Stiinta & Tehnologie

Sperietoarea de masini

Prima luna de integrare a adus cu sine si prima perioada de debusolare a pietei auto romanesti. Vinzarile de masini autohtone s-au diminuat cu 25,2%, in timp de importurile au avansat cu 15,4%. Vinzarile Daewoo au scazut la 926 de unitati luna trecuta comparativ cu ianuarie 2006, iar cele ale Dacia la 4.503 unitati. Diminuarea vinzarilor Dacia cu 28% a fost pusa de oficialii companiei pe seama scoaterii din productie a modelului Pick Up. Insa ponderea „Papucului“ in vinzarile din prima luna a anului trecut era de 17%. Unde s-a dus diferenta de 11%? Si asta in ciuda eforturilor Dacia, care a lasat marketingul sa salveze situatia, prin demararea unei campanii promotionale care oferea o reducere echivalenta valorii taxei de prima inmatriculare. Nici avansul importurilor de masini noi nu a fost unul consistent, dupa ce in ianuarie 2006 cresterea fata de perioada similara din 2005 era de 55%. Poate ca dupa luni si ani de cresteri masive, un dus rece inca isi asteapta efectul. Nu numai lipsa de modele noi sau posibila suprasaturare a pietei a avut un efect advers asupra cresterii vinzarilor de masini, dar si cadrul legislativ. Mai ales cind vine vorba de a plati bani in plus. Desi controversata taxa de prima inmatriculare a fost principalul subiect de discutie luna trecuta, nimeni nu recunoaste oficial ca incertitudinile privind aplicarea acestei taxe ar fi dat peste cap in vreun fel vinzarile de masini din ianuarie 2007. Sperietoarea de rable , alias taxa de prima inmatriculare, s-a transformat prin incertitudinile generate si in sperietoarea de masini noi. Si asta tocmai din cauza limitarii optiunilor. Clientii din Romania care intentionau sa cumpere un autoturism rulat au avut doua solutii in contextul existent: fie sa astepte sa vada cum va evolua aceasta taxa, cu toate posibilitatile (de pastrare , de reducere a nivelului sau chiar de eliminare, cu toate ca Finantele au ramas ferme pe pozitia de mentinere a taxei la nivelul prezentat initial), fie sa-si cumpere o masina second-hand care a fost inmatriculata in Romania inainte de 1 ianuarie 2007, evitind astfel plata taxei. Prin opozitie, clientii de masini noi au avut doar o singura optiune: sa plateasca. Si nu doar taxa de prima inmatriculare. Pentru leasing, s-a introdus si aplicarea de TVA pe dobinda, ceea ce a majorat valoarea unui contract cu 0,6 pina la 3%, disparind astfel avantajul leasingului ca produs de creditare. Insa, dupa sloganul „si-asa e rau, si-asa nu-i bine“, eliminarea taxei ar fi facut ca datele despre vinzarile masinilor noi sa se inroseasca si mai mult.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea