Stiinta & Tehnologie

Noua generatie de "aspiratoare"

Mode
lul 2008 al celei de a sasea generatii de Corvette, disponibil in versiunile coupe sau convertible, are un motor cu totul nou, mai mare si mai puternic. Noul model beneficiaza, de asemenea, si de noi elemente de rafinament atat la interior cat si la exterior, ceea ce intareste statutul de masina de lux a lui Corvette. “Corvette este o masina sport ce nu face compromisuri si isi rasplateste soferul cu impecabile performante si cu un comfort deosebit” a declarat Ed Peper, Managerul General al Chevrolet. “Schimbarile si imbunatatirile aduse modelului Corvette 2008 reflecta angajamentul neobosit pe care Chevrolet si l-a luat de a crea cele mai bune masini sport, iar cei 55 de ani de experienta, ne permit sa facem Corvette-ul din ce in ce mai bun. Motorul Un nou motor de 6.2 l., LS3 V-8, arhitectura “small-block” este standard atat pentru varianta coupe, cat si pentru cea cabriolet. Are o putere de 321 kw (436 CP) si un cuplu de 586 Nm. Motorul LS3 cu cutie automata in 6 trepte face din acest Corvette cel mai rapid Corvette cu cutie automata care a fost construit vreodata. Aceasta noua varianta din celebra familie a blocurilor motor scurte folosite de-a lungul timpului la Corvette prezinta un alezat revizuit, care ajunge la 103.25 mm. fata de varianta anterioara de la motorul 6.0 l. la care alezajul este de 101.62 mm. De asemenea se poate remarca utilizarea chiulaselor de la LS7/L92, cu curgere imbunatatita, modificarea arborilor cu came si a distributiei, revizuirea rampelor de culbutori, a galeriei de admisie si folosirea injectoare cu debit sporit preluate de la motorul LS7 de pe Z06. Motorul LS3 are blocul din aluminiu si camasile cilindrilor din fonta. In afara de majorarea alezajului ce a permis atingerea cilindreei de 6.2 l., la blocul motor s-au intarit bosajele si s-au refacut unele prelucrari mecanice fapt ce a permis rigidizarea ansamblului si imbunatatirea circulatie gazelor de carter. Cursa pistonului nu s-a modificat, ramanand la 92 mm. In schimb pistoanele majorate sunt noi si proiectate pentru a fi performante la turatii inalte. Admisia noului motor 6.2L se face in chiulase noi, ce asigura o curgere sporita a amestecului. Aceasta se realizeaza prin marirea diametrului canalizatiilor din chiulase, solutie folosita anterior la LS7 si la alte motoare L92 de la GM, care realizeaza o mai buna capacitate de curgere. Aceasta solutie tehnica, coroborata cu sistemul de esapament ameliorat, optimizeaza fluxul de amestec carburant in camera de ardere. Rezultatul este o imbunatatire a performantelor motorului. Pentru a completa structura de canalizatii mai largi din chiulase, supapele sunt de marimi proportionale. Diametrul supapelor de admisie s-a majorat de la 50.8 mm. la 55 mm., ceea ce reprezinta o crestere de aprox. 9%. Tijele de supapa sunt zvelte si permit motorului sa atinga 6.500 rpm. Cu un diametru de 40.4 mm., supapele de evacuare sunt si ele majorate. Pentru a permite un flux mai direct al amestecului, culbutorii admisiei sunt decalati cu 6 mm. Intre extremitatea supapei si tija culbutorului. Supapele sunt actionate de un nou arbore cu came care are modificate camele de admisie astfel incat sa permita o ridicare cu 15% mai mare a supapelor de admisie, de la 13.25 mm. la 14 mm. In schimb ridicarea supapelor de evacuare a ramas neschimbata fata de cea de la motorul LS2. Distributia a fost revizuita in scopul optimizarii performantelor gratie modificarilor sus-mentionate. O noua galerie de admisiei mai silentioasa permite sa introduca in chiuloase un maximum de aer. Ea este turnata din material composit printr-o tehnologie care permite reducerea frecarilor fluxului de aer. Utilizarea unei spume antifonice intercalata intre galerie si un set de capace de protectie acustica suplimentara permite o izolare acustica ameliorata. Pe de alta parte noile capace care escamoteaza motorul acopera si capacul culbutorilor realizand o filtrare acustica setata in asa fel incat sa permita trecerea doar a acelor frecvente care dau personalitate motorului. Transmisia si directia Prestatiile la schimbarea treptelor de viteze, atat la transmisia manuala cu 6 trepte cat si la cea automata au fost imbunatatite. Prin ameliorarile aduse la transmisia manuala s-a obtinut cu precadere o senzatie mai pozitiva si mai directa in cursul schimbarii vitezei, cu o selectie mai buna a vitezelor. Transmisia automata in 6 trepte, care are suplimentar si posibilitatea comenzii manuale de la volan, a capatat o parte mecanica modificata si o calibrare diferita a calculatorului TCM care-i permite acum sa ofere schimbari de trepte de viteze mai rapide. Acest fapt duce la un sentiment de performanta si de control mai ales cand se conduce manual, de la volan. De asemenea pentru modelul 2008 al lui Corvette s-a modificat raportul final de transmisie la 2.73. Sistemul de directie al Corvette, recunoscut pentru precizia sa a fost si el trecut printr-un proces de rafinare. Acest lucru s-a realizat prin executarea componentelor sale dupa procedee tehnologice noi, pe masini unelte de inalta precizie, fapt care a permis obtinerea unor jocuri tehnologice reduse. A fost de asemenea ramforsat arborele intermediar si s-au facut modificari la soft. Rotile si culorile exterioare Corvette coupe si cabriolet au pentru 2008 jenti noi, Sparkle Silver sau optional Competition Gray, pe 18” pe fata si pe19” pe spate. De asemenea noi sunt si jentile de aluminiu polishat cu 5 spite care personalizeaza atat de bine Corvette-ul. Pentru 2008 avem doua noi culori realizate cu vopsele premium: Jetstream Blue Metallic and Crystal Red Metallic; ele inlocuiesc Le Mans Blue Metallic si Monterey Red Metallic. Pachetul de dotari interioare din piele Disponibil la toate modelele Corvette pentru 2008, noul pachet de dotari interioare din piele realizeaza un habitaclu stilat, in doua nuante de culoare. Calitatea si precizia acestor prelucrari realizate manual sporeste sentimentul de lux, de eleganta. Imbunatatiri ale echipamentului Toate modelele comporta un design nou pentru consola centrala, din piele, cu rame cromate pentru schimbator si suportul de pahare. Noi sunt si cele doua ornamente metalice de pe praguri la fel ca si butonul iluminat din bord pentru sistemul de asistare magnetica a suspensiei Magnetic Selective Ride Control . Alte elemente de rafinament care pot fi mentionate sunt: mufa audio auxiliara la toate sistemele radio cu exceptia celor cu navigatie si o noua telecomanda pentru acces, fara cheie. Corvette Z06 Modelul Corvette Z06 este cel mai rapid si cel mai puternic autoturism de serie care a fost construit pana acum de GM. Acest produs a fost dezvoltat in paralel cu autoturismul de curse Corvette C6.R, pentru acei entuziasti care vor sa aiba performantele unui supercar intr-o masina care sa poata sa fie folosita zilnic si care sa ofere un raport putere pret imbatabil. Corvette Z06 combina acele atribute care au facut din a sasea generatie Corvette un succes de vanzari de-a lungul Europei, cu puterea bruta, soliditatea si secretele campionilor din curse. Rezultat din programul de curse Corvette, Z06 este totusi un vehicul cu totul unic, care are propriul motopropulsor, sasiu si structura, diferite fata de Corvette coupe sau cabriolet. Expresia cea mai adecvata care sa exprime esenta realizarii Corvette Z06 este “transfer tehnologic”. Motorul LS7 depe Corvette Z06: Cel mai puternic motor pe care l-a produs vreodata GM pentru un autoturism de serie. Motorul de 7.0L V-8 al lui Corvette Z06, motorul LS7 livreaza 377 kW (512 hp) la 6,300 rpm si cuplu de 637 Nmla 4,800 rpm. La un autovehicul care cantareste doar 1,418 kg, aceaste caracteristici exceptionale de putere si cuplu ajuta sa se obtina o acceleratie de la 0 la 100 km/h (0-62 mph) in doar 3.9 secunde in treapta intaia si o viteza de varf de 320 km/h (aproximativ 198 mph). Motorul este proiectat sa lucreze pana la o turatie neatinsa pana acum: 7.000 rpm. Diferit fata de motorul anterior de 427 inch cubici (6.997 cmc.) care a fost proiectat plecand de la o arhitectura “big-block”, motorul LS7 are un bloc motor compact “small-block” V-8, care are cea mai mare cilindree pe care a atins-o GM la blocurile scurte de 50 de ani de cand reprezinta un simbol al performantei sportive in automobilism. Sub capota acest motor se recunoste usor datorita capacelor de escamotare de culoare rosie pe care este scris cu litere negre. Ca solutii mostenite de la modelele de curse putem cita bielele din titan, arborele cotit din otel forjat, pistoanele din aluminiu forjat avand segmenti ingusti, chiulasele din aluminiu similare cu cele folosite la masinile de curse, prelucrate pe CNC si echipate cu supape de admisie din titan si de supape de evacuare umplute cu sodiu lichid. De asemenea axele culbutorilor si arcurile de supapa sunt de titan. Acest motor se remarca de asemenea prin honuirea speciala a cilindrilor camasilor cilindrilor, procedeu care se foloseste exclusiv la masinile preparate pentru curse si aproape niciodata la cele de serie. LS7 are un sistem de ungere cu carter uscat proiectat sa asigure intreaga capacitate de ungere in timpul sarcinilor ridicate susceptibile sa apara in viraje la conducerea Corvette. Un rezervor montat in compartimentul motor asigura ulei in circuitul de ungere la presiune constanta, inclusiv atunci cand in viraje se ating acceleratii mai mari de 1G. La capatul motorului LS7, o volanta cu o singura masa inertiala si un ambreiaj usor de capacitate majorata, transmit printrun diferential cu alunecare limitata cuplul la cutia manuala montata in spate. Semi arborii ranforsati, legati cu ajutorul unor suruburi de inalta rezistenta permit transmiterea puterii la rotile din spate. Structura caroseriei unica cu o linie distinctive si eficienta Modelul Z06 prezinta o singura caroserie, cu pavilion fix, pe o structura de aluminiu pentru a asigura rigiditatea in acelasi timp cu pastrarea unei greutati reduse. Lonjeroanele cadrului, hidroformate dintr-o bucata, comporta elemente turnate, ambutisate si extrudate care inlocuiesc numerosele elemente din otel sudat prezente la celelalte modele de Corvette. Materiale compozite avansate cu fibra de carbon sunt fixate pe structura de aluminiu in zonele cele mai solicitate. Modelul Z06 pastreaza ampatamentul de 2,686 mm. de la celelalte modele Corvette, dar are jenti, , frane, arcuri spate si bare stabilizatoare noi. Jentile distinctive cu 10 spite, de 9.5 x 18”, din aliaj de aluminiu turnat prin centrifugare, folosite pentru trenul anterior sunt incaltate cu de 275/35ZR18. Pe trenul posterior avem jenti de12 x 19” cu de 325/30ZR19. Folosind tehnologia Goodyear Extended Mobility care poate permite rularea cu anvelopa dezumflata, avem aici combinatia jante/pneuri cea mai mare care s-a folosit pana azi la Corvette. Aceasta face ca sa existe un spatiu suficient pentru franele enorme cu discuri ventilate, de 335 mm. si etriere cu 6 pistoane in fata, si cu discuri ventilate de 340 mm. cu etriere cu 4 pistoane pe spate. O priza de aer rece in partea din fata a capotei si un impozant extractor de aer in spatele rotilor din spate sunt caracteristici functionale care sunt particulare pentru Z06. Aripile spate largite acopera le masive, in timp ce un spoiler spate gazduieste al treilea stop pe frana si asigura suficienta portanta negativa pentru a compensa splitter-ul fata fara sa afecteze coeficientul aerodinamic de 0.31. Patru tevi de esapament terminate cu guri mari, cromate, permit identificarea cu usurinta a Z06-ului privit din spate. Echiparea Z06 mai include un sistem multimedia Bose, cu o magazine pentru 6 CD-ri, integrat in bord, o coloana de directie cu reglaj in profunzime, air-bag-uri fata si sistem de navigatie cu GPS, sistem automat de climatizare pe doua zone, filtru de polen, afisarea pe parbriz a informatiilor din bord, inclusive a fortei de acceleratie G, toate ca echipari de serie. Scaunele incalzite imbracate in piele in doua nunte cu logo-ul Z06 brodate in relief pe ele au suporti de sustinere laterali care sa permita pilotului sa stea bine in curbele luate in mare viteza. Insonorizarea a fost retusata si ea pentru scaderea greutatii dar si pentru transmiterea in habitaclu doar a unui sunet agreabil de la grupul motopropulsor. Pentru mai multe informatii despre ultimele modele de masini de pe piata aboneaza-te la Newsletterul Masini.acasa.ro
  •   2007-10-09
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte: Vehiculele electrice vor reduce poluarea cu peste 20%

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte, specialist IT&C

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului