Stiinta & Tehnologie

Nou sistem de puctare EuroNcap

N
umarul de stele vizeaza cresterea protectiei pietonilor.
Organizatia independenta Euro NCAP intentioneaza sa modifice radical sistemul de acordare a punctelor pentru nivelul de siguranta al automobilelor, cu scopul de a-i determina pe producatori sa acorde o mai mare atentie protectiei pietonilor. Testele de impact realizate de Euro NCAP sunt deja celebre in Europa, toti producatorii de automobile facand publice rezultatele ori de cate ori punctajul obtinut de unul dintre modele atinge valoarea maxima, 5 stele. Dar aceasta valoare nu reprezinta decat una dintre componentele testului, probabil cea mai importanta, privind securitatea ocupantilor adulti de pe locurile din fata. Celelalte doua - copiii de pe bancheta din spate si pietonii - sunt incluse si ele in teste si in fisa finala a autovehiculului, insa nimeni nu le acorda atentie atata timp cat pentru adulti scorul ajunge la 5 stele. Decizia Euro NCAP, neanuntata oficial inca, a fost dezvaluita de presa germana si britanica, in campania de promovare a acestei idei fiind implicata si ADAC , asociatia automobilistilor din Germania, care este membra a Euro NCAP. Alte stele Secretarul general al organizatiei, Michiel van Ratingen, a confirmat intentia de recalculare a scorului total, sustinand ca producatorii de automobile nu se implica aproape deloc in marirea gradului de protejare a pietonilor tocmai pentru ca sistemul actual, cu stele acordate separat, a permis constructorilor de masini sa-si promoveze doar punctajul obtinut pentru protectia adultilor. „Am vazut progrese uriase in siguranta ocupantilor din masina de cand am inceput testele in 1997, insa nu putem spune acelasi lucru despre siguranta pietonilor. Poate ca sistemul nostru de rating este de vina “, a mai spus Ratingen. Noul sistem de notare va prelua de la testele efectuate punctajul obtinut, similar cu actuala metoda, insa numarul de stele nu va mai fi acordat pe fiecare categorie in parte, ci va fi calculat prin insumarea tuturor punctelor obtinute. In acest fel, autovehicule care pana acum figurau la categoria „5 stele Euro NCAP“ ar putea sa-si piarda titlul din cauza numarului mic de puncte primite la categoriile „copii“ sau „pietoni“. Top 10 ADAC impreuna cu revista „Autobild“ au realizat deja o recalculare teoretica a punctajelor obtinute de 114 modele testate pana acum de Euro NCAP, realizand un clasament pe baza numarului total de puncte. Dupa acest clasament, cele mai sigure masini, atat pentru cei din interior, cat si pentru cei aflati pe strada si care ar putea fi loviti sunt Citroën C6 (100 puncte) si C4 (99 puncte), alaturi de Seat Leon (98 puncte). Cea mai nesigura masina este Fiat Panda, cu 47 de puncte. Dacia Logan s-ar situa doar cateva locuri deasupra sa, cu 55 de puncte obtinute in total (19 adulti/31 copii/5 pietoni). Comparativ, Chevrolet Aveo , care a obtinut doar o stea si jumatate pentru adulti, ar fi mult mai bine pozitionata (79 puncte) datorita numarului mai mare de puncte obtinute pentru copii si pietoni (21/39/19). Test pentru Volvo XC90
  •   2008-02-19
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila: Se poate incepe si asa…

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila:  Condu-ti tu cariera, nu lasa cariera sa te conduca!

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila

Pune o intrebare