Stiinta & Tehnologie

Liderul propulsiei ecologice

Toyota Prius poate fi considerata masina secolului 21.

Toyota ramane lider al segmentului de automobile hibrid cu al sau Prius, in ciuda numeroaselor lansari din partea concurentilor. Motorul sau benzina/electric a fost declarat in 2008 cel mai bun din lume la clasa propulsoarelor ecologice.

Nu poate fi considerata decat o realizare de exceptie o masina care, la patru ani de la lansarea in actuala versiune si la 11 ani de la producerea primei variante de serie, inca mai face furori si primeste premii pe banda rulanta. Toyota Prius a dovedit, la momentul lansarii, si mai dovedeste si astazi ca motoarele ecologice exista, sunt viabile, iar un porpulsor pe benzina, cu o putere mare, nu aduce dupa sine neaparat si un consum mare de carburant. Despre sistemul hibrid s-a tot scris, iar principiul de functionare nu mai este probabil strain pentru nimeni. In mare, putem vorbi despre functionarea hibrida a vehiculului, cu energie provenita din arderea benzinei (motor Otto) si din transformarea curentului electric in lucru mecanic printr-un motor electric . Deci doua surse de energie care, cumulate, produc mai multa putere. Insa miracolul petrecut in autoturismele hibrid si in special in Prius consta in recuperarea energiei risipite de motorul cu benzina si transformarea ei in energie electrica. Pentru ca bateria nu se inlocuieste niciodata (e garantata pe viata) si nu foloseste resurse externe (deci nu trebuie bagata in priza). Astfel, randamentul motorului cu ardere creste, facand consumul sa scada. Pentru cei care nu vor sa-si bata capul cu date tehnice, este suficient sa spunem ca un motor de 1.5 litri benzina poate produce direct si indirect 146 CP, cu un consum mediu de 4,3 litri la 100 de kilometri, ceea ce, trebuie sa recunoastem, este o performanta.

Consum mic, putere mare

Desi aflat in puterea varstei, asteptand probabil un face-lift pentru anul viitor, noi am testat actualul Prius pentru a compara comportamentul sau cu al modelelor nou-lansate, unele echipate cu motoare diesel performante. Rezultatul a fost surprinzator de placut, incepand cu spectaculosul mecanism hibrid, care se expune soferului prin display-ul central, stralucind prin rularea silentioasa bazata doar pe motorul electric si culminand cu un consum final de 5,3 litri/100 km, dupa un parcurs de 200 de km mixt, in care peste 100 de km au fost parcursi in Bucuresti, in blocaje. Dincolo de aceste date, Prius este si un vehicul sofisticat, confortabil si modern, avand nevoie, eventual, doar de mici ajustari vizuale pentru a tine ritmul cu tendintele auto ale momentului.

Pornirea masinii se face cu ajutorul sistemului keyless, de la butonul start/stop, fiind insesizabil momentul in care motorul incepe sa functioneze. Soferul poate comuta doar pe electric si astfel pleaca in liniste din parcare, fara a trezi vecinii. Pe display sunt afisate permanent elementele functionale, fluxul de energie fiind animat pe ecran catre sau dinspre motorul electric, in functie de situatie. In clipa in care bateria intra pe zona de avertizare, motorul pe benzina porneste automat, propulsorul electric devenind alternator. In sarcina maxima, pentru acceleratii si viteze mari, ambele motoare lucreaza in plin, comportamentul fiind comparabil cu al unui automobil echipat cu un motor de 2.0 litri benzina, clasic, ba chiar cu unul diesel, tinand cont de cuplul de 400 Nm disponibil de la 0 rpm. In plus, cutia de viteze automata, cu transmisie variabila (comandata de un schimbator discret, amplasat pe bord), este extrem de lina, schimbarile fiind insesizabile.

Interiorul este confortabil, spatios, cu un portbagaj urias aflat sub hatchbackul aerodinamic. Dotarile includ controlul electronic al stabilitatii (de tip ESP), al tractiunii, cruise control, minimum 6 airbaguri, geamuri si oglinzi electrice, sistem audio JBL, jante aliaj. In Romania este disponibila doar versiunea Sol, care costa 25.500 euro cu toate taxele incluse, avand avantajul ca nu trebuie platita taxa de inmatriculare.

 

Pentru mai multe informatii despre ultimele modele de masini de pe piata aboneaza-te la Newsletterul Masini.acasa.ro

  •   2008-06-04
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din stiinta-tehnologie

Sfatul expertului


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina Andreea Dumitras: Nepotismul in Resurse Umane

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras

Pune o intrebare