Stiinta & Tehnologie

Lifting la motociclete

Sint
oameni pe care motocicletele de serie ii lasa reci. Prefera sa le construiasca dupa cum viseaza ei, surub cu surub. Vladimir Ene face minunatii cu doua roti, cum numai la americanii de pe Discovery mai vezi. Primii pasi pe teritoriul Daytona Twins, atelierul care se lauda cu construirea de motociclete in traditia culturii custom (similara tuningului la masini), te fac sa crezi ca ai gresit adresa. Zeci de bijuterii motorizate, de la Ducati la Guzzi si Triumph, dar toate de serie, asteapta tacute noi stapini, ca intr-un showroom obisnuit. Ca nu e doar atit, te convingi cind vezi birlogul stapinului, plin de unicate, cladite dupa cele mai salbatice vise de motociclist. „Cele mai adevarate motociclete sint cele americane, iar motocicletele americane inseamna Harley Davidson . Punct”, e printre primele lucruri pe care le spune Vladimir Ene, zis Vova. Cind ii vezi tricoul cu Harley, tonomatul Wurlitzer si automatul de cola (traditionale in barurile americane retro), e clar ca Ene, el insusi cit un urs grizzly, e mai filo-american intr-ale motocicletelor decit Basescu in politica externa. „Fetitele” customizate „La noi, lumea e interesata de fenomenul asta datorita emisiunii de pe Discovery (American Choppers - n.r.), dar aia sint mai mult niste circari. Exista firme care produc kituri omologate, pe care le asamblezi singur, si eu import asa ceva. Toate motocicletele pe care le vezi aici insa nu exista ca atare, ci sint motociclete pe care le-am facut eu. Le-am cumparat piesa cu piesa si le-am omologat la RAR”, explica Vova cu ce se ocupa. Ca sint in stil retro sau modern, mesterul vorbeste despre motocicletele lui, cu motoare atit de grase, incit sunetul lor ar sparge geamurile incaperii, ca despre niste vietati, fiecare cu numele ei. Pimp Daddy e o „blinda”, de mers la cafenea cu prietenii, o replica dupa un Harley model 1946. Agresiva Hard Core e un chopper (motocicleta americana de croaziera - n.r.) adevarat, cu furca si ghidonul imense si un motor mare cit pentru o limuzina. Mai sint Venom , un chopper bleu, cu oglinzi in forma de lacrima si cauciuc masura 300 pe spate (singurul kit de aici, asamblat dupa model), nevopsita Speed Master - o motocicleta in stilul anilor ’50, cu tabla proaspat sudata si polizata. „Asta e fetita mea”, spune Vova cind iti arata mindria lui: The Eastern Flyer, o bestie rosie cu roti demne de un tractor, construita de la zero, in stilul anilor ’20. „Aici arata cum arata, dar daca o scot la soare, te dai cu capul de masa cind o vezi”, o ridica Vova in slavi. Betia motoarelor modificate Cele mai subtirele motoare din atelierul lui Ene sint cele de Harley, de 1.400 cmc si 70 de cai-putere. „Dar am si motoare de 2.400 cmc, care au niste puteri colosale, de 180-200 de cai. Au puterea unui BMW. Iti dai seama cum se comporta pe sosea o chestie de 200 si ceva de kile cind ii pui atitia cai sub sa?”, turuie el amanunte tehnice, ca un impatimit de motoare ce e. Ene recunoaste insa ca tot ce face e mai mult un mod de viata, decit o chestie de performanta: „Motivul pentru care fac asta e din pasiune. E doar dorinta mea de a implementa in Romania aceasta cultura si atitudine de «customizare», asa cum scrie la carte”. Peste tot in lume, filosofia „custom” e simpla, implica de obicei chopperele gen Harley Davidson si, pentru un bagator de seama, suna a la Don Quijote: „Cumperi un Harley numai ca sa-l modifici. Trebuie sa arunci jumatate dintre piesele originale, deci arunci vreo 5.000 de euro. Apoi mai scoti tot atit ca sa-ti iei piesele cum le vrei tu. Atelierele de motociclete custom iti ofera, din start, posibilitatea sa cumperi un motor cum iti doresti, fara sa mai arunci banii”. Liniute ilegale Asi la modificat motociclete, fie estetic, fie ca performanta a motorului, tot americanii sint. „In America, asta e distractia cea mare. Isi prepara motocicletele si apoi se string la un illegal race. Nu conteaza viraje, chestii d-astea. Pui motorul pe strada si faci o liniuta, care ajunge primul la intersectie . Astia cu Harley preparate bat japonezele, cu tot cu turbo si nitro”, nu da doi bani Vova pe barzaunii de viteza produsi in Asia. 22.000 de euro un chopper Cele mai ieftine motociclete „custom“, in atelierul lui Vova, costa 13.000 de euro, dar sint kituri puse cap la cap ca un puzzle. Una originala, cu pretentii artistice si motor care sa dea ceata, ajunge pe la 22.000 de euro. „La noi, ora de manopera e 15 euro, la atelierele nemtilor e 80-100“, spune Ene, care a reusit in 2005 sa vinda doua unicate, iar anul acesta au mai aparut doi clienti. Romanii sint neciopliti intr-ale motociclismului Marea tristete a lui Vova este ca, desi in ultimii ani fenomenul motocicletelor a explodat, romanii sint inca in epoca de piatra a culturii moto. Lipsa banilor, printre altele, ii tine inapoiati. „Nenorocirea e ca cei mai interesati si pasionati sint cei care n-au bani. Vin aici, se uita, inghit in sec si pleaca. Aia cu bani nu au cunostinte, atita stiu: toti baietii din Constanta se plimba cu Leganza. Automat, ei se duc si-si iau Mertan. Nu au cultura“, spune Ene, care se simte, cu pasiunea sa pentru motocicletele „custom“, profet in tara surzilor. E constient insa ca valurile de tineri incepatori, care cum isi iau carnetul fac greseala sa se infiga direct la monstri japonezi de mare viteza, au niste etape de ars pina sa atinga intelepciunea unui chopper american. „Majoritatea o fac de epatare. Cind eram tinar, si eu eram ca ei. Intii te dai tare-tare, vrei adrenalina, vrei ochii fetelor dupa tine. Pe mine, la 46 de ani, chestia asta ma doare la basca. Cind vezi ca mori de patru-cinci ori pe zi, te lasi de viteza, altfel devii donator de organe. Solutia e o motocicleta care atinge 200 km/h, care merge foarte bine si subturata, in oras. Plus ca are un esapament pe care orice gagica il aude“, ride Vova, intelegator cu lupii tineri.
  •   2006-07-11
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului