Stiinta & Tehnologie

Masina aerodinamica, inventata de romani

Puti
ni sunt cei care ar crede ca majoritatea masinilor sportive din zilele noastre sunt “copia fidela” a unui bolid romanesc. O scurta vizita la Muzeul Tehnic “Prof. Ing. Dimitrie Leonida” ar putea insa convinge pe oricine. “Persu” arata ca o masina futurista, cand de fapt ea “s-a nascut” in iulie 1923, din mainile inginerului Aurel Persu si este brevetata ca fiind prima masina aerodinamica din lume. Un necunoscator ar spune ca masina este un utilaj ciudat sau a fost un experiment estetic, insa realitatea este cu totul alta. Inginerul roman Aurel Persu a obtinut pentru autovehiculul sau brevet in Germania, la 19 septembrie 1924, sub denumirea “Automobil de forma aerodinamica, cu patru roti montate inauntrul formei aerodinamice”. Forma autoturismului este asemanatoare sau chiar copia unei picaturi de apa in cadere . Rotile sunt bagate in interiorul caroseriei, fapt care la acea vreme era un lucru nemaivazut la automobile. Teoriile sunt simple: “Experimentele facute au aratat ca lasand rotile afara, rezistenta la inaintare este mult mai mare, caci aerul despicat axial face ca automobilul sa opuna rezistenta, iar forma aerodinamica perfecta e cea a unei picaturi de apa in cadere”, explica acum zeci de ani inginerul Aurel Persu. Constructia ei a fost insa dificila si extrem de costisitoare, dar masinaria si-a aratat foarte repede valoarea cand creatorul a atins la volanul ei viteze foarte mari, reusind cu usurinta sa ia curbe cu o viteza de 60 km/ora. Inventatorul a parcurs cu “experimentul” peste 120.000 de km. (continuarea in Libertatea )
  •   2006-10-02
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului