Stiinta & Tehnologie

Sandero concureaza cu Loganul

Exceptand caroseria, noul model nu aduce nimic in plus

Dacia Sandero este, in acest moment, aproape cel mai ieftin hatchback de pe piata romaneasca, daca nu luam in calcul Daewoo Matiz, aflat in promotie inainte de disparitia totala, si Chevrolet Spark . In materie de echipare insa, noul model Dacia va fi dezavantajat in fata competitiei, inclusiv in fata Loganului, mai ieftin cu 500 de euro.
Fara indoiala, aparitia Sandero este un pas inainte pentru Dacia, chiar si in situatia in care marca romaneasca de automobile isi pastreaza statutul de producator low-cost si cu noul sau model. Hatchbackul Sandero inregistreaza asadar o evolutie fata de Logan, dar nu una semnificativa, ci doar de imagine. Pentru ca schimbarile esentiale realizate la platforma comuna nu se refera la tehnologia utilizata, ci numai la design. Practic, pe langa reducerea lungimii masinii, urmare a disparitiei portbagajului tipic de sedan, caroseria este mai prietenoasa, mai moderna si mai robusta, dar pastreaza aceleasi caracteristici de tip boxy-shape (asa cum au botezat-o ziaristii straini).

Aspect si confort

Daca analizam dimensiunile modelului Sandero, constatam ca raporturile lungime/latime/inaltime sunt destul de nefiresti, mult mai apropiate de cele ale monovolumelor. Cea care strica armonia pare a fi inaltimea, daca incadram Sandero in clasa mica (supermini), unde modelele se situeaza mult sub limita de 1,50 metri. Daca ne raportam la clasa compacta (Sandero s-a strecurat exact la granita dintre cele doua), avem de-a face cu o lungime prea mica (are 4,02 metri, iar compactele depasesc de obicei 4,20 metri). Totul se trage de la planul Renault de a construi o masina cu un volum aparent mare, care sa induca proprietarului senzatia de spatiu. Acelasi lucru s-a intamplat cu Logan, platforma celor doua fiind proiectata exact in acest sens. In rest, liniile sunt mai calde, mai rotunjite, farurile au un aspect ceva mai contemporan, iar aerodinamica nu mai este atat de vizibil redusa precum la Logan.
Daca gusturile cumparatorului nu sunt afectate de aspectul exterior, putem discuta despre al doilea capitol, interiorul. Si aici conceptul de low-cost este tradat de materiale, de limitele impuse proiectarii si de spiritul practic. Cei care au condus un Logan stiu ca atmosfera din gama Dacia nu este una foarte eleganta. De la plasticul utilizat la plansa de bord, fetele de usi, ornamente si pana la tapiteria scaunelor, totul tradeaza pretul masinii. Sandero nu a evoluat prea mult in acest sens, fiind schimbat usor desenul, si nu imbunatatite neaparat materialele. In fine, micile probleme de ergonomie au ramas nerezolvate, comenzile geamurilor amplasate intre scaune sau inclinatia nefireasca a consolei centrale fiind aceleasi ca la Logan.

Echipari

In sfarsit, pasul final in aprecie-rea lui Sandero vizeaza atat tehnologia cu care este echipata, cat si dota-rile standard si optionale. Platforma Logan este ieftina pentru ca utilizeaza solutii simple, de genul puntii spate rigide, ca sa nu mai vorbim despre directia neasistata existenta la versiunea de baza. Un castig pentru Sandero este aparitia ABS-ului in standard. Insa dotarile minime necesare (al doilea airbag fata, directie asistata, CD player, aer conditionat, inchidere centralizata) obliga clientii sa opteze pentru versiunea Ambiance (cea de baza nu permite toate aceste optionale), care costa 7.350 de euro la care se adauga echipamentele respective, adica 685 euro. Rezulta un pret minim, pentru un Sandero decent, de 8.035 de euro, valoare ce se apropie nepermis de mult de preturile altor competitori din clasa mica, si vorbim aici despre masini care nu se incadreaza in conceptul low-cost, cu materiale mai placute la privit si atingere, un design mai elaborat, ba chiar cu un renume ceva mai bun, implicit o valoare de revanzare crescuta. Pentru acest ultim detaliu putem exemplifica: o Dacia Logan din 2005, cu 50.000-60.000 de kilometri in echiparea Preferance (minim de dotari), care a costat noua 7.100 de euro, se vinde in medie cu 5.000 de euro, second-hand. Un Chevrolet Kalos cu aceleasi caracteristici se vinde pe piata libera cu cel putin 6.000 de euro. Rezulta ca economia de bani de la cumparare se pierde la revanzare. Si inca un detaliu: bancheta rabatabila, cea care ar putea convinge romanii ca un hatchback nu este cu nimic mai prejos decat un sedan, nu este disponibila decat la echiparile superioare, deci mai scumpe. Nu in ultimul rand, garantia oferita de Dacia este dintre cele mai mici de pe piata, fiind nevoie de plata unei taxe suplimentare pentru a ajunge la 3 ani, in vreme ce unii competitori ofera deja 5 sau chiar 7 ani. Cat despre cea mai dotata versiune, Prestige, este atat de scumpa, incat poate concura fara probleme cu unele dintre compactele cele mai accesibile.

Concluzie

Inainte de a descoperi calitatile dinamice ale noului model Dacia, putem spune despre aceasta masina ca reprezinta o afacere pentru persoanele care nu doresc sau nu-si permit sa plateasca accesorii „moderne“ precum AC sau CD player. Pretul de 6.900 de euro, plus taxa de inmatriculare, reprezinta totusi o valoare destul de mare pentru un roman care nu mai poate scoate alte cateva sute necesare confortului. Iar in acest caz, o optiune mai buna este Logan, care costa doar 6.400 de euro si are si un portbagaj urias. Evolutia marcii Dacia cu un hatchback era necesara, insa ar fi fost mai potrivit ca acest model sa aduca mai multe imbunatatiri la nivelul confortului, al dotarilor si al tehnologiei, iar pretul rezultat, cu 1.000 de euro peste valoarea actuala, sa contribuie si la cresterea imaginii marcii, dupa modelul Skoda sau Daewoo/Chevrolet. O analiza preliminara prefigureaza o iminenta canibalizare a modelului Logan, in special pe versiunile superioare, si un impact mult mai redus atat pe piata autohtona, cat si pe cea vestica, in comparatie cu Logan. In cifre, situatia ar putea ajunge de la o medie de 6.000 de Logan vandute lunar in 2008 la circa 4.000 Logan si 2.000 Sandero in urmatoarele luni, intr-o proportie de 1/3 = 2/3, precum bancheta rabatabila. Este posibila apoi o scadere pentru sedan, pe termen mediu si lung, astfel ca un raport 50/50 in 2009-2010 poate fi destul de usor de anticipat.

 

Pentru mai multe informatii despre ultimele modele de masini de pe piata aboneaza-te la Newsletterul Masini.acasa.ro

  •   2008-06-10
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila:  Condu-ti tu cariera, nu lasa cariera sa te conduca!

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului