Stiinta & Tehnologie

Lupta pentru Daewoo se ascute

Cei doi petitori de peste Ocean ai uzinei Daewoo Craiova, GM si Ford, s-au familiarizat in ultimele luni destul de bine cu Cabinetul primului-ministru Calin Popescu Tariceanu. Pina acum, reprezentantii pentru Europa ai Ford conduc in topul intilnirilor cu premierul, cu trei intrevederi, fata de una singura a celor de la GM si nici una a competitorilor indieni de la Tata Motors. Vineri, conducerea Ford a punctat din nou, premierul Calin Popescu Tariceanu intilnindu-se cu reprezentantii conducerii companiei Ford. Comisia de privatizare a decis scoaterea la vinzare a unui pachet reprezentind 72,4% din actiunile societatii (intregul pachet detinut de catre stat, restul fiind in posesia SIF Oltenia), iar anuntul de privatizare preliminar va fi lansat pina cel tirziu in prima saptamina a lunii martie. Firmele americane care si-au anuntat participarea la privatizare au motive diferite de a cumpara Daewoo Craiova fata de cele ale producatorului indian Tata Motors, spune profesorul de economie Daniel Daianu. Producatorii de automobile din SUA trebuie sa faca fata, pe zi ce trece, unui numar din ce in ce mai mare de probleme, printre care costul ridicat al carburantului ce frineaza cererea de automobile si pretentiile mari ale sindicatelor din industrie, acestea fiind unele dintre cele mai puternice intr-o tara in care vocea sindicatelor nu este la fel de ascultata ca in Europa. „Atit Ford, cit si GM au probleme si de aceea pentru ei relocarea productiei, in special in zone unde salariile sint mai mici, precum Europa Centrala si de Est, este o solutie. Au probleme cu costurile ridicate, cu sindicatele, iar ei gindesc si au strategii globale“, explica Daniel Daianu. „Indienii au alte oportunitati, incearca sa tina pasul cu China. Au achizitii in industria otelului, produc tractoare, iar Romania e o usa de intrare“, spune Daianu. Dacia-Renault, model de privatizare Perioada in care tot ceea ce conta la vinzarea unei fabrici era suma incasata a trecut, spune premierul Tariceanu, iar opinia este impartasita si de profesorul Daianu. „Ambitia mea in 2007 este sa reusim privatizarea Daewoo, sa construim un proiect de talia celui dezvoltat de Renault la Pitesti. E drept ca nu vom putea da trendul pe piata auto mondiala, dar ca volum de productie Romania va fi un jucator important“, a declarat prim-ministrul Tariceanu, om de afaceri al carui trecut se intersecteaza cu industria auto. Tariceanu sustine ca privatizarea s-ar putea incheia pina in iunie-iulie, potrivit unui interviu acordat de acesta “Ziarului Financiar”. Premierul mai afirma ca la Daewoo principalul criteriu de privatizare nu va fi pretul oferit de investitori, ci dimensiunea proiectului prezentat in oferte si implicatiile acestuia in economie. „Ne intereseaza in primul rind care va fi volumul de productie, cite locuri de munca vor fi create, care va fi numarul de furnizori adusi in Romania si, nu in ultimul rind, care va fi gradul de integrare locala a productiei“. Romania nu mai este in situatia de a privi „banul ca prim criteriu“, spune Tariceanu. Planurile celor trei Numarul brandurilor auto detinute de cei trei posibili cumparatori ai Daewoo Craiova se ridica la aproape 20. Compania Tata Motors este cel mai mare producator de autovehicule comerciale din India si al doilea de transport persoane , inregistrind in 2006 o cifra de afaceri de 5,5 miliarde de dolari. La nivel mondial, Tata Motors pretinde ca este al cincilea producator de autovehicule medii si mari comerciale. Compania este listata de doi ani la bursa de valori din New York - NYSE si a cumparat pachetul majoritar de actiuni al producatorului coreean de vehicule comerciale Daewoo Comercial Vehicles Company, precum si 21% dintre actiunile unui important producator spaniol de autobuze si vehicule utilitare . Tata Motors a semnat cu Fiat o intelegere pentru producerea in India de autovehicule si componente ale industriei auto. GM, opt branduri detinute General Motors isi vinde masinile in 30 de tari si le fabrica in 11 centre de productie din opt tari. Veniturile corporatiei sint de 16 miliarde de dolari, iar datorita celor peste un milion de vehicule vindute GM are o cota de piata de 9,3%. Marcile companiei sint Cadillac, Corvette, Saab Hummer, Opel/Vauxhall si Chevrolet. Potrivit publicatiei “Businessweek”, este posibila achizitia altor trei branduri de catre GM, respectiv Chrysler, Dodge si Jeep, care vor aduce la 11 numarul brandurilor detinute. Acesta este ridicat daca luam in considerare ca Toyota detine doar trei. Cele mai bune vinzari sint inregistrate la modelele europene, respectiv Saab si Opel, restul vinzarilor fiind in scadere. In 2005, GM a avut pierderi cifrate la zece miliarde de dolari. Ford, rau in SUA, bine in Europa Ford detine de asemenea opt branduri, respectiv Ford, Lincoln, Mercury, Mazda, Volvo, Jaguar, Land Rover si Aston Martin. Compania a anuntat pentru anul trecut o pierdere de 12,7 miliarde de dolari in 2006, cifra fara precedent in istoria de peste un secol a acestei companii. Cel mai slab rezultat de pina acum era pierderea de 7,39 miliarde de dolari din 1992, pe fondul unei recesiuni a economiei americane. Asemeni companiei GM, cele mai bune rezultate au fost inregistrate de diviziile din afara SUA, respectiv europeana si cea sud-americana ale concernului, precum si datorita succesului inregistrat de modelul Mazda.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Top

Cauta-ti perechea