Stiinta & Tehnologie

Punto si Yaris, ideale pentru oras

Ora
ele devin tot mai aglomerate, iar producătorii auto, în goana după profit, aruncă în luptă noi modele, inventează noi clase de maşini, de cele mai multe ori produsele aceluiaşi constructor încep să se canibalizeze. Clasa mini europeană, cu vanzări considerabile pe bătranul continent, a fost anul trecut dominată în Romania de Renault Clio , model ce a reuşit să fie comercializat în peste 13.000 de exemplare, alături de Skoda Fabia, ocupanta locului secund, vandută în peste 7.500 de unităţi. Importatorii Fiat şi Toyota în Romania nu visează la astfel de volume de vanzări pentru Grande Punto şi Yaris, însă cele două modele au argumente solide în a convinge cat mai mulţi clienţi. Criza de imagine de care s-au tot lovit cei de la Fiat în ultimii ani pare să fie pe sfarşite. Vanzările slabe şi crizele financiare prin care a tot trecut compania de-a lungul anilor au trezit la realitate managementul companiei, care s-a pus pe treabă. Dacă au reuşit să iasă definitiv din impas sau e doar o creştere de moment rămane de văzut. Cert este că în prezent Fiat reuşeşte să ofere clienţilor modele mai bune din punct de vedere tehnic şi chiar ceva mai fiabile, însă nu într-atat încat să detroneze mitul fiabilităţii maşinii germane. Această sintagmă reuşeşte să fie pusă la colţ de cei de la Toyota, a căror fiabilitate este la fel de proverbială precum calitatea maşinii germane, care, fie vorba între noi, a cam dispărut în ultimul timp, pentru că şi reprezentanţii industriei auto germane au cam început să dea rateuri la capitolul fiabilitate. Am ales pentru testul de săptămana aceasta două modele concepute pentru a înregistra vanzări masive. Este vorba de Fiat Grande Punto , 1,3 Multijet, şi Toyota Yaris 1,4 D-4D, ambele cu motorizări diesel. De ce motorină? Pentru consumul, uneori, penibil de mic, chiar şi în oraş. Valori de 4,9 sau cel mult 6,6 litri de combustibil consumaţi în "infernul" orelor de varf pe străzile din Bucureşti reprezintă cifre demne de invidiat chiar şi pentru unii motociclişti. Mai ieftin de atat nu este decat mersul pe jos , care ajută şi la sănătate, dar, pe langă aceasta, ne interesează şi deplasarea rapidă dintr-un colţ în celălalt al oraşului. Fiat Grande Punto impresionează în primul rand prin designul interior şi exterior. Privit din faţă, multă lume îl aseamănă cu fratele de concern Maserati, nimic neobişnuit dacă ne gandim că ambele modele sunt desenate de celebrul designer italian Georgetto Giugiarro. Exteriorul impresionează prin liniile fluide, fără artificii de design care să încarce nota generală, un alt plus al modelului fiind conceptul clasic de hatchback, care-ţi lasă impresia de stabilitate, nu tendinţa actuală de a construi maşini cu alură de monovolum. Interiorul impresionează prin design, nu şi prin calitatea materialelor, care după cateva mii de kilometri parcurşi încep să scarţaie, mai ales la trecerea peste denivelări, prezente din belşug în Romania. În ceea ce priveşte calitatea materialelor, italienii au făcut ceva progrese, nu semnificative, Fiat nemaifiind acea opţiune ieftină, lispită de personalitate şi originalitate. Interiorul este cat se poate de bine desenat, însă, cand laşi un designer singur cu planşa în faţă, încep să apară probleme la capitolul practic. Grand Punto nu are destule locuri în care să-ţi depozitezi mărunţişurile, iar cele prezente în habitaclu sunt insuficiente sau chiar inaccesibile, şi aici mă refer la poziţionarea celor două locuri create pentru depozitarea dozelor de răcoritoare. Acestea sunt poziţionate prost în spatele volanului, iar dacă încercaţi să puneţi o sticlă de 0,5 litri, nu o să mai puteţi schimba în treptele 1, 3 şi 5, pentru că levierul loveşte sticla. Dacă treceţi peste aceste neajunsuri, o să descoperiţi un habitaclu surprinzător de spaţios pentru dimensiunile maşinii. La o lungime ce trece puţin peste patru metri, Grande Punto are un ampatament de peste 2,5 metri, iar asta se traduce prin confortul pasagerilor, patru adulţi avand posibilitatea de a călători decent, fără a simţi nevoia de spaţiu în plus. Portbagajul de 275 de litri nu are pretenţia de referinţă în domeniu, însă, cele cateva cumpărături de la supermarket nu or să vă dea mare bătaie de cap. Şi dacă totuşi aţi cumpărat un televizor de mari dimensiuni şi vreţi să-l transportaţi cu maşina, rabataţi bancheta şi obţineţi o valoare dublă, 638 de litri. Fiat Grande Punto, design atrăgător şi habitaclu spaţios Performanţele maşini se traduc în primul rand prin consumul scăzut, Grande Punto neavand nevoie decat de cel mult 6,6 litri de motorină la suta de kilometri, consum decent dacă punem la socoteală cele aproape 1,2 tone ale maşinii şi regimul de exploatare. Adică, treapta întai, treapta a doua, frană şi stop, pentru că mai mult nu reuşeşti la orele de varf în Bucureşti. Dacă nu ţineţi morţiş să băgaţi adanc piciorul în pedala de acceleraţie, Grande Punto este capabil de consumuri şi mai mici, de sub 6 litri la sută. Demarajul de la 0 la 100 km/h se realizează în 13,6 secunde, destul de mulţumitor, iar viteza maximă este de 165 de km/h, însă nu încercaţi această valoare, pentru că maşina devine incontrolabilă, 130-140 km/h fiind o viteză de croazieră decentă. Dacă aveţi de evitat obstacole neaşteptate, vă puteţi baza pe sistemul de franare al maşinii, cu discuri pe faţă şi tamburi pe spate. Franele sunt acţionate destul de violent, de parcă ar avea discuri pe toate cele patru roţi, motiv pentru care o să aveţi nevoie de o perioadă de acomodare. Cel mai ieftin Grande Punto, "Active" 1,2 65 cp, benzină, costă 11.332 euro, cu toate taxele, şi are în dotarea de bază ABS +EBD, airbag şofer şi pasager (cu posibilitate de dezactivare), servodirecţie electrică Dual Drive, volan reglabil în înălţime şi axial sau nelipsitul aer condiţionat. Cea mai scumpă versiune de Grande Punto este 1,9 Multijet "Emotion", şi costă 16.639 de euro, cu toate taxele, şi vă răsfaţă cu ESP, care include ASR, MSR şi Hill Holder, au cutia de viteze în 6 trepte. Prima revizie, cea de la 10.000 de km, costă 171 de lei şi sunt schimbate uleiul şi filtrul de ulei. Revizia de 20.000 de km vă scoate din buzunar 810 de lei şi sunt schimbate filtru de aer , cel de combustibil şi polen, uleiul de motor şi filtrul de ulei. Priviti noul Grande Punto Toyota Yaris, motor economic şi bord avangardist Japonezii prezintă o altfel de citadină, mai bine lucrată, cu materiale de o calitate ceva mai bună decat în Grande Punto, însă nici acestea nu reprezintă o referinţă în domeniu. Se vede de la o poştă că japonezii au făcut rabat de la calitatea cu care ne obişnuiseră, pentru că plasticul de pe bord şi cel de pe uşi lasă de dorit, asta ca să nu mai spunem că scarţaie la trecerea peste orice linie de tramvai sau denivelare. Bine, aici nu este vinovat doar producătorul, ci şi edilii Capitalei, preocupaţi mai mult de soarta alianţei, nu de ce a străzilor din Bucureşti. Interiorul lui Yaris este destul de comod şi surprinzător de încăpător, mai ales că dimensiunile exterioare ale maşinii nu o arată. Yaris are o lungime totală de 3.750 mm şi un ampatament de 2.450 mm, dimensiune care ajută foarte mult la confortul pasagerilor, chiar dacă aceştia stau în faţă sau pe banchetă. Ceasurile de bord nu există, în locul lor fiind amplasat un minitorpedou, instrumentarul de bord fiind amplasat pe centru. Soluţie care poate să vă placă sau să o detestaţi, pentru că majoritatea şoferilor sunt obişnuiţi să se uite în faţă la viteza de deplasare sau la turaţiile motorului, însă, cu timpul, mai mult ca sigur o să vă obişnuiţi. Un punct în plus merită acordat pentru cei care au desenat inetriorul maşinii, pentru că aceştia au conceput o multitudine de locuri pentru depozitarea mărunţişurilor, maşina fiind dotată cu nu mai puţin de trei torpedouri. Touşi, ce impresionează cel mai mult la Yaris este motorul diesel de 1,4 litri şi 90 de cp, care dispune de rezerve impresionante de putere. Propulsorul trage bine de la 1.800 pană la aproape 4.000 de turaţii pe minut, şoferul nefiind obligat să schimbe des vitezele. Senzaţia celui de la volan este că se alfă într-o maşină cu motor diesel cu o capacitate de cel puţin 2.000 de cmc şi măcar 150 cp. Consumul reprezintă un alt motiv pentru care aţi putea alege Yaris, asta pentru că maşina are un consum de cel mult 6 litri de motorină în oraş, mulţumitor chiar şi pentru cel mai zgarcit şofer, iar dacă nu apăsaţi pedala la maxim, aveţi toate şansele să obţineţi valori chiar şi 4,9 litri la sută. Yaris cu motorul 1.4D-4D demarează de la 0 la 100 de km/h în 10,7 secunde, valoare demnă de modele din clasele superioare, în timp ce viteza maximă este de 175 km/h. Yaris nu dă deloc semne de oboseală nici la 160 de km/h, maşina avand o stabilitate aproape exemplară. Nu exageraţi însă, pentru că Yaris nu este un model sport, ci un mini cu calităţi de berlină medie, cel puţin la capitolul demaraj şi spaţiu interior, pentru că la consum de carburat cu greu pot fi găsiţi competitori. Un mare minus al maşinii îl reprezintă portbagajul. La 271 de litri, acesta nu face faţă decat nevoilor cotidiene curente, adică geanta de serviciu şi cel mult două-trei sacoşe. Dacă însă vă hotăraţi să plecaţi la cumpărături, bancheta spate este culisabilă, obţinand vreo 10 cm în plus pentru portbagaj, iar dacă aţi făcut renovări în casă şi nu aveţi cu ce căra la groapa de gunoi sacii cu deşeuri, atunci aveţi posibilitatea demontării totale a banchetei. Cel mai ieftin Yaris este cel în echiparea "Aqua", cu trei uşi, motorizare pe benzină de 1.000 cmc şi costă 10.698 de euro. Pentru aceşti bani, printre altele, dispuneţi de ultima generaţie de ABS, cu EBD (distribuţia electronică a franării) şi BA (asistenţă la franare), airbag şofer şi pasager, volan reglabil în înălţime, direcţie asistată electric sau computer de bord. Dacă buzunarul vă permite, puteţi să vă orientaţi către varianta cea mai scumpă, Yaris "Sol" 1,4 litri D-4D, care costă 16.291 euro, cu toate taxele. La această variantă primiţi în plus airbaguri cortină, cele pentru genunchi la şofer, sistem ISOFIX, de prindere a scaunului pentru copii, imobilizator motor, radio CD MP3-WMA cu 6 boxe sau volan şi schimbător de viteze, îmbrăcate în piele. Prima revizie, pentru motorizarea diesel de 1,4 litri, se efectuează la 15.000 de km, costă 83 de euro şi sunt schimbate uleiul şi filtrul de ulei, în aceşti bani fiind inclusă şi manopera, 17 euro. Cea mai scumpă revizie la Yaris 1,4 d-4D este cea de la 60.000 de km, pentru care trebuie să plătiţi 285 de euro. În această sumă sunt incluse, pe langă manoperă, schimbul de ulei şi filtru de ulei, filtrele de aer, de polen şi cel de combustibil, alături de lichidul de frană şi uleiul de transmisie. Dacă o să folosiţi maşina 90.000 de km şi nu apar intervenţii neprevăzute, bugetul pentru revizii ajunge la valoarea de 1.028 de euro, sumă calculată fără adăugarea cotei TVA. Prezentare de ansamblu a modelului Yaris
  •   2007-03-29
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila:  Condu-ti tu cariera, nu lasa cariera sa te conduca!

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila

Pune o intrebare