Stiinta & Tehnologie

Romanii sunt dependenti de masina

Un studiu realizat in Germania, Romania, Cehia, Polonia si Ungaria arata obiceiurile auto ale locuitorilor din aceste tari

Compania GE Money a comandat TNA AISA, specializata in cercetari de piata, un studiu privind obiceiurile de consum si utilizare in materie de automobile ale cetatenilor din cinci state europene, printre care si Romania. Sondajul a fost realizat in primele doua luni ale anului, in mediul urban, si scoate in evidenta diferentele, uneori majore, intre romani, nemti , unguri, cehi si polonezi in materie de preferinte auto, timp petrecut in masina, numar de kilometri parcursi, intentii de cumparare si altele.
Cu siguranta nu doar puterea de cumparare - care este intr-o continua crestere in Romania - influenteaza proprietarii de automobile atunci cand vor sa-si schimbe masina. Cultura locala, prejudecatile, sistemul de informare si chiar infrastructura sunt in egala masura responsabile de modul in care romanii vad si utilizeaza masinile.


Prima tema vizata de studiu se refera la tipul de masina preferat, in functie de caroseria acesteia. Astfel, 65% din romani si 46% din polonezi detin masini tip sedan (berlina), in timp ce 52% din maghiari au modele hatchback si 33% din nemti detin o masina tip estate (break). Datele confirma statisticile producatorilor de autovehicule, care arata ca in tarile emergente si sarace masina in trei volume este preferata datorita portbagajului, aparent mai mare, dar si ca urmare a iluziei ca o berlina ieftina imita silueta unui sedan elegant.


In ceea ce priveste numarul de persoane care circula in aceeasi masina, studiul GE Money releva ca, in Romania, intr-o masina calatoresc in medie trei persoane - numar record - comparativ cu 2,1 persoane in Germania si 2,4 persoane in Ungaria. Nici la kilometri parcursi nu stam foarte bine: soferii nemti parcurg anual cei mai multi kilometri, cu o medie intre 10.000 si 20.000, comparativ cu posesorii de masini din celelalte tari, care parcurg in medie 5.000 kilometri pe an. In Romania, 25% din repondenti au declarat ca parcurg mai putin de 5.000 kilometri pe an, iar 24% - intre 10.000 si 20.000 kilometri.

Cati vor cumpara un autoturism nou

Dar numarul redus de kilometri nu inseamna ca ne ramane timp pentru alte activitati. Si asta pentru ca soferii romani petrec cel mai mult timp in masina - 47% stau mai bine de doua ore pe zi -, in timp ce maghiarii si cehii cel mai putin - in jur de 30-40 de minute. Aici doar banuim ca este vorba despre trafic, si nu de grija pentru viteza. Nici sumele cheltuite pentru intretinere nu bat recorduri: 33% din romani cheltuiesc intre 51 si 100 euro pentru masina in fiecare luna si peste 53% aloca mai bine de doua ore pentru intretinerea lunara a masinii, fata de nemti, care au mai putin de o ora pentru aceasta activitate. Dar surpriza abia acum vine. Satui, probabil, de masinile vechi si neperformante, romanii sustin ca vor contribui la ritmul de crestere a pietei auto. Peste jumatate din conationalii nostri doresc sa-si cumpere o masina in urmatorii doi ani - comparativ cu doar 30% din maghiari si 33% din nemti, 37% din polonezi si 39% din cehi. Iar cand va veni momentul, jumatate din repondenti au spus ca ar cumpara doar una noua, nefolosita, astfel ca ingrijorarile legate de afluxul de masini second-hand nu sunt tocmai intemeiate. Varsta ne diferentiaza si ea, pentru ca romanii isi cumpara, in medie, prima masina la 28 de ani, comparativ cu nemtii - 22 de ani - ori cu cehii - 24 de ani. Oarecum legat de acest obicei este si momentul in care se obtine permisul de conducere: la 24 de ani in Romania, in timp ce vecinii nostri maghiari si polonezi o fac la 22 de ani, cehii la 21 de ani si nemtii la 20 de ani.

Cat vrem sa platim

Si preferintele ce vizeaza marca masinii sunt oarecum diferite, 39% din romani si 41% din maghiari fiind tentati de o marca straina, evident, la polul opus fata de nemti (cu doar 6%), care au o oferta imbatabila de modele autohtone.

Un motiv de alerta pentru distribuitorii de masini din Romania ar putea fi faptul ca showroom-urile dealerilor (atat de masini noi, cat si second-hand) nu-i tenteaza foarte tare pe romani: doar 34% au in vedere cumpararea viitorului automobil din aceste locuri (54% maghiari, 58% nemti, 36% cehi), aproape la egalitate (30% din romani si maghiari) fiind optiunea cumpararii din strainatate.
Dar vine randul banilor, iar aici romanii isi arata nivelul scazut al nivelului de trai. Peste 56% din cei care vor sa cumpere o masina noua ar plati pentru ea in jur de 8.400 euro, fiind usor de facut previziuni in privinta marcilor si modelelor ce se vor vinde in urmatorii doi ani. Suma este comparabila cu cea precizata in celelalte tari analizate pentru o masina rulata. Cehii si polonezii ar plati in jur de 7.000 de euro pe o masina la mana a doua, iar nemtii - pana la 13.400 de euro, tot pentru un vehicul second-hand.

Cum trebuie sa fie masina

Principalele cinci criterii pe care romanii le iau in considerare in momentul in care isi achizitioneaza o masina sunt: conditiile tehnice (foarte importante in proportie de 78%), consumul de combustibil (63%), vechimea (57%), abia apoi pretul (52%) si, in final, dotarile (48%). In toate cele 5 tari, principala sursa de finantare pentru cumpararea masinii o reprezinta propriile economii. Dupa acestea, urmatoarea optiune a romanilor este finantarea printr-un imprumut de nevoi personale ori un imprumut auto de la o banca (36%). Si, tot ca o consecinta a puterii de cumparare, 39% din romani, cel mai mare procent din tarile analizate, considera ca e avantajos sa cumperi o masina in leasing. Un procent important - 21% - iau in considerare si leasingul auto contractat direct de la un dealer auto . Cat despre perioada de finantare, 32% din romani sunt dispusi sa ramburseze suma contractata prin leasing in 4-5 ani.

Siguranta rutiera

Din studiu mai reiese ca 42% din romani si 43% din nemti nu-si pot inchipui viata fara masina. In majoritatea tarilor analizate masina este mijlocul de transport cel mai comod, dar in Polonia este considerat si cel mai rapid (41% din repondentii polonezi fata de 36% romani si 37% nemti), lucru logic, avand in vedere timpul petrecut de noi in masina. Si daca se poate sa conducem masina altora, este cel mai bine. Pentru majoritatea tarilor, principala utilitate a masinii este deplasarea la si de la birou, in timp ce pentru 29% din romani masina este parte din jobul lor. De altfel, 21% declara ca posibilitatea de a folosi masina companiei este cel mai important criteriu, in afara de salariu, in luarea deciziei de a se angaja sau nu undeva.
In fine, o surpriza destul de mare vine din raspunsurile legate de siguranta rutiera.
Potrivit cercetarii GE Money, nemtii si romanii apreciaza ca traficul pe drumurile si soselele din tarile lor este mai sigur decat in alte tari. Iar romanii mai cred (25%) si faptul ca amenzile sau regulile rutiere nu sunt suficient de stricte. In plus, 62% sustin ca intotdeauna incearca sa respecte regulile in trafic si doar 27% declara ca uneori depasesc limita de viteza. Cei mai „sinceri“ sunt polonezii, majoritatea recunoscand ca depasesc limita de viteza.

 

Pentru mai multe informatii despre ultimele modele de masini de pe piata aboneaza-te la Newsletterul Masini.acasa.ro

  •   2008-05-26
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului

Expert Acasa.ro, Ovidiu Leonte: Cum se transporta un computer

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte, specialist IT&C

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului