#symbian #8mp #nokia n86

Nokia N86 8 MP Review

Anuntat oficial in urma cu un an, in februarie 2009, Nokia N86 este primul telefon mobil, si momentan singurul model, al producatorului finlandez care dispune de un senzor foto de 8 MP. Totusi, camera foto a acestui terminal nu este atat de "inapoiata" precum ar putea unii sa creada, mai ales ca rivalii au lansat deja modele cu senzori de 12 MP.

Chiar daca Nokia a fost ultimul principal producator de telefoane mobile care sa anunte dispozitive cu camere foto de 8 MP si chiar daca N86 pare sa fie o versiune usor modificata a lui Nokia N85 , senzorul foto din dotarea modelului ascunde cateva surprize placute.

Caracteristicile lui Nokia N86

Asemenea lui Nokia N85, terminalul N86 este slider dual, adica parte frontala se gliseaza in doua directii. Modelul pastreaza caracteristicile lui N85 si ca meniu si ca segmet de utilizatori caruia i se adreseaza. Astfel, telefonul mobil poate sa multumeasca atat pe cei care prefera smartphone-urile, cat si pe cei inclinati catre divertismentul multimedia si asta datorita catorva elemente ca: platforma N-gage incorporata, player-ul muzical capabil si camera foto generoasa.
Modelul N86 masoara 103,4 x 51,4 x 16,5 mm si cantareste in jur de 150 de grame, fiind ceva mai robust decat N85. Carcasa telefonului este confectionata din metal si plastic.

Din pacate partile lucioase ale telefonului, ca partea frontala si laturile, se pot murdari usor de la urmele de amprente pe care le vor retine. Totusi, capacul bateriei este confectionat din plastic cu aspect mat, lucru care protejeaza telefonul de urme nedorite, dar totodata, fac telefonul mai aderent in palma.

Ca in cazul oricarui slider, partea frontala este ocupata de ecran si D-pad, tastatura fiind descoperita atunci cand telefonul este glisat in sus. Ecranul lui Nokia N86 are o diagonala de 2,6 inch, poate afisa pana la 16 milioane de culori si are o rezolutie QVGA de 320 x 240 pixeli. Deasupra display-ului se gasesc pozitionate difuzorul telefonului, camera secundara pentru videoconferinte si senzorul de lumina. Sub ecran se afla D-pad-ul compus din sase butoane, plus cel principal de navigare.

Primele doua butoane sunt dedicate meniurilor de pe ecran Contacte (stanga) si ceas (dreapta). Sub ele se gasesc patru butoane, cele de apelare (stanga) si repingere/terminare apel (dreapta), intre ele butonul de navigare/OK, iar sub toate acestea tasta de accesare a meniului principal (stanga) si butonul C/cancel (dreapta). Spre deosebire de alte terminale Nokia care nu vin cu Symbian, dar ceva obisnuit pentru cele care din seria N cu acest sistem de operare este tasta de meniu dedicata, care se afla in partea stanga jos. De obicei meniul unui telefon mobil se acceseaza prin butonul principal aflat in mijlocul D-Pad-ului.

Cand telefonul este glisat in sus este descoperita tastatura standard alfanumerica. Butoanele tastaturii sunt plate, dar destul de mari, bine delimitate, cu forme ovaloide, iar utilizatorii nu vor intampina probleme majore la tastere. Totusi, atunci cand telefonul este glisat, centrul de greutate se schimba si unele persoane vor avea dificultati la tastarea mesajelor lungi. Ultimul rand al tastaturii pare fi asezat prea jos, fortand degetul mare putin, dar tastarea se face relativ usor. Glisat in jos, telefonul va descoperi alte patru butoane, tastele multimedia, cele din extremitati fiind dedicate camerei foto pentru zoom In sau Out, dar fiecare dintre cele patru taste poate fi folosita pentru controlarea player-ului muzical si video sau a jocurilor in timpul unei sesiuni pe N-gage.

Latura stanga este incarcata de un singur buton, cel de blocare sau deblocare a ecranului. Latura dreapta este incarcata de un difuzor, butoanele de volum, cel dedicat camerei foto si inca un difuzor. Partea superioara a terminalului prezinta butonul de oprire/deschidere telefon (stanga), slotul pentru mufa standard de 3,5 mm si un cel de atasare periferice ca incarcator si cablu USB. Partea dorsala este de fapt si capacul de plastic ce ascunde bateria. Aici se gasesc obiectivul foto de 8 MP ascuns sub cun capac glisat si flash-ul LED.

Sub capacul de plastic se afla baterie standard Litiu-Ion cu o capacitate de 1200 mAh care in mod stand-by rezista pana la 312 ore (13 zile) si pana la patru sau cinci ore de folosire intensa. Testele au aratat ca timpii indicati de producator sunt aproximativ reali. Totusi, acestia vor fi diferiti in functie de retele pe care utilizatorul le foloseste la navigarea pe internet sau la cate conexiuni pastreaza pornite si cat de mult timp, Bluetooth sau Wi-Fi. Totodata, folosirea platformei N-gage, a player-ului muzical vor putea face ca viata bateriei sa varieze fata de timpii optimi prezentanti de producator.

Meniu, mesagerie si GPS

Procesorul lui Nokia N86 este un ARM 11 de 434 MHz, un model ceva mai avansat decat a lui Nokia N85. Terminalul ruleaza sistemul de operare Symbian 9.3, seria 60, versiunea 3.2. In modul stand-by, ecranul lui N86 afiseaza conectivitiatea, operatorul de telefonie mobila, data pe latura de sus, ora, intr-un cadran de ceas, iar dedesupt, pe verticala, gasim o banda de shortcut-uri: mesagerie, galerie foto, N-gage, internet, Bluetooth si harti (Ovi Maps). Sub acesta banda de icoane avem submeniuri dedicate multimedia, ca player-ul muzical, setarile de e-mail sau coneciunea la internet pentru a face share de continut digital .

Nokia N86 suporta mesaje SMS, MMS si e-mail-uri Mesajele SMS si MMS sunt stocate intr-o casuta postala separata de mesajele e-mail, care la randul lor au un inbox propriu. Setarea e-mail-ului se face foarte usor, iar protocoalele suportate sunt cele standard POP3 si IMAP4, air fiecare scrisoare electronica suporta si atasamente.

Telefonul dispune si de GPS. Modelul N86 vine cu Ovi Maps si functii aGPS. Utilizatorul are posibilitatea de notare a punctelor de interes de pe drum sau doar a anumitor repere, cat si de calculare a pozitiei actuale sau a distantei de parcurs. Pentru ca Nokia N86 are si functiile unui terminal business , acesta vine cu suita PocketOffice in dotare. Telefonul poate vizualiza documente PDF, are suport pentru arhive .zip, posibilitatea de a lua notite (notes) si dispune de suita QuickOffice.

Nokia N86 are si accelerometru cu senzori de rotatie. Ideea este foarte buna atunci cand urmaresti filme si le vezi usor doar prin rotirea telefonului, dar devine usor enervant cand tot meniul sau ecranul principal isi schimba pozitia printr-o simpla inclinare a telefonului, atunci cand utilizatorul navigheaza prin meniu sau scrie un mesaj.

Tot in acest capitol intra si jocurile pentru ca acest telefon vine cu platforma N-Gage incorpotata. Cand se intra in meniu-ul dedicat N-Gage utilizatorul poate opta pentru cele 15 jocuri afisate. Totusi, nici unul dintre ele nu sunt instalate. Cand un joc a fost ales, telefonul se va conecta la internet, il va descarca ca apoi sa initieze instalarea. Toate jocurile de pe N-Gage nu sunt complete ci doar versiuni demo. Pentru a te bucura de un joc integral va trebuie sa il cumperi din baza de date N-gage.

Muzica lui N86

Nefiind un telefon muzical, era de asteptat ca player-ul muzical din dotare nu fie cel mai rasarit, dar din fericire nu este asa. Formatele audio pe care le suporta sunt diversificate, MP3, WMA, WAV, RA, AAC si M4A , in categoria video N86 poate reda formate WMV, RV, MP4 si 3GP. Mai mult, Nokia N86 are atat radio FM cu RDS, cat si trasmitator FM. Modelul Nokia N86 are memorie interna de 8 GB, dar marirea spatiului de stocare se poate facu maxim 16 GB.

Chiar daca muzica redata prin casti este de calitate, difuzoarele externe nu sunt capabile sa multumeasca iubitorul de muzica, sunetul redat dand senzatia ca este estompat. Claritatea de redare poate varia si de egalizatorul ales. Totusi, modelul reuseste sa puncte cu setul de casti din dotare, intra-auriculare cu bulb, set foarte confortabil si pentru cei cu urechi mici. Daca esti satul de muzica din dotare utilizatorul poate opta pentru vizionare de filme, care se face chiar usor cu acest telefon sau poate asculta radio. Bineinteles va trebuit sa atasezi castile pentru ascultarea radio-ului, pentru ca asa cum ne-am obisnuit acestea au rol de antena.

Altfel, player-ul muzical sau interfata acestuia nu este cu mult schimbata de modelele anterioare. Utilizatorul are posibilitatea de a sorta melodiile in functie de artist, gen sau album. Mai mult, player-ul muzical suporta functii de tip Shuffle sau Repeat (pentru o melodie sau toate cele aflate in player), permite formarea de playelist-uri muzicale si are egalizator. Totusi, acesta din urma vine cu o serie de setari standard de tip: classic, jazz, rock, pop, etc.

Camera foto de 8 MP

Senzorul foto de 8 MP pe care telefonul mobil il are in dotare este principalul punct de atractie cand vine vorba de acest terminal. Asemenea celor mai bune telefoane ale producatorului si acesta camera are lentile Carl Zeiss, autofocus si flash LED dublu. Flash-ul va fi automat ales de telefon in clipa cand nu este folosit in lumina zilei, dar acest lucru poate fi rapid schimbat din setari, iar imaginile captate de telefon sunt la o rezolutie maxima de 3264 x 2448 px.

Totusi, chiar daca Nokia au fost ultimii dintre marii producatori de telefoane mobile care au anuntat terminale cu camera foto de 8 MP, acestia sunt de fapt primii care au introdus senzorului de 8 MP lentile superangulare de 28 mm (cei de la Motorola au adaugata aceeasi caracteristica senzorului foto de 5 MP a lui ZN5). Lentile superangulare ofera fotografului mai mult spatiu de vizualizare atunci cand cand capteaza o imagine, aceasta caracteristica fiind utila acelora care fotografiaza des imagini in mod landscape. Pe de alta parte, aceasta trasatura va ingreuna captarea imaginilor gen portrait.

Dar o imagine mai mare, inseamna mai multe detalii, iar mai multe detalii, inseamna si zgomot de imagina mai ridicat. Nokia N86 reuseste sa tina sub control destul de bine aceste detalii. Vestea buna este ca imaginile de tip Macro, "Close-up" in cazul Nokia au detalii foarte bine redate. Singura problema vine din parte culorilor care in majoritatea cazurilor sunt suprasaturate.

Modelul Nokia N86 poate face si capturi video la rezolutie VGA cu 30 fps, iar filmele sunt salvate in format MP4. Totusi, un detaliu pe care multi nu il iau in considerare sunt chiar lentile superangulare, care pot face capturi video mai detaliate, in culori mult mai reale. Tot camera foto se mai poate mandri cu functii geo-tagging sau ISO 800, dar modelul nu dispune de tehnologiile rivalilor, ca detectarea fetei sau zambetului.

Conectivitate pusa la punct

Am ajuns la un alt capitol la care Nokia N86 exceleaza - si anume conectivitatea. Cea mai modesta conectivitate din palmaresul telefonului este GPRS-ul care are clasa 32, adica suporta transfer de date la 100 kbps, conectivitare EDGE tot de clasa 32 (296 kbps), 3G cu HSDPA (3,6 Mbps) si Wi-Fi 802.11 b/g cu tehnologia UPnP.

Ecranul este destul de mare pentru vizualizarea decenta a paginilor web, iar navigarile pe internet se fac cu ajutorul brower-ului WAP 2.0 cu suport xHTML si HTML. Tot in capitolul conectivitate intra si Bluetooth-ul 2.0 care are si A2DP, adica posibilitatea de atasare casti audio wireless. Lui Nokia N86 nu ii lipseste nici portul pentru USB, versiunea 2.0 pentru transferul de date.

Chiar daca nu vine cu noutati in materie de "look", Nokia N86 reuseste sa isi adune in jur fani si asta datorita camerei foto, dar care la randul ei are plusuri si minuri. Pentru un telefon fotografic ca N86, un flash Xenon care sa poata concura cu modelele rivale este un "must" pe care compania finlendeza nu l-a indeplinit. Norocul camerei foto sunt lentile superangulare de 28 mm.

In definitiv lui Nokia N86 i se pot reprosa putine lucuri, deoarece modelul vine cu o serie de atuuri ca: meniu personalizabil si intuitiv, sistem de operare Symbian, player muzical relativ capabil, set de casti bun, conectivitate ridicata, toate acestea stand in fata minurilor ca, lipsa flash-ului Xenon, a unui design usor imbatranit si ale unor functii specifice telefoanelor cu camere foto care se pare nu il onoreaza pe N86.

Test video realizat cu Nokia N86

•
  •