siguranta ocupantilor autovehiculelor si a redus considerabil pierderile de vieti omenesti in urma accidentelor rutiere. In zilele noastre se doreste ca sistemul de control al stabilitatii(ESP) sa devina obligatoriu pentru toate autoturismele, estimandu-se astfel o reducere a numarului de decese anuale cu 10.000. Acest sistem, denumit ESP, a devenit deja standard pentru toate masinile de lux si optional pentru majoritatea masinilor si a fost creat nu prentru a salva vieti in urma unui accident, ci pentru a preveni accidentele. Intrebarea care se ridica in urma dezvoltarii acestor sisteme electronice pentru prevenirea accidentelor si pentru asistarea soferilor este: Cat de mult ajutor isi doresc sau necesita soferii? Cine detine controlul masinii? Producatorii precum Ford sau Mercedes-Benz au declarat ca tehnologia nu o sa preia niciodata comanda volanului din mainile soferului. Firmele au dezvoltat un sistem foarte bine pus la punct, anuntand prin semnale luminoase si sonore atunci cand un sistem electronic este pe cale sa intre in functiune. Prezentam acum topul celor mai bune sisteme de siguranta pe care le puteti avea pe masina: 1.ESP( sistemul electronic de control al stabilitatii) Sistemul ESP a fost dezvoltat plecand de la ABS(anti-blocking sistem), un sistem ce nu permite rotilor sa se blocheze in momentul franarii. ESP-ul controleaza franarea independenta pe fiecare roata si tractiunea pentru a impedica rasucirea masinii in curbe periculoase sau pentru a impiedica masina sa se rastoarne in urma efectuarii unor manevre nepotrivite. 2.Sistemul de prevenire a coliziunilor Cunoscut si ca sistemul de franre anticipata, aceasta tehnologie se bazeaza pe cunostintele dobandite in urma folosirii sistemului inteligent cruise-control si consta in folosirea unui radar pentru a anticipa eventualele coliziuni si actioneaza automat franarea. Cei de la General Motors dezvolta acest sistem inlocuind radarul cu unde Wi-Fi si GPS-ul pentru a localiza celelalte masini aflate in trafic. 3.Sistemult pentru unghiul mort Este un sistem dezvoltat de cei de la Volvo si implementat pe modelul S80 de avertizare a soferului atat la plecarea de pe loc cat si in trafic, informand soferul despre autoturismele si obiectele care se afla in puctul mort. 4.Sistemul inteligent cruise-control Acest sistem mentine o distanta prestabilita fata de masina din fata, reducand astfel oboseala soferului mai ales in cazul calatoriilor de lunga durata desfasurate in trafic aglomerat . Sistemul se regaseste pe modele ale producatorilor precum Infiniti, Mercedes-Benz, Lexus si Jaguar. Sistemul folosit de cei de la Audi este capabil sa opreasca masina de la o viteza de 130 km/h pana la 0. 5.Camera video si radar pentru mersul cu spatele Radarul montat in partea din spate a masinii care emite sunete in interiorul cabinei la mersul cu spatele pentru a ghida mai bine soferul, anuntandu-l astfel de apropierea de o alta masina sau obiect, este acum o dotare des intalnite la majoritatea producatorilor. Camera video montata in spatele masinii transmite imagini pe monitorul montat pe bord ofera o mai buna informare a soferului in legatura cu ce se afla in spatele masinii la mersul cu spatele. Sistemul montat pe Audi Q7 are o camera montata in partea din spate ce ofera soferului o vedere de 130 de grade in spatele masinii. 6.Sistemul de avertizare asupra presiunii din pneuri Un cauciuc care nu are suficienta presiune duce in primul rand la o crestere a consumului de carburant, dar poate conduce si la accidente grave. Incepand cu luna septembrie a anului 2007 toate masinile trebuie sa fie dotate cu un indicator pentru presiunea in pneuri. Senzorii montati in valva lor transmite informatii catre indicatorul de pe bord care se aprinde atunci cand nivelul presiunii scade cu 15% sub nivelul minim recomandat. 7.Airbag-urile inteligente Inca din anul 2006 producatorii au fost obligati sa creeze airbag-uri inteligente care sa fie capabile sa detecteze prezenta pasagerilor pe locurile din fata. Au fost create airbag-uri care sa aiba doua pozitii de deschidere, cu volum de aer diferit in functie de datele oferite de senzori. Marimea airbag-ului si presiunea din el depinde de gravitatea accidentului sau de persoana care ocupa locul respectiv. 8.Protectia pentru rasturnare Este un sistem foarte util in cazul SUV-urilor sau a masinilor decapotabile unde pasagerii sunt mult mai expusi in cazul rasturnarilor. Majoritatea acestor sisteme folosesc senzori care daca o intoarcere a fost executata prea rapid sau daca masina si-a pierdut traiectoria pentru a evita un obstacol. Sistemul ESP intervine si incearca corectarea traiectoriei vehicolului prin cresterea tractiunii la rotile care necesita acest lucru si actionarea franelor pentru a repozitiona autoturismul pe traiectoria dorita. In plus, in caz de nevoie, se declanseaza o serie de airbag-uri de tip cortina amplasate in tetierele scaunelor pentru a preveni eventualele raniri cu cioburi provenite de la geamurile laterale sau alte obiecte. 9.Active Head Restraint Acest sistem consta intr-o bara metaliza introdusa in scaun, care se indoaie in cazul unui impact pentru a absorbi socul si pentru a mentine dreapta pozitia capului ocupantilor. 10.Asistenta post-accident Atunci cand nici soferul si nici sistemele de siguranta nu reusesc evitarea unei coliziuni, singurul sistem care mai este important este cel post-accident. Acest sistem consta in comunicarea automata de urgenta a accidentului pentru a primi ingrijirile necesare. Masina poate comunica cu ajutorul retelei de telefonie folosita in masina si poate chiar indica pozitionarea masinii folosind GPS-ul. Viitorul model al acestui sistem o sa ofere o gama mult mai larga de informatii serviciilor de ambulanta si politie cum ar fiu: ce locuri din masina erau ocupate, cate airbag-uri s-au deschis si locul impactului pe masina sau daca aceasta s-a rasturnat sau nu. Pentru mai multe informatii despre ultimele modele de masini de pe piata aboneaza-te la Newsletterul Masini.acasa.ro Autor: Alex Oancea
  •   2008-01-09
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Aurelian Popescu: Tot ce trebuie sa stii despre asigurarea obligatorie a locuintelor

Expertul Acasa.ro, Aurelian Popescu, consultant de asigurari

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expert Acasa.ro, Ovidiu Leonte: Cum se transporta un computer

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte, specialist IT&C

Pune o intrebare