O data la patru ani, noi norme de reducere a poluarii intra in vigoare in Uniunea Europeana. Cel mai probabil, Euro 5 va deveni obligatoriu incepind cu anul 2009, iar Euro 6 in 2013. Producatorii si importatorii de autovehicule din Romania spun ca sint pregatiti sa adopte noile standarde de emisii poluante , dupa ce acestea vor fi introduse la nivel european. Ei spun ca adoptarea noilor norme este in interesul producatorilor romani, pentru ca le va asigura accesul pe piata interna a Uniunii Europene. Reprezentantii Dacia au aratat ca grupul Renault are expertiza tehnica de a introduce Euro 5, iar aceasta va fi transferata si in Romania. De asemenea, majoritatea ofertantilor pentru privatizarea grupului Daewoo produc si pentru piata europeana si, in consecinta, vor avea capacitatea de a introduce Euro 5 fara probleme si in Romania. In prezent, atit Logan, cit si modelele Daewoo respecta normele Euro 3.
Euro 4, din 2007
Daca la nivel european Euro 4 a devenit obligatoriu de la 1 ianuarie 2005, in Romania, acest standard de emisii de noxe va fi introdus cu doi ani de intirziere. Astfel, sub presiunea aderarii la UE, constructorii romani vor implementa Euro 4 de la 1 ianuarie 2007. Potrivit directorului comercial al Automo bile Dacia, Jacques Abbot, preturile pentru modelul Logan vor creste diferentiat de la 1 ianuarie 2007, ca urmare a trecerii de la actualele standarde de emisii de noxe Euro 3 la Euro 4. „Modificarile tehnice vor fi mai complicate pentru versiunile diesel si, in consecinta, diferentele de pret vor fi mai evidente“, a spus Abbot.
Ce va aduce in plus noul standard
Comisia Europeana a propus in noul regulament ca normele Euro 5 sa respecte mai multe obiective. Printre acestea se numara reducerea cu pina la 80% a emisiilor de pulberi in suspensie pentru autovehiculele pe motorina, reducerea cu pina la 20% a emisiilor de oxizi de azot pentru autovehiculele pe motorina si cu pina la 25% pentru autovehiculele pe benzina. De asemenea, executivul european a propus ca producatorii, dealerii si unitatile de service sa aiba obligatia de a crea un sistem electronic cu informatii privind repararea si intretinerea vehiculelor. Tot in regulamentul care ar putea fi adoptat pina la sfirsitul acestui an se stipuleaza renuntarea la exceptia de pina acum care permitea vehiculelor cu o greutate mai mare de 2,5 tone sa intre in categoria vehiculelor comerciale usoare.
Autovehiculele care circula deja cu un standard de emisii inferior nu vor trebui modificate pentru a respecta noile norme si nici circulatia acestora nu va fi restrictionata .
Istoricul normelor Euro
Primele restrictii privind limitarea emisiilor de noxe a condus la introducerea normelor Euro 1, pe care toti constructorii europeni de automobile au fost obligati sa le implementeze pina la 31 decembrie 1992. Euro 2 a devenit obligatoriu la 1 ianuarie 1997, iar Euro 3 - patru ani mai tirziu. In ceea ce priveste normele Euro 4, tuturor producatorilor europeni li s-a impus adoptarea acestui standard pentru emisiile de noxe incepind cu anul 2005.