Stiinta & Tehnologie

Maşinile ieftine din Romania nu au dublu airbag şi ABS

În
ultimii ani siguranţa autoturismelor a devenit o modă, ba chiar o psihoză. Este însă, şi o foarte bună modalitate de a promova produsul, pentru că tot mai multe companii auto au devenit adeptele sloganului "Siguranţa vinde". În multe state din Uniunea Europeană toate maşinile au în dotarea standard dublu airbag şi ABS. În Romania însă modelele ieftine nu includ astfel de dotări în pachetul de bază. Dacă în trecut, suedezii de la Volvo erau cunoscuţi ca producători de modele cu siguranţă ridicată, în ultimii ani în acest domeniu s-au remarcat şi alte companii precum Renault. Francezii au unsprezece modele care au obţinut cinci stele la testele de impact. Organismele însărcinate cu verificarea tehnologiilor de siguranţă, precum Euro Ncap, au pus la punct diverse sisteme de evaluare. Am putea spune chiar că automobilele au devenit mult mai sigure în raport cu aceste sisteme. În urma evaluărilor, la Euro NCap, de exemplu, automobilele primesc un anumit număr de stele. Acestea sunt acordate atat pentru protecţia pasagerilor, cat şi pentru cea a pietonilor, în caz de impact. Introducerea ABS în varianta de bază, prea scumpă Asta nu înseamnă însă că tot ce produce Renault este la acest nivel. Cel mai la îndemană exemplu este Loganul. Acum, că tot facem parte dintr-un stat membru cu drepturi depline al Uniunii Europene, ar trebui să beneficiem şi de ceva avantaje de pe urma acestui statut. Dar cum la noi treburile se fac romaneşte, nu e cazul să ne mire că va mai trece ceva timp pană cand vom avea dublu airbag şi ABS ca dotări de serie pentru Logan. Directivele UE nu prevăd clar acest lucru, însă nu există în prezent modele comercializate pe teritoriul Uniunii care să nu dispună în dotarea de bază de ABS şi două airbaguri. Am încercat să aflăm cum motivează reprezentanţii Dacia aceste lipsuri. Vicepreşedintele consiliului de administraţie Dacia, Constantin Stroe , spune că nu există o directivă clară a Uniunii Europene care să legifereze aşa ceva, deci Loganul se va vinde în continuare fără aceste dotări. "Cei care au pus airbaguri peste tot în maşină vand modele de la 35.000 de euro în sus. Dacia şi-a propus să vandă maşini sub 10.000 de euro", a spus Stroe. El a ţinut să sublinieze că "Dacia se adresează unei clientele modeste din punct de vedere al puterii de cumpărare, iar dacă adăugăm multe echipamente şi accesorii creşte preţul final prea mult, iar vanzările scad. "Nu contest că un airbag sau un sistem ABS nu reprezintă elemente de securitate reale, însă la modelele Dacia acestea modifică foarte mult preţul, care sigur va depăşi graniţa celor 10.000 de euro", a mai spus Constantin Stroe . Pe alte pieţe UE, precum Germania sau Franţa, Loganul nu se vinde fără cele două dotări de bază. Nici Loganul MCV, model mai scump faţă de Loganul de serie, în varianta de bază nu dispune de ABS şi dublu airbag. Pană anul trecut modelele Logan destinate exclusiv pieţei romaneşti puteau fi comercializate fără aceste dotări, pentru că Romania nu era stat membru UE. Cum situaţia s-a schimbat, aşteptam o schimbare şi din partea factorilor de decizie de la Dacia. Nici concurenţa nu are dublu airbag şi ABS Am încercat să aflăm de la Registrul Auto Roman dacă ne obligă la aşa ceva Comisia Europeană. Cei de la RAR spun că există Directiva 71/320 a UE, care nu prevede obligativitatea dotării autoturismelor cu ABS. Acesta este obligatoriu doar la vehicule cu masa mai mare de 3,5 tone. Există şi două directive care se referă la impact. Prima, 96/79, se referă la impactul frontal şi 96/27 se referă la impactul lateral. Aici sunt impuse nişte condiţii, dar nu de echipare. Deci nu există reglementări care să solicite montarea expresă de airbaguri, şi nici nu se oferă şi soluţia tehnică dar, pentru a îndeplini condiţiile solicitate în aceste reglementări, constructorii recurg la montarea de airbaguri. Dacă vreţi o maşină apropiată ca preţ de Logan, care să aibă şi dubluaribag şi ABS în dotarea de serie, nu găsiţi. De exemplu, renault clio symbol versiunea de bază, nu dispune de ABS şi dublu airbag în dotarea de serie. Preţul: 8.519 euro. La această sumă puteţi obţine totuşi ABS şi două airbaguri la modelul Logan. Pentru un Fiat Albea trebuie să scoateţi din buzunar 6.969 de euro, pentru care primiţi, printre altele, servodirecţie, închidere centralizată, volan reglabil pe înălţime şi scut protecţie motor. Ca dotări de siguranţă nu există în varianta de bază decat airbag pentru şofer. Cel pentru pasagerul din dreapta şi ABS-ul sunt evident opţionale. Deci nici concurenţii direcţi ai Loganului nu dispun de dotările minime de siguranţă, ogligatorii pentru piaţa unică europeană. Şi Clio Symbol şi Fiat Albea sunt fabricate în Turcia, ţară care încă nu este membră UE. Însă cele două modele se comercializează pe piaţa romanească, deci ar trebui să beneficieze standard de ABS si dubluairbag. În prezent majoritatea autoturismelor au dispozitive ca ABS sau dublu airbag. Totuşi, dacă nu găsiţi aceste dotari la modelul pe care doriţi să-l achiziţionaţi, nu faceţi economie pentru că ABS-ul sau airbag-ul vă ajută să evitaţi accidentele grave. Chiar dacă ABS-ul nu va face totul în locul dumneavoastră, acesta are două avantaje majore.
  •   2007-01-25
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras: Care sunt joburile de viitor?

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte: Vehiculele electrice vor reduce poluarea cu peste 20%

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte, specialist IT&C

Pune o intrebare