Stiinta & Tehnologie

#carnet #control medical #ilegalitate

Orbii si surzii, liber la volan

Gaura legislativa: soferii care isi reinnoiesc permisul nu mai trebuie sa faca vizita medicala, daca isi depun actele inainte de expirarea vechiului permis

Monica Pop, directorul Spitalului de Oftalmologie Bucuresti : „Cel putin un sfert dintre cei care conduc sunt semiorbi“


Orbii, surzii sau persoane cu alte afectiuni grave se pot sui in deplina legalitate la volan: vizita medicala periodica pentru soferi a incetat de facto sa mai existe, dupa ce modificarile succesive ale Codului rutier, ale regulamentului de aplicare  si ale reglementarilor secundare au creat un vid legislativ.

Articolul 44 din Regulamentul de aplicare a Codului rutier este principala cauza a acestei situatii: soferii care isi reinnoiesc permisul de conducere nu trebuie sa mai faca vizita medicala, daca depun actele inainte de expirarea vechiului permis. Practic, in acest fel, un sofer poate continua sa aiba permis valabil vreme de zeci de ani, fara sa mai treaca vreodata pe la doctor. Apoi, Ordinul 350 al Ministerului Sanatatii stabileste ca medicul de familie ar trebui sa trimita la control soferii bolnavi, dar nu specifica nici un fel de sanctiuni pentru cei care nu se conformeaza si nici nu defineste vreo modalitate de comunicare a acestor date catre politia rutiera.

Jumatate dintre cei care sofeaza acum pe sosele patriei nu ar mai primi permis de conducere daca ar fi supusi unui examen oftalmologic, sustin medicii specialisti. „Cel putin un sfert dintre cei care conduc in prezent sunt semiorbi, adica au probleme oftalmologice grave, iar un alt sfert nu s-ar incadra in baremele medicale pentru obtinerea permisului. Am convingerea ca 80 la suta dintre accidentele rutiere care nu au la baza alcoolul sau viteza excesiva se produc din cauza faptului ca oamenii aceia pur si simplu nu au vazut. Nimeni nu face insa examinari oftalmologice dupa accidente rutiere grave, care, aparent, nu au nici o justificare logica”, spune dr.Monica Pop, director al Spitalului de Oftalmologie Bucuresti. Aceasta a explicat ca un om care vede bine cu un ochi si prost cu celalalt, de exemplu, obtine o imagine neutra, prin suprapunerea celor doua imagini diferite.

Din aceasta cauza, asemenea soferi nu apreciaza corect distantele si provoaca accidente tragice. „De cate ori nu s-a intamplat ca un conducator auto sa intre in depasire si sa se izbeasca frontal de un autoturism care se afla mult mai aproape decat acesta avea impresia. Sau pietoni loviti pe trecere pentru ca soferul a crezut ca acestia vor avea timp sa treaca pana masina sa ajunga acolo. Am avut ocazia sa consult soferul unui inalt demnitar, care n-ar fi avut dreptul sa conduca nici o trotineta, atat de prost vedea”, ne-a precizat dr. Monica Pop.

Controlul oftalmologic „pe spaga”, aproape o crima

Oftalmologii considera ca cel mai grav este faptul ca oamenii acestia nici macar nu isi dau seama ca nu vad bine. „Am avut pacienti care ajunsesera la varsta de 50 de ani si habar nu aveau ca nu vad decat cu un singur ochi. Si, in general, oamenii nu sunt constienti ca au afectiuni oftalmologice ”, afirma medicul oftalmolog Andrei Filip. Specialistii avertizeaza ca exista foarte multe boli ale ochilor care apar in perioada de 10 ani in care conducatorii auto nu mai sunt obligati sa-si faca nici un fel de controale oftalmologice. „Chiar si atunci cand isi obtin fisa medicala pentru permis, sunt multi soferi care ori simuleaza, memorand tabela, ori platesc pentru parafe si nici nu ajung la medic.

Ca oftalmolog, trebuie sa fii criminal ca sa pui parafa unui inapt pentru conducere auto. Iar cand pui parafa unui inapt care devine sofer profesionist esti de trei ori criminal. Am vazut astfel de persoane cu grave care conduceau autocare si microbuze. Am fost si intr-o comisie, acum cativa ani, unde era cercetat cazul unui sofer de camion care spulberase doi copii pe trecerea de pietoni . S-a constatat ca soferul vedea cu un singur ochi”, ne-a mai spus dr.Monica Pop.

Infarct in trafic, in Piata Victoriei

Pentru politistii bucuresteni, intalnirile cu soferii care conduc desi au probleme grave de sanatate sunt destul de frecvente. Comisarul-sef Marian Motoc, seful Brigazii de Politie Rutiera (BPR), ne-a declarat ca “ultimul incident de acest gen s-a petrecut acum trei zile, cand un sofer a facut pur si simplu infarct la volan, in zona Piata Victoriei. Controlul medical ar trebui gandit astfel incat soferii care-l trec sa nu aiba afectiuni care pot duce la producerea unor evenimente rutiere.

Nu mai vorbesc de faptul ca medicii care fac controlul medical periodic ar trebui sa se gandeasca in primul rand ca si ei sau familiile lor sunt participanti la trafic, si sa faca fiecare examinare cu constiinciozitate si profesionalism. Orice sofer cu probleme vizuale sau auditive este un pericol, iar cand conditiile meteo devin nefavorabile, pericolul reprezentat de acesti conducatori auto creste exponential. “

Seful BPR nu crede ca politistii au cum sa identifice soferii cu probleme medicale, exceptand cazurile extreme: “Nu putem sa ne apucam acum sa-i facem pe politisti si doctori, sa-i punem sa faca vizite medicale pe marginea drumului. Fiecare institutie trebuie sa-si faca treaba ei, cat mai bine”.

 

Pentru mai multe informatii despre ultimele modele de masini de pe piata aboneaza-te la Newsletterul Masini.acasa.ro

  •   2008-07-14
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras: Sfaturi pentru tinerii care isi incep activitatea profesionala

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila: Se poate incepe si asa…

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila

Pune o intrebare