Stiinta & Tehnologie

Sistemul impotriva adormitului la volan

In u
rma unui sondaj s-a demonstrat ca un factor important in producerea accidentelor rutiere este somnolenta urmata de adormitul la volan. In urma acestui studiu firmele Saab si Volvo au demarat un proiect de dezvoltare a unui sistem ce monitorizeaza ochii soferului si miscarile capului acestuia. Un caz consumat cu putin timp in urma este acela al unei femei care conducea pe autostrada intr-o stare avansata de somnolenta. Astfel ea a pus in pericol siguranta celor din jur deoarece nu mai putea mentine directia masinii, taia benzile de mers si a intrat chiar si in fata unui camion de mare tonaj care se deplasa regulamentar. Dupa aproximativ 50 km de condus in aceasta stare de somnolenta a fost oprita de catre politie. A explicat ca nu dormise decat doua ore cu o noapte inainte si nu a negat faptul ca a condus mai mult dormind toata acea perioada fiind in repetate randuri la un pas de tragedie. Neatentia soferilor, in care se incadreaza si somnolenta, contribuie la 26-30% dintre accidente. Acest procentaj poate fi insa mult mai mic decat cel adevarat deoarece este bazat pe informatiile colectate de catre politisti in urma accidentelor, daca soferul recunoaste sau daca exista martori care sa afirme acest lucru. Sistemul creat de cei de la Saab se numeste Driver Attention Warning System. Este format din doua camere miniaturale - montate una pe portiera din partea soferului iar cealalta pe consola centrala – care inregistreaza si analizeaza miscarile ochilor. Daca sistemul detecteaza faptul ca ochii au stat inchisi mai mult decat durata normala a unei clipiri se aude un sunet urmat de intrebarea “ Obosit? “ care apare pe bord. Daca somnolenta soferului continua sistemul il avertizeaza prin mesajul sonor “Esti obosit! “. Al treilea semnal este la un volum mai ridicat si il anunta verbal pe sofer: “Esti pericuos de obosit! Opreste imediat ce esti in siguranta sa o faci!”. Atunci cand senzorii detecteaza o miscare a capului spre inainte sau inapoi actioneaza vibratiile montate in interiorul scaunului soferului. Acest sistem este unul destul de complicat iar una dintre problemele intampinate a fost cum sa monitorizeze miscarile ochilor unei persoane care poarta ochelari deoarece lentilele si ramele deruteaza sistemul. Producatorul a afirmat ca acest sistem ar putea fi montat pe toate modelele de masini in viitorul apropiat dar nu a fost inca mentionat un pret pentru acesta. Sistemul celor e la Volvo foloseste o alta metoda insa rezultatele ar trebui sa fie aceleasi. Acest sistem, denumit Driver Alert, monitorizeaza distanta dintre masina si jona de la marginea drumului pentru a determina daca masina este condusa intr-un mod controlat. Daca stilul de condus se dovedeste a fi periculos ca urmare a neatentiei la volan, o avertizare sonor si un mesaj scris anunta “Atentie, este timpul pentru o pauza!” impreuna cu imaginea unei cesti de cafea afisata pe bord. Un alt sistem al celor de la Volova este Lane Daparture Warning, sistem ce avertizeaza soferii atunci cand depasesc marcajele drumului fara a semnaliza in prealabil. Eficienta acestui sistem este data de cantitatea si calitatea marcajelor aflate pe sosele. Aceste sisteme urmeaza sa fie implementate, ca parte din acelasi pachet optional de siguranta, pe modelele Volvo S80 , V70 si XC70 inca de la inceputul anului 2008. Pretul pentru acest pachet optional nu a fost inca anuntat. Pentru mai multe informatii despre ultimele modele de masini de pe piata aboneaza-te la Newsletterul Masini.acasa.ro Autor : Alexandru Oancea
  •   2007-11-30
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila:  Condu-ti tu cariera, nu lasa cariera sa te conduca!

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila

Pune o intrebare