Stiinta & Tehnologie

Pretul masinilor in Europa si in Romania

Politicile fiscale diferite existente in statele din Europa in domeniul auto conduc la variatii mari de pret in cazul achizitionarii unui autoturism. De exemplu, un Volkswagen Golf GTI, cu toate taxele incluse, poate fi achizitionat in Franta cu 29.400 de euro. Exact acelasi model costa in Danemarca peste 57.000 de euro. In Romania, aceasta masina costa 19.100 de euro, fara taxe. Daca se adauga TVA-ul de 19%, echivalentul a 3.629 de euro, si taxa de prima inmatriculare in valoare de 531 de euro, pretul de achizitie al masinii ajunge la 23.260 de euro, cu toate taxele incluse. In cazul unui Ford Fiesta de 1,4 litri pe motorina de 68 de cai-putere, pretul cu TVA ajunge in Romania la 12.376 de euro. Cu taxa de prima inmatriculare, pretul final ajunge la 12.536 de euro. In Franta, acest model costa 16.240 de euro, cu toate taxele incluse, in timp ce in Danemarca pretul de achizitie se cifreaza la 185.690 de coroane, echivalentul a 24.945 de euro. La masinile de clasa medie sau peste acest segment, preturile ajung sa fie duble in Danemarca fata de Romania. Astfel, o Alfa Romeo 159 de 3,2 litri si 260 de cai-putere costa 79.028 de euro in Danemarca comparativ cu 41.167 in Romania, cu toate taxele incluse. „Marea problema a Europei este lipsa unui sistem de taxare armonizat. Danemarca este cel mai bun exemplu al acestei discrepante, iar sistemul de taxare incorporeaza si o « lux »“, a declarat pentru Cotidianul Britta Cordes, responsabil corporate communication din cadrul concernului german Volkswagen AG. „Volkswagen nu este singura companie la care se regasesc aceste diferente de pret in diferite state ale Europei. Noi vrem sa micsoram preturile masinilor, dar nu putem face acest lucru decit intr-o anumita masura“ a adaugat Cordes. „ Politica fiscala din Danemarca nu numai ca include cea mai mare taxa pe valoare adaugata din Europa, de 25%, dar contine si cea mai mare taxa de inmatriculare“, a declarat pentru Cotidianul Marc Greven, director in cadrul Departamentului juridic al Asociatiei Producatorilor Europeni de Automobile (ACEA). „Taxa de inmatriculare din Danemarca variaza de la un minimum de 105% din valoarea masinii pina la un maximum de 180%. Astfel, in medie, pentru o masina de 2 litri, o valoare combinata ar fi de 150% din pretul initial. In Franta, pe de alta parte, nivelul TVA este de 19,6, la care nu se mai adauga nici o taxa de inmatriculare. Acest exemplu demonstreaza foarte clar ca diferentele provenite din taxe il constituie principalul factor care influenteaza pretul final de achizitie al unei masini“, a afirmat Greven. Politica fiscala a fiecarui stat nu este insa singurul factor care influenteaza pretul unei masini, spune oficialul ACEA. „In plus fata de fiscalitate, alti factori intervin in pretul final. Aici este vorba de competitivitatea pietei respective (in principal pretul modelelor similare cerut de concurenta si in special al liderului de piata), de puterea pe care o exercita un anumit brand (producatorii auto incearca adesea sa-si majoreze cota de piata prin oferirea de preturi avantajoase ), dar si de puterea de cumparare a consumatorilor. In cazul tarilor care folosesc moneda euro, fluctuatiile cursului de schimb joaca de asemenea un rol important in stabilirea pretului final, intrucit producatorii nu-si ajusteaza preturile in fiecare zi“, a explicat Greven. La nivelul celor 27 de state membre ale EU, in afara TVA, mai exista doua tipuri principale de taxe in domeniul auto: de achizitie (echivalentul taxei de inmatriculare de la noi) si de posesie (echivalentul taxelor locale). Unele tari aplica taxe de inmatriculare reduse, in schimb taxa anuala de posesie este foarte mare. Regula functioneaza si invers, astfel incit statele care aplica taxe de achizitie mari practica taxe de posesie mici. In afara taxelor locale deja existente, Romania a introdus, de la 1 ianuarie 2007, o taxa speciala de prima inmatriculare.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea