Stiinta & Tehnologie

Producatorii auto isi muta activitatile in tari mai ieftine

Una
cite una, firmele constructoare de automobile parasesc Europa de Vest, care este prea scumpa. La presiunile acestora, fabricantii de echipamente s-au mutat deja. In mai putin de cinci ani, Europa Occidentala a ajuns de la statutul de exportator de autoturisme la cel de importator. In Est, fenomenul este exact invers. Asa se face ca producatorul francez de automobile PSA Peugeot Citroen a recurs la inchiderea uzinei sale de la Ryton, Anglia. Motivul este ca producerea fiecarui automobil Peugeot 206 costa acolo cu 400 de euro mai mult decit in alta parte. In acelasi timp, PSA a investit peste 350 de milioane de euro pentru a permite cresterea productiei la uzinele Trnava, din Slovacia, care au inceput din mai 2006 sa produca modelul Peugeot 207. In Germania, Volkswagen intentioneaza sa desfiinteze 20.000 de posturi, dintre care majoritatea la uzinele „istorice“ de la Wolfsburg. Mercedes trece la aplicarea ultimei etape a planului sau de 9.000 de concedieri. Romania, de zece ori mai atractiva Atenti sa se pozitioneze pe pietele in crestere si dornici sa isi amelioreze libertatea de miscare, constructorii isi transfera uzinele. Altfel spus, planeaza spectrul delocalizarilor masive in estul Europei. „Intre Franta si Romania, diferentialul de cost orar al miinii de lucru este de 1 la 46“, explica Arnaud Bertin, analist in cadrul Groupama Asset Management ( GAM ). „Corectat cu decalajele de productivitate si de calitate, diferentialul ajunge sa fie de 1 la 10. Cistigurile generate ramin asadar foarte mari“, a spus Bertin. In opinia lui Yann Lacroix, responsabil cu cercetarea sectoriala in cadrul Euler Hermes Sfac, procesul de relocare este in curs de dezvoltare. „In 2000, Europa Occidentala era exportator net, cu 303.000 de autovehicule. In 2005 a importat cu 470.000 de autovehicule mai mult decit a vindut“, afirma Lacroix. Prin opozitie, tarile din Europa Centrala si de Est au devenit clar exportatoare. Diferenta dintre anii 2000 si 2005 este de peste 700.000 de autovehicule. Costul materiilor prime decide Desi asamblarea masiva a autovehiculelor continua sa ramina in vest, producatorii de echipamente din Europa Occidentala s-au mutat deja. „In 2001, 38% din productia lor se facea in tari cu costuri scazute. In 2004, aceasta cifra a ajuns la 48%, iar anul trecut a depasit 50%“, adauga Lacroix. Tendinta este amplificata de explozia costului materiilor prime. In februarie, Carlos Ghosn, presedintele Renault, afirma ca, in trei ani, doreste reducerea cu 14% a costului de achizitie. Aceeasi tendinta este intilnita si la PSA, unde, in acest an, se prevede economisirea, din aceste costuri, a 600 de milioane de euro. Pentru a putea tine pasul, firmele producatoare de echipamente au inceput transferul activitatilor. „Acest lucru nu se aplica celor care produc piese importante“, spun oficialii de la PSA Peugeot Citroen, „pentru ca trebuie sa aiba uzine de proximitate“. Faurecia, filiala a grupului PSA, care fabrica scaune auto , are uzine situate in vecinatatea tuturor clientilor sai. In schimb, companiile care fabrica piese mai usoare si mai usor de transportat, cum sint materialele textile cu care se acopera scaunele, au mai mult de suferit. Asamblarile ramin pe loc In ceea ce priveste asamblarea masinilor in tari est si central europene, atit PSA, cit si Renault invoca, in principal, costurile de transport ridicate. Dar Bertin nu este de acord cu acest punct de vedere. „In Europa, nu este nevoie sa facem multi kilometri pentru a gasi mina de lucru mai ieftina. Economisirea astfel produsa nu este decit foarte putin redusa de costul transportului.“ Printre autovehiculele produse in tarile care au costuri scazute de productie se numara modelele Citroen C1, Citroen 106 si Peugeot 207. In curind, inlocuitorul modelului Twingo de la Renault va fi si el mutat din Vest. „Producind in est, PSA economiseste 500 de euro pe autovehicul“, apreciaza Arnaud Bertin. „Este o economisire cruciala pe segmentul masinilor ieftine.“ Pentru o masina vinduta cu circa 12.000 de euro, reducerea costurilor reprezinta aproximativ 4% din pretul de vinzare. Riscul delocalizarii este mai putin ridicat pentru autovehiculele virf de gama. „Clientii sint gata sa plateasca pretul in schimbul unui nivel de calitate considerabil“, adauga Bertin.
  •   2006-08-10
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras: Care sunt joburile de viitor?

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului