Stiinta & Tehnologie

Mazda expune noi tehnologii la Tokyo

Mazd
a va expune in premiera la Salonul Auto de la Tokyo noua generatie a motorului rotativ RENESIS pe benzina, care echipeaza modelul concept Taiki. Tot aici va fi dezvaluit si propulsorul rotativ cu alimentare alternativa hidrogen-benzina aflat in dotarea noii Mazda5 Hydrogen RE Hybrid, dar si o serie de trenuri de rulare sau mai multe tehnologii cu focus pe mediu si siguranta. „Obiectivul nostru sa materializam conceptul „Sustainable Zoom-Zoom”, care include innoirea trenurilor de rulare pentru toate modelele in urmatoarea decada. Ne dorim sa stabilim un nivel superior de performanta si de consum, precum si un nivel scazut de emisii. Cercetarea vizeaza si sistemele performante de siguranta, inclusiv tehnologii de prevenire a accidentelor din trafic inainte ca acestea sa se intample.” a declarat Hisakazu Imaki, Presedinte si Chief Executive Officer Mazda. Motorizari Mazda a dezvoltat un nou tip de motor diesel prin intermediul caruia consumul de combustibil si emisiile de noxe sunt reduse cu pana la 10%. Prin utilizarea unui sistem common rail cu presiune ridicata a combustibilului si a piezo-injectoarelor a crescut foarte mult eficienta motorului. Pentru noul motor diesel de 2l, in paralel cu folosirea aluminiului au fost reduse dimensiunile si greutatea partilor componente, in scopul obtinerii unei greutati similare cu a versiunii pe benzina. Rezultatul a fost nu doar cresterea performantei, ci si atingerea unui consum mai bun si reducerea zgomotului produs de motor. Motorul este echipat cu o turbina in doua faze care faciliteaza obtinerea unor emisii reduse de CO2 si a unui consum redus de combustibil. O contributie semnificativa la realizarea performantelor mentionate anterior o are sistemul de catalizatoare utilizat, care permite atat o ardere mai buna a combustibilului, cat si tratarea gazelor nearse evacuate. Noua generatie a motorului rotativ Renesis este de asemenea prezenta la standul Mazda de la Tokyo, in echiparea modelului concept Taiki. Constructorul japonez a demarat procesul de dezvoltare a motorului rotativ cu injectie directa 16X, cu o capacitate de 1600 cc, care marcheaza evolutia structurii de baza a acestui tip de motor. Aceasta noua generatie este prima cu alimentare pe benzina care foloseste injectia directa. Desi dimensiunile motorului au crescut, acesta a ramas la fel de compact si de usor ca si generatia actuala, fiind si mai economic. Pentru noul motor s-a utilizat si aluminiul, reducandu-se astfel greutatea automobilului pe care este montat. Mazda 5 Hydrogen RE Hybrid reprezinta o abordare noua pentru motorul rotativ. Acest model beneficiaza de un motor rotativ cu alimentare combinata pe hidrogen si benzina, dispus transversal, ce dezvolta cu aproximativ 40% mai multa putere decat cel ce echipeaza modelul RX-8 Hydrogen RE, rezultand astfel o performanta mai buna la accelerare. Noul motor pe hidrogen a necesitat si dezvoltarea unui nou sistem hibrid care sa-i faciliteze functionarea. Motorul rotativ pe hidrogen conventional prezenta un cuplu mic si o eficienta scazuta la turatii mici. Noul sistem depaseste aceste neajunsuri si extinde autonomia pentru alimentarea cu hidrogen la aproximativ 200 km, de doua ori mai buna decat pentru modelul RX-8. SISS (Smart Idle Stop System) Mazda prezinta la Tokyo si un sistem destinat automobilelor utilizate cu precadere in oras. Smart Idle Stop System este proiectat astfel incat sa opreasca motorul atunci cand acesta se afla la ralanti (la semafor sau in blocajele din traficul cotidian) si sa il reporneasca automat cand exista intentia de deplasare. Sistemul si-a dovedit eficienta reducand consumul de combustibil cu aproximativ 10% in cadrul mai multor teste efectuate in Japonia. Sistemele conventionale de acest tip folosesc un dispozitiv electric pentru a reporni motorul. Spre deosebire de acestea, SISS injecteaza benzina direct in cilindrii motorului in timp ce acesta este oprit. In acest mod, sistemul nu economiseste doar combustibil, ci permite si o repunere in functiune a motorului mai rapida si mai silentioasa, comparativ cu a unui sistem obisnuit. Sisteme de siguranta Unul dintre principalele obiective Mazda este acela de a dezvolta vehicule capabile sa evite accidentele. Acest lucru implica atat elemente de siguranta activa care pregatesc masina pentru o coliziune, cat si un nivel mai inalt de tehnologie care ajuta soferul – acesta fiind practic cel responsabil de siguranta masinii – in recunoasterea situatiilor periculoase si in actiuni ce au drept scop evitarea unui posibil impact. Astfel, eforturile companiei sunt indreptate spre masurile de contracarare a erorilor umane, spre realizarea de autovehicule care recunosc si analizeaza cu exactitate conditiile de drum si permit soferului sa ia masurile de siguranta adecvate. Noua Mazda6 beneficiaza de trei dintre sistemele prezentate de constructorul japonez la Tokyo. Sistemul de monitorizare a partii din spate a vehiculului – senzori de tip radar in colturile caroseriei, care detecteaza orice vehicul ce se apropie din spate sau din asa numita “zona oarba” din spatele montantilor (o premiera pentru Japonia). Cel de-al doilea sistem este Cross Functional-Network (CF-Net), un sistem ce permite controlul integrat al comenzilor audio, de climatizare si al altor dotari prin operatii simple care minimizeaza modificarea campului vizual al soferului. Acestea sunt completate de sistemul de prevenire a accidentelor (Pre-crash Safety System), care utilizeaza de asemenea un senzor tip radar montat in fata vehiculului si care monitorizeaza obstacolele ce pot sa apara. Daca sistemul sesizeaza riscul unei coliziuni, atentioneaza soferul prin intermediul unor semnale sonore si luminoase. Daca soferul nu actioneaza frana, sistemul o va actiona usor pentru a-l determina pe sofer sa franeze. Daca nu a fost luata nicio masura de evitare si coliziunea este iminenta, sistemul va reduce viteza masinii pentru a diminua forta impactului. Soferului ii este de asemenea imbunatatita vizibilitatea portiunii de drum din fata masinii prin intermediul noului design, linia din fata a capotei fiind pozitionata mai jos. Mazda este implicata si in proiecte ce vizeaza dezvoltarea infrastructurii de transport din orase. Spre exemplu, in Hiroshima se va testa in cursul acestui an Sistemul de Transport Inteligent (Intelligent Transport System – ITS), care va permite comunicarea in timp real, pe baza unor senzori, intre vehicule si intre vehicule si diferite puncte de reper de pe marginea drumului. Printre obiectivele acestui sistem se regasesc prevenirea coliziunilor in curbe de 90°, prevenirea coliziunilor in curbe fara vizibilitate si prevenirea impactului din spate, in cazul autovehiculelor ce stationeaza la semafor sau in trafic. Pentru mai multe informatii despre ultimele modele de masini de pe piata aboneaza-te la Newsletterul Masini.acasa.ro
  •   2007-10-25
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras: Cum iti gasesti un job pe timp de criza?

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras

Pune o intrebare